وقایع‌نگاری‌های سنجش سواد مالی-5

نبض سوادی مالی آمریکایی‌ها در دست فینرا

همه باید بدانیم در آمریکا، هر سرمایه‌گذار فقط روی یک چیز حساب  کرده است؛ «یک بازار مالی منصفانه»؛ بازاری که در آن، امنیتی که شایسته آن هستند، وجود داشته باشد. سرمایه‌گذاران باید مطمئن باشند هر شرکتی که سهام خود را در بورس عرضه می‌کند، حتماً از قبل، به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته و تمام اطلاعات و تبلیغات ارائه شده در این بازار درست و دقیق است. ما اینجاییم تا از این سرمایه‌گذاران حمایت و حفاظت کنیم.

این سخنان پرشور نمایندگان مجلس قانون‌گذاری آمریکا، و بسیاری اندیشمندان آمریکایی، زمینه‌ساز تأسیس نهادی می‌شود که «اداره ناظر بر صنعت مالی» یا به اختصار «فینرا» نام می‌گیرد؛ سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی با مأموریت حفاظت از سرمایه‌گذاران آمریکایی. فینرا موظف می‌شود از طریق تدوین قوانینی مؤثر و کارآمد و حاکم بر فعالیت تمام کارگزاری‌ها از عملکرد شفاف، صادقانه و منصفانه تمام فعالان بازارهای مالی آمریکا اطمینان حاصل کند.

از سال 2003 آموزش سرمایه‌گذاران نیز به وظایف فینرا افزوده می‌شود و «بنیاد آموزش سرمایه‌گذاران فینرا» شکل می‌گیرد. آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران از روش‌های متداول کلاهبرداری، توانمندسازی خانواده‌های آمریکاییِ کم‌درآمد به وسیله دانش و مهارت‌های لازم برای اتخاذ تصمیم‌گیری صحیح مالی و ایجاد ثبات مالی در زندگی و آموزش سرمایه‌گذاری برای رسیدن به اهداف مالی از جمله مهارت‌های مهمی بود که برای هر فرد آمریکایی لازم به نظر می‌رسید و بنیاد قصد داشت از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی به آن دست یابد. ارائه آموزش‌های مالی به کارکنان کم‌درآمد در محل کار، ارائه مشاوره‌های فردی در مورد چالش‌های مالی و دسترسی به محصولات مالی ایمن و مقرون به صرفه و ... توسط بنیاد فینرا انجام می‌گرفت.

در سال 2009، مسئولیت انجام اولین مطالعه ملی سنجش وضعیت قابلیت مالی بزرگسالان آمریکایی، از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده و شورای مشورتی رئیس‌جمهور وقت (بوش) در زمینه سواد مالی، به فینرا واگذار می‌شود. برای این کار، شاخص‌های کلیدی قابلیت مالی، مشخص و چگونگی تغییر این شاخص‌ها با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، رفتاری و نگرشی سواد مالی بررسی می‌شود. بر همین اساس، پرسشنامه‌ای با 102 سؤال برای سنجش قابلیت‌های مالی مردم آمریکا طراحی می‌گردد. بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی مالی، مدیریت محصولات مالی، دانش و تصمیم‌گیری مالی، چهار حوزه اصلی قابلیت مالی هستند که در این پرسشنامه پوشش داده می‌شود.

سال 2012 و 2015، در زمان ریاست جمهوری اوباما، این پرسشنامه، دو بار، به روزرسانی می‌شود تا موضوعات به صورت عمیق‌تری بررسی شوند. با اجرای این پیمایش در هر کدام از این سه بار، 25000 بزرگسال آمریکایی به صورت برخط در آن شرکت می‌کنند و نتایج حاصل از آن، منتشر می‌شود. مجموعه کامل پرسشنامه‌ها، داده‌های گردآوری‌شده، اسناد پژوهشی به کار رفته در مطالعات سال‌های 2009، 2012 و 2015 و یافته‌های حاصل از این پژوهش‌ها برای استفاده پژوهشگران و سیاست‌گذاران در پایگاه اینترنتی فینرا در دسترس قرار داده شده است. مشاهده این گزارش‌ها از طریق لینک زیر امکان‌پذیر است.

www.usfinancialcapability.org/downloads.php

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی