هزینۀ یک هفته غذا در بودجۀ خانواده‌ها چقدر است؟

اندازۀ ظرف غذای من؛ از بوتان تا آمریکا

همۀ ما در آمدن به این دنیا و رفتن از آن مشابهیم؛ اما بعضی از ما رفاه، آسایش و آرامش زندگی در این دنیا را تجربه می‌کنیم و بعضی‌ها سختی و تنگنای آن را. گاهی آن قدر سرمان گرم زندگی خودمان می‌شود که وقت نمی‌کنیم نگاهی به این طرف و آن طرف بیندازیم و ببینیم در مقایسه با دیگران، حال و روزمان چطور است. آمارها و نمودارهای اقتصادی وظیفۀ روایت این تفاوت‌ها را به عهده دارند؛ اما گاهی هنرمندانی خوش‌ذوق پیدا می‌شوند و این تفاوت‌ زندگی‌ها را در نقاط مختلف جهان مؤثرتر از همیشه به تصویر می‌کشند؛ از کتاب نامه‌ها که شرح نامه‌نگاری‌ها و کشف و فهم دو نوجوان آفریقایی و آمریکایی از زندگی هم است گرفته تا پروژۀ بیست‌سالۀ «سیارۀ گرسنه».

مردم جهان در یک هفته چه می‌خورند؟

پیتر مِنزِل، عکاس آمریکایی، و همسر نویسنده‌اش، فِیث دَلوئیزیو، برای درک هزینه‌ و رفاه مردم در نقاط مختلف جهان، مهمان 30 خانواده در 24 کشور شدند و در قالب عکس، قابی ساختند که تمام اعضای خانواده را در کنار همۀ آن چه در طول یک هفته می‌خورند، به تصویر می‌کشید. پروژه‌ای که نتیجۀ آن در سال 2005، در کتابی با عنوان «سیارۀ گرسنه؛ مردم جهان چه می‌خورند» منتشر شد. در هر فصل، پرترۀ آن خانواده در کنار مواد غذایی مصرفی در طول یک هفته، مساحت خانه، فهرست کامل مواد غذایی و هزینۀ غذا آورده شد.

مردم جهان در یک هفته چه می‌خورند؟

نتایج تکان‌دهنده بود و نشان می‌داد هزینۀ غذای خانواده‌ها از 1.23 تا 736 دلار در هفته متغیر است. در حالی که مردم کشورهای آفریقایی به دنبال خرید اولیه‌ترین مواد غذایی هستند، غذاهای کنسروی، انواع نوشابه‌ها، شکلات، چیپس و بیسکویت جزء خریدهای عادی در کشورهای جهان اول محسوب می‌شد.

خانوادۀ سیزده‌نفرۀ نومگای در روستایی در بوتان، فقط با 5.03 دلار در هفته شکم‌شان را سیر می‌کنند. پنیر، قارچ و میوه مهم‌ترین غذای این خانواده است. برای خانوادۀ پنج‌نفرۀ فرناندس در آمریکا اما این رقم 242.48 دلار در هفته است. پیتزا، مرغ شکلاتی، میگو و دندۀ کبابی از غذاهای محبوب آن‌هاست. خانوادۀ پنج‌نفرۀ سوبجینسی در لهستان برنامۀ غذایی متعادل‌تری دارند. آن‌ها 151.27 دلار در هفته برای غذا هزینه می‌کنند و انواع سبزی در سبد غذای‌شان دیده می‌شود. خانوادۀ شش‌نفرۀ یوکیتا در ژاپن هر هفته 317.25 دلار خرج غذا می‌کنند و فست‌فود در سفرۀ آن‌ها جایی ندارد. در عوض، ماهی و سبزی بخش مهمی از غذای هفتگی‌شان است. خانوادۀ گِلَد آستِنسن در نروژ با 731.71 دلار در هفته بیشترین و خانوادۀ ابوبکار در چاد با 1.23 دلار در هفته، کمترین هزینه را برای غذا می‌پردازند.

عکس‌های پروژۀ «سیارۀ گرسنه» در سال 2013 و 2014 در مؤسسۀ نوبل نروژ به نمایش گذاشته شد تا مخاطبان، از نروژ تا کویت و از چین تا مکزیک میز غذای یکدیگر را تماشا کنند و آگاهی آن‌ها از تأثیر محیط و فرهنگ بر هزینه، میزان کالری مصرفی و سلامت افزایش یابد. در این ویدئو، رژیم غذایی مردم در نقاط مختلف دنیا و میزان هزینه‌کرد آن‌ها را در طول یک هفته مشاهده می‌کنید:

از غذا تا سواد مالی

مدیریت پول و مدیریت تغذیه شباهت‌های زیادی با هم دارند. خرج و پس‌انداز در بودجه‌بندی را می‌شود با میزان مصرف و ذخیرۀ کالری در رژیم غذایی مقایسه کرد. 

غذا علاوه بر به تصویر کشیدن رفاه افراد جامعه، از سه منظر در حوزۀ سواد مالی برای ما درس‌آموز است:

1. سواد مالی و امنیت غذایی: دنیل میلیمِت، پژوهشگر و استاد اقتصاد دانشگاه متودیست جنوبی در آمریکا، پژوهشی دربارۀ تأثیر سواد مالی بر امنیت غذایی انجام داد. بر اساس یافته‌های این پژوهش که در سال 2018 در مجلۀ اقتصاد کشاورزی آمریکا منتشر شد، سواد مالی (به طور مشخص درک مفهوم بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی برای آینده) تأثیر بسزایی در امنیت غذایی افراد دارد. به عبارت دیگر، امنیت غذایی در افراد با سواد مالی بیشتر، زیادتر است. خانواده‌های کم‌درآمد با دانش مالی بالا، قادر بودند از نظر غذایی ایمن بمانند. به لطف سواد مالی، آن‌ها برای روز مبادا پس‌انداز کرده بودند و حتی در بحران‌هایی مانند از دست دادن شغل، همچنان تغذیۀ سالم داشتند. برعکس، افراد ثروتمند ولی بی‌سواد مالی، از امنیت غذایی برخوردار نبودند. 

2. بودجه‌بندی و هزینۀ غذا: غذا صرفاً برای سیر کردن شکم و رسیدن به سلامتی نیست، بلکه نقش پررنگی در پیوندهای اجتماعی ایفا می‌کند و ابزاری برای سرگرمی، تفریح و لذت محسوب می‌شود. بخشی از هزینه‌های مربوط به این کارها در بودجه‌بندی، خود را در طبقۀ خوراک جا می‌دهند. از سوی دیگر، عادت‌های فردی و اجتماعی موجود تأثیر زیادی در انتخاب سبد غذایی و در پی آن، هزینه‌کرد ما در بخش خورد و خوراک دارد. پرورش عادات درست در رژیم غذایی، از یک سو منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود و از سوی دیگر، سبک تغذیۀ سالم و امنیت غذایی را به دنبال دارد. 

3. رژیم مالی و رژیم غذایی:
مدیریت پول و مدیریت تغذیه شباهت‌های زیادی با هم دارند. خرج و پس‌انداز در بودجه‌بندی را می‌شود با میزان مصرف و ذخیرۀ کالری در رژیم غذایی مقایسه کرد. پشتکار ما برای کاهش وزن و تغذیۀ مناسب، چیزی کم از تلاش‌مان برای تنظیم بودجه و حفظ آن ندارد. بررسی اطلاعات درج‌شده روی برچسب‌های مواد غذایی، فرایندی شبیه انتخاب محصولات یا ابزارهای مالی است. هزینه و بازده سرمایه، قلب تپندۀ هر دو فرایند است.

در مواجهه با مسائل پولی و غذایی نیز با چالش‌های مشابهی دست‌به‌گریبانیم. بررسی، مقایسه و انتخاب با توجه به نگاه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در هر دو زمینه مطرح است و برای دستیابی به زندگی رضایت‌بخش مالی و سلامت مهم است. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • سمیه حسنی پاسخ 14 اردیبهشت 1401 در ساعت 11:56

    خیلی جالب بود مقایسه میزهای غذا در کشورهای مختلف و ارتباط آن با سواد مالی. پیروز باشید

مطالب پیشنهادی