پنج درس ارزشمند از بازی مونوپولی

چگونه می‌توان از بازی مونوپولی درس زندگی آموخت؟

در زندگی واقعی نگهداری مبلغ زیادی پول نقد به معنی محرومیت از منافع یک سرمایه‌گذاری خوب است. سود سپرده‌گذاری‌های بانکی نمی‌تواند پا به پای تورم پیش برود و در گذر زمان باعث کاهش ارزش پولتان می‌شود.

بازی مونوپولی یا نسخه‌های ایرانی آن، از بازی‌های محبوبی هستند که علاوه بر سرگرمی و شادابی، درس‌های ارزشمندی را به همراه دارند.

1. مقدار زیادی پول نقد نگه ندارید.

با میزان مشخصی پول وارد بازی می‌شوید. تا جایی که مشکلی برایتان پیش نیاید، می‌توانید به آرامی و بدون دردسر، پس‌انداز کنید و پولتان را خرج نکنید. اما پس‌اندازِ همه پول‌، راهی برای رسیدن به پیروزی و موفقیت نیست. به جای آن، باید خریدهای هوشمندانه داشته باشید و ثروت بلندمدت بسازید.

نگهداری مبلغ هنگفتی پولِ نقد، درست نیست. مهم این است که پول‌تان را در املاکی قرار دهید که جریان نقدی‌ برای‌تان ایجاد کنند یا خودشان ارزش قابل توجهی داشته باشند. سرمایه‌گذاری در ملک براساس توان مالی می‌تواند یک گزینه انتخابی باشد. فقط مراقب باشید اگر بودجه شما به اندازه یک آپارتمان کوچک است، یک ویلای بزرگ نخرید.

برای امنیت مالی بیشتر تدارک صندوق اضطراری‌تان را شروع کنید. این صندوق باید بتواند هزینه‌های زندگی را به مدت سه تا نه ماه پوشش دهد. این چنین، در مواقع سخت و پیش‌بینی نشده، توانایی مالی لازم را خواهید داشت.

2. همه پولتان را یک باره خرج نکنید. 

اگر مقدار زیادی پول یک‌ جا خرج کنید حتما با مشکل روبرو خواهید شد؛ زیرا برای خرید ملک یا پرداخت به بازیکنان دیگر در فرایند بازی، باید پول نقد کافی در دست داشته باشید یا ممکن است کارت شانسی بردارید که مجبور به پرداخت هزینه‌ای شوید. همه این‌ها نیازمند پول هستند.

بودجه‌بندی یک راه خوب برای مدیریت پول‌نقد است. قبل از خرج، برای پولتان چند کاربرد در نظر بگیرید. بخشی را برای خرید ملک و بخشی را برای رویداد‌های پیش‌بینی نشده کنار بگذارید؛ درواقع در بازی برای خود «صندوق اضطراری» ایجاد ‌کنید.

3. سبد سرمایه‌گذاری‌تان را متنوع کنید.

گرچه هدف اصلی بازی ایجاد انحصار است، ولی برای برنده شدن می‌توان در همه جای صفحه بازی، خیابان خرید. با داشتن همه خیابان‌های از یک‌رنگ به ندرت گذر بازیکنان دیگر به خیابان‌های شما می‌افتد. سعی کنید در همه جای صفحه بازی خیابان‌هایی داشته باشید تا احتمال قرار گرفتن بازیکنان در یکی از خیابان‌های شما بیشتر شود و اجاره بیشتری به دست ‌آورید. در زندگی واقعی نیز چنین است؛ سرمایه‌گذاران موفق همه سرمایه خود را یک‌ جا نمی‌گذارند؛ بلکه برای کاهش ریسک سعی دارند سرمایه‌شان را در محل‌های گوناگون قرار دهند. این‌چنین با آسیب یکی از آن‌ها فقط بخشی از سرمایه‌شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

همین روند در خرید سهام نیز وجود دارد. وقتی می‌خواهید سهام بخرید، مطمئن شوید سبد سرمایه‌گذاری‌تان تنوع دارد و همه سرمایه‌تان را در یک سهم خرج نکرده‌اید. بنابراین، حتی اگر یکی از سرمایه‌گذاری‌های‌تان افت کند، بقیه سرمایه‌گذاری شما ایمن می‌ماند.

اگر تجربه‌ای در انتخاب سهم ندارید، می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوید. رتبه‌بندی این صندوق‌ها را در اینجا ببینید.

4. مذاکره‌ را تمرین کنید.

در بازی ممکن است وارد مذاکره با بازیکنان دیگر شوید تا خانه‌ای را بخرید یا بفروشید یا در شرایطی، پولی قرض بگیرید. این روش می‌تواند شما را برای مذاکره در زندگی واقعی آماده کند. مهارت مذاکره در هر سبک شغلی ضروری است. برای مثال، یک کارآفرین درباره مواد اولیه با تأمین‌کنندگان مذاکره می‌کند یا یک کارمند درباره حقوق خود با مدیر یا یک پیمانکار درباره زمان انجام پروژه با کارفرما.

5. صبور باشید و به مدت طولانی بازی کنید.

این دست بازی‌ها تا زمانی ادامه می‌یابد که همه بازیکنان به جز یک نفر، ورشکسته شوند؛ بنابراین این بازی می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. دست‌یابی به اهداف مالی نیز شبیه این بازی است؛ یک دوی استقامت است نه یک دوی سرعت. چه بخواهید برای دوران بازنشستگی خود پس‌انداز کنید چه برای سفر تفریحی، باید صبور باشید. تسویه وام دانشجویی یا ایجاد منبع جدید درآمدی ممکن است زمان‌بر و پر پیچ و خم باشد. ضمن اینکه، برای ارتقای مهارت‌ها باید چندین بار، این بازی‌ها را انجام داد تا مهارت‌ها تقویت شده و در ذهن جای گیرند. شروع تلاش برای دست‌یابی به هدف، سخت است ولی استقامت در مسیر سخت‌تر. صبوری در کار و یادآوری خوشایندی نتایج در این مسیر کمک زیادی می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی