یادگیری مفهوم سود مرکب، کودکان را شیفتۀ سرمایه‌گذاری می‌کند

دنیای اقتصاد - 1400/01/18

371 8 دقیقه

سود مرکب، هزینه‌فرصت و خرج درست از مهم‌ترین مفاهیمی است که باید به کودکان آموزش داد. آن‌ها باید به این درک برسند که هر چه مدت زمان بیشتری پولی را کنار بگذارند، سود بیشتری خواهند کرد. تصمیم‌گیری‌های مالی در مواجهه با نیازها و خواسته‌ها و البته انتخاب میان لذت حال حاضر و دستیابی به هدفی بزر‌گ‌تر در آینده، درس کلیدی دیگری به کودکان است. شیلا بئر نویسنده هفتمین جلد از مجموعۀ 27 جلدی «داستان‌های سواد مالی» است که در آکادمی هوش مالی، تهیه و توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است. او رئیس سابق شرکت بیمه سپرده‌های فدرال و یکی از برجسته‌ترین کارشناسان مالی در آمریکاست و در سال 2008 و در بحبوحۀ بحران مالی، کتاب «کارواش خانگی» را با هدف آموزش مفاهیم مهم مالی از جمله ریسک، کارآفرینی و بازار سرمایه برای کودکان نوشت.

بئر در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ این کتاب می‌گوید: «کارواش خانگی داستان کودکی را روایت می‌کند که برای خرید عروسک مورد علاقه‌اش به 10 دلار نیاز دارد. او تصمیم می‌گیرد به جای گرفتن پول از پدر و مادر، برای کسب درآمد، کارواشی خانگی راه بیندازد؛ اما پولی برای خرید وسایل مورد نیازش ندارد. ایزابل با دوستان خود صحبت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد در کسب‌وکارش شریک شوند. هر کدام از دوستان ایزابل یک دلار به او قرض می‌دهند و ایزابل وعدۀ برگرداندن پول بیشتری را به آن‌ها می‌دهد. او در نهایت موفق می‌شود با شستن ماشین‌های دیگران 20 دلار درآمد کسب کند و به هر یک از دوستانش دو دلار بپردازد.»

خانم بئر ادامه می‌دهد: «مفهوم بازار سرمایه و کارکرد سهام برای بسیاری از بزرگ‌ترها هم پیچیده است. کارواش خانگی به سادگی توضیح می‌دهد ایزابل چطور کسب‌وکارش را به ده واحد تقسیم و هر واحد را به قیمت یک دلار به دوستانش می‌فروشد. به عبارت دیگر، دوستان ایزابل صاحب نیمی از کسب‌وکار او شدند. کودکان با خواندن کارواش خانگی به درک درستی از معانی کارآفرینی و سرمایه‌گذاری می‌رسند. آن‌ها متوجه می‌شوند کارآفرین، فردی است که برای تولید محصول جدید یا راه‌اندازی مشاغل جدید ریسک می‌کند و ممکن است بخشی از سرمایۀ خود را از دست بدهد. اما سرمایه‌گذاران افرادی هستند که برای راه‌اندازی کسب‌وکار یا کمک به رشد آن، به کارآفرینان پول قرض می‌دهند. علاوه بر آموزش مبانی کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری، این کتاب در ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی کودکان به درس ریاضیات نقش درخور توجهی ایفا کرده است.»

مفهوم بازار سرمایه و کارکرد سهام برای بسیاری از بزرگ‌ترها هم پیچیده است. کارواش خانگی به سادگی توضیح می‌دهد ایزابل چطور کسب‌وکارش را به ده واحد تقسیم و هر واحد را به قیمت یک دلار به دوستانش می‌فروشد.

از نگاه شیلا بئر، سود مرکب، هزینه‌فرصت و خرج درست از مهم‌ترین مفاهیمی است که باید به کودکان آموزش داد. آن‌ها باید به این درک برسند که هر چه مدت زمان بیشتری پولی را کنار بگذارند، سود بیشتری خواهند کرد. تصمیم‌گیری‌های مالی در مواجهه با نیازها و خواسته‌ها و البته انتخاب میان لذت حال حاضر و دستیابی به هدفی بزر‌گ‌تر در آینده، درس کلیدی دیگری به کودکان است. وقتی آن‌ها پولی را که پس‌انداز کرده‌اند از حساب بانکی یا قلک‌شان خارج کنند، دیگر سودی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در واقع آن پول از دست رفته و باید یک بار دیگر از ابتدا شروع کنند. اینجاست که کودکان مفهوم هزینه‌فرصت را به خوبی متوجه می‌شوند. درس سوم، آموزش دربارۀ میزان و چگونگی خرج کردن است. خرج کردن اشکالی ندارد. اما خوب است کودکان پول‌شان را به کالا یا خدمات معنادار و باکیفیت تبدیل کنند و البته این کار را در زمانی درست انجام دهند. وقتی آن‌ها پس‌انداز می‌کنند و منتظر می‌مانند در این مدت فرصت خواهند داشت فکر کنند که آیا واقعاً به آن کالا نیاز دارند یا خیر.

شیلا بئر در این باره می‌گوید: «ارزش‌ها و باورهای کودکان دربارۀ پول در خانه شکل می‌گیرد. مادر من در دوران رکود بزرگ در آمریکا بزرگ شد. همین اتفاق باعث شد صرفه‌جویی و پس‌انداز همیشه برای او مهم باشد. این ارزش‌ها به من و خواهرم هم القا شد. بنابراین عادات مالی کودکان ریشه در رفتارهای مالی والدین‌شان دارد و آن‌ها به نگرش و رفتارهای پدر و مادرها در حین تصمیم‌گیری‌های مالی، خرید محصولات باکیفیت، مقایسۀ قیمت‌ها، پس‌انداز و بخشش توجه و از والدین الگوبرداری می‌کنند. از سوی دیگر صحبت کردن با کودکان دربارۀ امور مالی شخصی و مشارکت دادن‌شان در تصمیم‌گیری‌های مالی خانواده مهم است.» او ادامه می‌دهد: «واقعیت این است که امور مالی شخصی و واژه‌ها و اصطلاحات مربوط به آن برای بسیاری از بزرگ‌ترها هم ترسناک است. بنابراین لازم نیست کودکان را با ادبیات پیچیدۀ اقتصادی و مالی گمراه کنیم. درست مثل یادگیری زبانی جدید، همین که آن‌ها را با دستورالعمل‌های مالی پایه آشنا کنیم، کافی است. یکی از دلایل من برای نوشتن کتاب‌ «داستان‌های تصویری در حوزۀ مالی» که کودکان را مخاطب قرار می‌دهد، این است که عموماً والدین این کتاب‌ها را برای کودکان‌شان می‌خوانند و بنابراین اطلاعات آن‌ها هم افزایش می‌یابد. توصیۀ من به والدین این است که عادت به پس‌انداز و مقتصد بودن را در کودکان خود پرورش دهند.»

این مطلب را در وب‌سایت روزنامۀ دنیای اقتصاد بخوانید. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

الزام مدیریت پول توسط کودکان

الزام مدیریت پول توسط کودکان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

2681 3 دقیقه 1400/03/22
کارواش دوچرخه

کارواش دوچرخه

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

13 3 دقیقه 1402/02/23
مدرسه، دانشگاه و خانواده مقصران کم‌سوادی مالی مردم

مدرسه، دانشگاه و خانواده مقصران کم‌سوادی مالی مردم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

10 3 دقیقه 1401/10/10

مطالب پیشنهادی