وقایع‌نگاری‌های سنجش سواد مالی-8

پیزا؛ آزمونی با حضور 540 هزار دانش‌آموز

سال 2015 است و سه سال از آخرین آزمون می‌گذرد. 72 کشور، بار دیگر، خود را برای شرکت در «آزمون پیزا» آماده می‌کنند؛ «برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان» که با تلاش مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ایجاد شده و یکی از بهترین معیارهای جهانی برای ارزیابی کیفیت، عدالت و اثربخشی سیستم‌های آموزشی مدارس در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود. آزمون بر این مبنا استوار است که جوامع مدرن امروزی دیگر به افراد برای چیزی که می‌دانند پاداش نمی‌دهند بلکه آنچه مهم است کارهایی است که افراد می‌توانند با دانسته‌های خود انجام دهند.

ماجرا به سال 2000 و طراحی آزمونی استاندارد برای سنجش سطح تحصیلی دانش‌آموزان دنیا برمی‌گردد. نخستین آزمون بر سنجش سواد خواندن دانش‌آموزان تمرکز دارد. 10/000 دانش‌آموز 15 ساله در هر 28 کشور عضو سازمان و 4 کشور غیر عضو در این آزمون شرکت می‌کنند. بعد از آن، آزمون هر سه سال یک بار، تکرار می‌شود و هر بار سرفصل‌های دیگری از جمله ریاضیات، علوم و توانایی حل مسأله به آن اضافه می‌شود. از سال 2012، سواد مالی نیز به سرفصل‌های این آزمون مهم افزوده می‌شود. میزان مهارت دانش‌آموزان در این حوزه به پنج سطح تقسیم می‌شود. آن‌هایی که فقط توانایی تشخیص محصولات و اصطلاحات مالی رایج و تفسیر اطلاعات مرتبط با مفاهیم مالی پایه را داشتند در سطح اول قرار می‌گرفتند. هر چه آن‌ها به سطح پنجم نزدیک می‌شدند توانایی‌شان در درک مفاهیم، اصطلاحات و محصولات مالی پیچیده‌تر و همچنین استفاده از این دانش در انجام تصمیم‌گیری‌های مالی و انجام عملیات ریاضی پیچیده به منظور حل مسائل مالی بیشتر می‌شد.

زمان سپری و آزمون سال 2015 برگزار می‌شود. 540 هزار دانش‌آموز به نمایندگی از 29 میلیون دانش‌آموز این کشورها در آن شرکت می‌کنند. در بخش سواد مالی، چین در میان همه کشورهای شرکت‌کننده در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. بلژیک، کانادا، روسیه، هلند و استرالیا نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی می‌ایستند. دانش‌آموزان در کشورهای برزیل، شیلی، ایتالیا، لیتوانی، هلند، لهستان، جمهوری اسلواکی و اسپانیا بر خلاف آنچه از عملکردشان در خواندن و ریاضیات انتظار می‌رفت، عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. جالب آنکه تنها 12 درصد از دانش‌آموزان در سطح پنجم قرار می‌گیرند و 22 درصد از آن‌ها در سطح یک و بقیه نیز بین این‌ها جا می‌گیرند. نتایج کامل آزمون‌های پیزا در دوره‌های مختلف از طریق لینک زیر قابل دسترسی است.

/http://www.oecd.org/pisa

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی