کارواش دوچرخه

کار و حساب‌وکتاب کار؛ جلد 22 از مجموعۀ 22 جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 6 تا 9ساله

ورود به دنیای کسب‌وکار و موفقیت در آن، نیاز به آموزش و تمرین دارد و با گذر از جاده‌ای پر پیچ و خم حاصل می‌شود. بیست تا ‌سی‌سالگی وقت آن است که با آمادگی و تسلط کافی در این مسیر برانیم، نه اینکه تازه با چراغ راهنمایی آشنا شویم و جای گاز و کلاچ و ترمز را یاد بگیریم. پس خوب است فرزندان‌مان را از کودکی برای زندگی کاری و حرفه‌ای‌ آینده آماده کنیم تا وقتی پا به دوران بزرگسالی می‌گذارند، دست‌کم با پیش‌نیازها آشنا باشند. برای دستیابی به این آمادگی، لازم نیست بچه‌ها به کاری تمام‌وقت مشغول شوند و از درس و مدرسه و تفریح باز بمانند؛ می‌شود در تابستان آن‌ها را به شاگردی در مغازه بفرستیم یا به راه‌اندازی کسب‌وکاری کوچک ترغیب‌شان کنیم تا در موقعیتی واقعی، مهارت‌های لازم برای کار و کسب درآمد را بیاموزند و تجربه‌اندوزی کنند.

داستان آرتور و تلاش او برای راه‌اندازی «کارواش دوچرخه» تصویر خوبی از کارآفرینی و مهارت‌های لازم برای آن در ذهن کودکان ترسیم می‌کند. آرتور برای خرید پیراهن و کلاه ورزشی پول کافی ندارد و به دنبال راهی برای کسب درآمد است تا آن پول را جور کند. او گزینه‌های مختلفی را بالا و پایین می‌کند و بالاخره با پیشنهاد دوستش تصمیم می‌گیرد کارواش دوچرخه راه بیندازد. به نظر می‌رسد این کار بازار خوبی دارد و دیگران حاضرند برایش پول بدهند. شناخت نیاز بازار، از اصول مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکار است که او به خوبی از پس آن برمی‌آید.

آرتور وسایل لازم را تهیه می‌کند و قدم به قدم با راه و رسم کاسبی آشنا می‌شود. او یاد می‌گیرد که برای رونق بخشیدن به کارش، باید آن را تبلیغ کند. پس با یکی از مشتری‌ها مذاکره می‌کند تا در ازای شستن دوچرخه‌اش با هزینه‌ای کمتر، در محله بچرخد و کار آرتور را تبلیغ کند. توانایی حساب و کتاب و قیمت‌گذاری، از دیگر مهارت‌های ضروری برای راه‌اندازی کسب‌وکار است که آرتور با یادگیری آن‌ها در طول کار، به کاسب‌کاری حرفه‌ای تبدیل می‌شود و به خواسته‌اش می‌رسد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی