چرا باید بخشندگی را به کودکان آموخت؟

مرلین سدلر، نویسندۀ کتاب‌های سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

مرلین سدلر، نویسندۀ ششمین جلد از مجموعۀ 22جلدی داستان‌های سواد مالی است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است.

این نویسندۀ داستان‌های کودک در آمریکا زندگی می‌کند و در کتاب «با پولم هدیه هم می‌خرم» بخشش به دیگران و شاد کردن مردم را به کودکان آموزش می‌دهد و در عین حال، آن‌ها را با دو موضوع مهم خرج و پس‌انداز آشنا می‌کند. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالی با این نویسنده است.

کتاب «با پولم هدیه هم می‌خرم» چه موضوعاتی را به کودکان آموزش می‌دهد‌؟

کودکانی را می‌شناسم که پدر و مادرهای‌شان فقط به پس‌انداز فکر می‌کنند و بخشنده نیستند. فرزندان در چنین خانواده‌هایی با احساس ترس در برابر پول بزرگ می‌شوند و این باور در آن‌ها شکل می‌گیرد که هیچ گاه ثروتمند نخواهند شد.

«با پولم هدیه هم می‌خرم» کتابی ساده با مفاهیم مالی بسیار ابتدایی برای کودکان است که بیشتر بر موضوع سخاوتمندی و معنویت تأکید دارد. کودکان با خواندن این کتاب می‌آموزند که «دادن» و «گرفتن» لازم و ملزوم‌اند و اگر سخاوتمند باشند، نتیجۀ بخشندگی خود را خواهند دید و این کمک‌ها در آینده به آن‌ها بازمی‌گردد.

دست و دلباز بودن و به اشتراک گذاشتن با دیگران، مهم‌ترین مفاهیمی است که این کتاب به کودکان می‌آموزد. هر چه بیشتر به دیگران کمک کنیم و سخاوتمند باشیم، جریان ورود پول به زندگی ما هم ساده‌تر خواهد بود. این چرخه مدام ادامه دارد و پس از بازگشت پول، ما باز هم باید به دیگران کمک کنیم.

بانی‌خرگوشه، شخصیت اصلی این کتاب، با پول‌توجیبی که از والدینش دریافت کرده، برای تمام دوستان خود هدیه می‌خرد و آن‌ها را شاد می‌کند؛ اما این داستان علاوه بر بخشش و سخاوتمندی، کودکان را با خرج و پس‌انداز هم آشنا می‌کند. آن‌ها به این درک می‌رسند که باید به افراد نیازمند کمک کنند؛ اما افراط در هیچ کاری خوب نیست. بنابراین، بانی‌خرگوشه بخشی از پول خود را برای روز مبادا کنار می‌گذارد.

این کتاب چطور به آموزش سواد مالی به کودکان کمک می‌کند؟

هر چه بیشتر به دیگران کمک کنیم و سخاوتمند باشیم، جریان ورود پول به زندگی ما هم ساده‌تر خواهد بود.

کتاب «با پولم هدیه هم می‌خرم» درک درستی از اخلاق کار به کودکان می‌دهد. کودکان عموماً در ازای انجام کارهای خانه و کمک به والدین‌شان پول‌توجیبی می‌گیرند. بنابراین، متوجه می‌شوند برای پول درآوردن باید زحمت کشید و در همین فرایند، ارزش پول را بهتر درک می‌کنند. این کتاب دربارۀ مفاهیم مالی بسیار ابتدایی است و به کودکان می‌آموزد با هدیه دادن، عشق و محبت‌شان را به دوستان‌ و خانواده نشان دهند. روابط اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بخشش، یکی از ویژگی‌های شخصیتی مهمی است که کودکان باید آن را کسب کنند. آن‌ها به این درک می‌رسند که تنها به فکر منافع خود نباشند. در واقع، احساسات، نیازها و خواسته‌های دوستان و نزدیکان نیز مهم است و نیکوکاری و خوش‌رفتاری، هم موجب شادی دیگران می‌شود و هم رضایت بیشتری از زندگی نصیب خود آن‌ها می‌کند.

علاوه بر پول‌توجیبی، کودکان عموماً در روز تولدشان یا مناسبت‌های دیگر، مبلغی را از والدین‌شان هدیه می‌گیرند. بعضی پدر و مادرها حساب بانکی شخصی برای کودکان باز می‌کنند. خیلی مهم است که با کودکان دربارۀ پول صحبت کنیم و مهارت‌های مالی را به آن‌ها آموزش دهیم. همین مبالغ اندک، تفکرات و باورهای آن‌ها را دربارۀ پول و نحوۀ برخورد با آن شکل می‌دهد و کودکان را برای مدیریت دخل و خرج، بودجه‌بندی، درک ارزش پول و البته ورود به دنیای بزرگ‌ترها آماده می‌کند.

چرا آموزش مفاهیم مالی به کودکان مهم است و پدر و مادرها در این مسیر چه نقشی دارند؟

چرا آموزش مفاهیم مالی به کودکان مهم است و پدر و مادرها در این مسیر چه نقشی دارند؟

ارزش‌ها و باورهای کودکان دربارۀ پول، در خانه شکل می‌گیرد. آن‌ها تمام این آموزه‌ها و نگرش‌ها را با خود به جامعه می‌برند و در آینده به فرزندان خود می‌آموزند.

باید میان آینده‌نگری و پس‌انداز از یک سو و بخشندگی از سوی دیگر تعادل وجود داشته باشد. افراط در هر دو به زیان ما خواهد بود و نقش پدر و مادرها در ایجاد این تعادل بسیار مهم است. برای مثال، کودکانی را می‌شناسم که پدر و مادرهای‌شان فقط به پس‌انداز فکر می‌کنند و بخشنده نیستند. حتی بعضی از نیازهای اساسی خود و خانواده را نادیده می‌گیرند تا بیشتر پس‌انداز کنند. آن‌ها در روزهای سرد زمستان از سیستم گرمایشی استفاده نمی‌کنند تا هزینه‌های خانواده کمتر شود. فرزندان در چنین خانواده‌هایی با احساس ترس در برابر پول بزرگ می‌شوند و این باور در آن‌ها شکل می‌گیرد که هیچ گاه ثروتمند نخواهند شد، مگر اینکه همیشه پس‌انداز و صرفه‌جویی کنند. بنابراین، نگرش بزرگسالان به پول به کودکان منتقل می‌شود و تمام ابعاد زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا کتاب دیگری در زمینۀ آموزش سواد مالی به کودکان نوشته‌اید؟

ارزش‌ها و باورهای کودکان دربارۀ پول، در خانه شکل می‌گیرد. آن‌ها تمام این آموزه‌ها و نگرش‌ها را با خود به جامعه می‌برند و در آینده به فرزندان خود می‌آموزند.

در مجموعۀ شش‌جلدی که شخصیت اصلی همۀ آن‌ها بانی‌خرگوشه است، «با پولم هدیه هم می‌خرم» تنها کتابی است که به مسائل مالی پرداخته و بقیۀ کتاب‌ها موضوعات دیگری دارند؛ اما این کتاب دومین کتاب من در زمینۀ سواد مالی است. در سال 1989 کتابی به سفارش شرکت فیگی‌اینترنشنال نوشتم که راجر بولن، همسرم، تصویرگر آن است. فیگی‌اینترنشنال شرکت بزرگ فروشندۀ لوازم و تجهیزات ورزشی بود و زیرمجموعه‌های زیادی داشت. مدیران شرکت قصد داشتند علاوه بر گزارش‌های مالی سالانه، کتابی را برای کودکان سهام‌داران شرکت ارسال کنند. در نتیجه، اولین کتاب من در زمینۀ آموزش سواد مالی با نام «مسابقۀ بزرگ» در آن زمان نوشته شد.

آمپ، شخصیت ماقبل تاریخی این داستان، با پسران جوان بیسبال بازی می‌کند. او چوب بیسبال پرقدرتی دارد و همۀ همبازی‌های‌اش دوست دارند چوبی مانند آن داشته باشند. آمپ شرکت تولید چوب بیسبال تأسیس می‌کند. شرکت او بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت، آمپ بخشی از سهام شرکت را می‌فروشد. کودکان در این کتاب با بازار سهام، سرمایه‌گذاری، رشد شرکت‌ها و چرخۀ اقتصادی آشنا می‌شوند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی