توانمندسازی زنان و جوانان، محور آموزش سواد مالی در امارات

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/06/12

224 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند. 

شیلا ممبوگا، مشاور و کارشناس سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در کشور امارات می‌گوید: بیشتر مردم این کشور از نظر مالی بی‌سوادند. طبق آمار و ارقام مربوط به نابسامانی‌های مالی، بیشتر آن‌ها چه در امارات و چه در کشور زادگاه‌شان، درگیر بدهی‌های کلان هستند. آن‌ها پس‌اندازی ندارند و کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. همۀ این‌ها نتیجۀ نبود آموزش‌های مالی است. اگر به طور تصادفی از بعضی افراد بپرسید: «آیا تا به حال دربارۀ مدیریت پول آموزش دیده‌اید؟» پاسخ می‌دهند: «ای کاش آموزش دیده بودم و اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، مطمئناً الان در این وضعیت نبودم.» 

او دربارۀ مهم‌ترین گروه‌های هدف برای آموزش سواد مالی می‌گوید: قطعاً جوان‌ها در اولویت‌اند. ما با نسلی بسیار منحصربه‌فرد مواجهیم که به آن نسل هزاره یا نسل اینترنت می‌گویند. این گروه، قرار است والدین نسل آینده باشند. اگر جوانی در حال حاضر در زمینۀ سواد مالی توانمند باشد، اطمینان داریم که در زندگی کنونی‌اش، برای خود، خانواده و فرزندانی که به دنیا می‌آورد، پس‌انداز می‌کند. در عین حال، جوانان بخش بزرگی از جمعیت را شامل می‌شوند. 

به علاوه، فکر می‌کنم باید ساختار فکری لازم دربارۀ پس‌انداز و امور مالی را، از مهد کودک تا کلاس دوازدهم در کودکان ایجاد کرد. درست است که این گروه درآمدی ندارند؛ اما وقتی دوران دبیرستان را به پایان می‌رسانند و وارد دانشگاه می‌شوند، با این ساختار ذهنی آشنا هستند که باید پس‌انداز داشته باشند، سرمایه‌گذاری کنند و به بخش کمتری از درآمدشان دست بزنند. اما متأسفانه سواد مالی مانند علوم یا فناوری در مدارس ترویج نمی‌شود و عموماً موضوعی شخصی است که مدارس چندان روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. 

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

با سطح تحصیلات بالاتر پس‌انداز افزایش پیدا می‌کند؟

با سطح تحصیلات بالاتر پس‌انداز افزایش پیدا می‌کند؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

236 3 دقیقه 1401/02/17
ضرورت تدوین استراتژی ملی برای سواد مالی

ضرورت تدوین استراتژی ملی برای سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

300 3 دقیقه 1399/08/10
سواد مالی و کودکان کار

سواد مالی و کودکان کار

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

269 3 دقیقه 1400/06/27

مطالب پیشنهادی