راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1400/07/17

299 3 دقیقه

«مراقبت‌های مالی» یکی از زیرمجموعه‌های تصمیم‌گیری مالی است. هر جا به دلیل ناآگاهی، تصمیمات نادرست و خسارت‌هایی اتفاق می‌افتد، آموزه‌های سواد مالی کمک می‌کند افراد از کلاهبرداری‌ها آگاه شوند و از اموال و دارایی‌های‌شان مراقبت کنند. 

کلاهبرداری دو مرحله دارد. یک مرحله در عملیات روزانهٔ بانکی است که با در اختیار قرار دادن رمز به دیگران، ورود به اینترنت‌بانک از سیستم‌های مختلف و ذخیرۀ رمز در آن‌ها و یا از طریق فیشینگ و سایت‌های جعلی از آن‌ها کلاهبرداری می‌شود. مرحلۀ دوم، سرمایه‌گذاری در محل‌های نامناسب است. با ایجاد رمزهای یک‌ بار مصرف، کلاهبرداری‌های نوع اول کاهش چشمگیری پیدا کرده؛ اما همچنان امکان سوء‌استفاده از کارت‌های عابربانک وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین مباحث سواد مالی، حفاظت از اطلاعات مالی است. صحبت کردن دربارۀ امور مالی، جز با شریک‌ مالی یا همسر یا خانواده یا مشاور مالی، درست نیست. نگه داشتن رسیدها و توجه به پیامک‌ها و بررسی صورت حساب ماهانه، به اشخاص کمک می‌کند اگر در معرض کلاهبرداری قرار گرفتند، زودتر متوجه شوند. نکتهٔ دیگر، رمز حساب‌هاست.به دلیل تعدد حساب‌ها و رمزها، افراد مجبورند رمزها را یادداشت کنند و با این کار، در معرض ریسک قرار می‌گیرند. از منظر سواد مالی، منطق رمزدهی در این باره راه‌گشاست، مثلاً برعکس کردن چهار شمار‌هٔ اول کارت. 

به موضوع کلاهبرداری هنگام سرمایه‌گذاری، باید بیشتر دقت شود. کلاهبرداران در این موقعیت، از طمع افراد استفاده می‌کنند. برای مثال، اشخاص را با وعدۀ سود کلان در سرمایه‌گذاری فریب می‌دهند. در این مواقع، بررسی چند مسأله ضرورت دارد. اول اینکه آن شخص در چه کاری قصد سرمایه‌گذاری دارد و سود پیشنهادی او برای آن تجارت چقدر معقول و منطقی است. مسألهٔ دوم تأمین منابع مالی است. چرا آن شخص راضی شده با نرخ بالا تأمین منابع مالی کند، در صورتی که می‌تواند با نرخی کمتر از بانک تأمین کند.
در همهٔ انواع روابط مالی، همکاری، وکالت، خرید و فروش، اجاره، شفافیت اصل اول است. بنابراین، شاید اصل کلی این است: در امور مالی توافقات شفاهی مکتوب شود و در قالب قرارداد بیاید و دو طرف از مفاد آن قرارداد کاملاً آگاه باشند.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

ثروت؛ پسندیده یا فریبنده

ثروت؛ پسندیده یا فریبنده

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

14 3 دقیقه 1402/06/26
سواد مالی یعنی آزادی انتخاب در چهارراه‌های زندگی

سواد مالی یعنی آزادی انتخاب در چهارراه‌های زندگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

358 3 دقیقه 1401/03/21
خرج بیجا

خرج بیجا

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

284 3 دقیقه 1401/05/01

مطالب پیشنهادی