قصه‌های پولی در سرزمین خرگوشی

معرفی مجموعۀ چهارجلدی «قصه‌های بانی‌مانی»

سواد مالی مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای مالی است که از یک سو به افراد کمک می‌کند سررشتۀ امور مالی‌شان را در دست بگیرند و از سوی دیگر، رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه را به دنبال دارد. سواد مالی در شش سرفصل خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کاریابی و درآمد، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیم‌گیری مالی به افراد می‌آموزد چگونه امور مالی‌شان را به درستی مدیریت کنند، آرامش و آسایش زندگی را تجربه کرده و امنیت و آزادی مالی را برای خود فراهم کنند. 

کارشناسان این حوزه همواره بر آموزش مفاهیم سواد مالی به تمام اقشار جامعه تأکید کرده‌اند؛ اما عموماً بر این باورند که شروع این آموزش‌ها از سنین کم و در کودکی اهمیت بسیاری دارد. آشنایی کودکان با مفاهیم سواد مالی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر رشد شخصیت آن‌ها می‌گذارد. کودکان هر چه زودتر با پول، ارزش آن، پس‌انداز، تفاوت نیاز و خواسته و سرمایه‌گذاری آشنا شوند، در آینده مدیران مالی بهتری برای خود و خانواده‌شان خواهند بود. این آموزش‌ها ورود کودکان را به دنیای بزرگسالی ساده‌تر می‌کند و از مواجهۀ آن‌ها با مسائل و  بحران‌های مالی که بزرگسالانِ امروز تجربه می‌کنند، پیشگیری خواهد کرد.

انتشارات مهرسا با هدف آشنایی کودکان با موضوعات پولی و مالی، مجموعۀ چهارجلدی «قصه‌های پولی بانی‌مانی» با عنوان‌های «به دستش بیار!»، «خرجش کن!»، «پس‌اندازش کن!» و «قسمتش کن!» را منتشر کرده است. این مجموعه داستان‌ها به زبانی ساده و با محوریت شخصیت‌های دوست‌داشتنی، کودکان پنج تا هفت‌ساله را با مفاهیم پول‌توجیبی، کمیابی پول و ضرورت انتخاب، بودجه‌بندی، بخشش و کمک به دیگران، راه‌های کسب درآمد، اهمیت کسب مهارت، هدفمندی، پس‌انداز، هدف پس‌اندازی و برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف، از مفاهیم صدوبیست‌وهفت‌گانۀ سواد مالی، آشنا می‌کند. به طور کلی، کسب درآمد و سه سرفصل آن، یعنی خرج، پس‌انداز و بخشش، محور این مجموعۀ چهارجلدی است. والدین و مربیان با استفاده از این مجموعه، در خانه و مدرسه کودکان را در مسیر یادگیری این مفاهیم سواد مالی همراهی می‌کنند. 

به دستش بیار!

این کتاب با تمرکز بر موضوع کار و کسب درآمد، به کودکان می‌آموزد با سرمایه‌گذاری روی خود، افزایش مهارت‌ها و سخت‌کوشی به رؤیاها و اهداف‌شان خواهند رسید. یکی از آرزوهای بانی‌خرگوشه این است که خوانندۀ مشهوری باشد و از این راه کسب درآمد کند. او می‌داند پولی که در حال حاضر دارد کافی نیست. بنابراین، تصمیم می‌گیرد در برخی از کارهای خانه به مادرش کمک کند و با برنامه‌ریزی و پس‌انداز، شهریۀ کلاس آواز را جور کند. او یاد می‌گیرد که خرگوش‌ها یک‌شبه پول‌دار نمی‌شوند و برای رسیدن به هدف‌ها باید سخت تلاش کرد و به مسیر ادامه داد.

خرجش کن!

یکی از موضوعاتی که کودکان در دنیای واقعی تجربه می‌کنند، انتخاب‌‌های محدود از میان نامحدودهاست. آن‌ها خیلی زود متوجه می‌شوند که نمی‌توانند همه چیز را با هم داشته باشند و باید کار سختِ «انتخاب» را انجام دهند. با این حال، اگر با کمیابی و انتخاب آشنا باشند، درک این موضوع برای‌شان ساده‌تر و کمتر ناراحت‌کننده خواهد بود. خرید هوشمندانه، پول‌توجیبی، کمیابی پول و انتخاب از مهم‌ترین موضوعاتی است که کودکان با مطالعۀ این کتاب می‌آموزند.

سانی‌خرگوشه عاشق شنبه‌هاست؛ چون اول هر هفته چند هویج پول‌توجیبی می‌گیرد. او از تمام اسباب‌بازی‌های فروشگاه خوشش می‌آید و دوست دارد همه‌شان را بخرد؛ اما با کمک مادرش متوجه می‌شود که نمی‌تواند همه چیز را یکجا داشته باشد. پول محدود است و به همین دلیل، او حتماً باید انتخاب کند. هر چند انتخاب کار بسیار سختی است، او خیلی زود متوجه می‌شود که باید دقیقاً با پول‌هایش چه کار کند.

پس‌اندازش کن!

برای کودکان چشم‌پوشی از لذت حال حاضر و پس‌انداز و صبر برای هدفی در آینده کار دشواری است. این کتاب تعیین هدف پس‌اندازی، بودجه‌بندی برای رسیدن به هدف و برنامه‌ریزی مالی را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

هانی‌خرگوشه هر هفته در ازای نگهداری از خواهر و برادرهایش چند هویج درآمد کسب می‌کند. او برای خودش هدف پس‌اندازی تعیین کرده و با بودجه‌بندی، از بعضی خریدهای روزانه‌اش صرف‌نظر می‌کند. در نهایت نیز موفق می‌شود در طول چند هفته، به چیزی که برایش برنامه‌ریزی کرده است برسد.

قسمتش کن!

شاید یکی از دغدغه‌های همۀ افراد، حتی کودکان، این باشد که دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. آموزش سخاوتمندی، بخشش، کمک به دیگران و مشارکت در امور اجتماعی، آن‌ها را در این مسیر یاری می‌کند. همدلی، دست‌ودلباز بودن و بودجه‌بندی از مهم‌ترین مفاهیمی است که کودکان با مطالعۀ کتاب چهارم می‌آموزند. 

چامی‌خرگوشه حسابی از هویج‌هایی که برای روز تولدش از پدربزرگ هدیه گرفته، هیجان‌زده است. او نقشه‌ای عالی دارد و برای عملی کردن این نقشه، روی هویج‌هایش حساب کرده است، اما تصمیم می‌گیرد پول‌هایش را جور دیگری خرج کند. او می‌خواهد با کمک به دیگران، هم احساس خوبی به خود هدیه بدهد و هم دنیا را به جای بهتری تبدیل کند.

قسمتش کن!

هدف ثروت نیست؛ ایجاد احساس خوشبختی و رضایت است

یکی از موضوعاتی که کودکان در دنیای واقعی تجربه می‌کنند، انتخاب‌‌های محدود از میان نامحدودهاست. آن‌ها خیلی زود متوجه می‌شوند که نمی‌توانند همه چیز را با هم داشته باشند و باید کار سختِ «انتخاب» را انجام دهند. 

خانم سیندرز مک‌لئود، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارتونیست کانادایی، در سال 2017 اولین کتاب این مجموعۀ چهارجلدی را خلق کرد. او که خود در دوران کودکی از نبود سواد مالی رنج برده آموزش درست سواد مالی به کودکان یکی از دغدغه‌های همیشگی‌اش بوده است.

پس از وقوع بحران مالی سال‌های 2008 و 2009، توجه بسیاری از کارشناسان حوزۀ مالی به آموزش کودکان و تجهیز آن‌ها به مهارت‌های مالی جلب شد. سیندرز مک‌لئود بار دیگر افکار و باورهای اشتباه خود را در ارتباط با مسائل مالی به یاد آورد و با دغدغۀ آموزش سواد مالی، کارش را در روزنامه کنار گذاشت و شروع به نوشتن این مجموعه کتاب‌ها و بیان تجربیاتش کرد؛ کتاب‌هایی با تصاویر طنزآمیز، رنگارنگ و جذاب که به امید کاشتن بذر آگاهی نوشته شده‌اند. از نگاه او، سادگی و فهم آسان داستان‌ها، تصاویر و نقاشی‌های هیجان‌انگیز، خرگوش‌های پرانرژی و جدول‌ها و نمودارهایی که یادگیری را برای کودکان ساده کرده، از مهم‌ترین نقاط قوت این کتاب‌هاست. او تاکنون  بازخورهای فراوانی از والدین و کودکان در کشورهای مختلف دنیا دریافت کرده که این کتاب‌ها را دوست داشته‌اند.

آکادمی هوش مالی در گفت‌وگویی اختصاصی با خانم مک‌لئود، دربارۀ دیدگاه‌های او در خصوص ضرورت و اهمیت آموزش سواد مالی به کودکان صحبت کرده است. متن کامل این گفت‌وگو را این‌جا بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • زهره اصغرپوران پاسخ 10 آذر 1401 در ساعت 10:01

    عالی بود یکی از مهارت هایی مهم چه در امرآموزش وچه در بستر محیط زندگی باید بچه ها بدانند مهارت انتخاب در موقعیت های مختلف وصبر داشتن برای رسیدن به هدف است..

مطالب پیشنهادی