قرض گرفتن و فروش اموال ضروری ممنوع

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/06/29

476 2 دقیقه

«قابوسنامه» کتابی به نثر کهن پارسی و در بردارندۀ پندها و اندرزهای «عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر» خطاب به پسرش «گیلانشاه» است. این کتاب در قرن پنجم هجری نگارش یافته و راهکارهایی برای انجام بهتر و شایسته‌تر امور گوناگون فردی و اجتماعی ارائه می‌دهد؛ راهکارهایی که با زندگی مدرن و پرشتاب امروزی تناسب دارد و به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند سطح کیفیت زندگی افراد را ارتقا دهد. از جمله این راهکارها، آموزه‌های سواد مالی در موضوعاتی چون پس‌انداز، کسب در آمد، دخل و خرج، قرض، خرید و فروش، مشارکت و غیره است. برخی نکات مهم و قابل توجه از این راهکارها ارائه می‌شود.

  • هزینه‌های زندگی‌ات را متناسب با درآمد خود تنظیم کن تا محتاج و نیازمند نشوی؛ چرا که نیازمندی همیشه برای تهیدستان نیست، بلکه کسانی هم که دخل و خرج‌شان با هم نخواند، نیازمند می‌شوند. زندگی آبرومند و بدون بدهی برای کسی فراهم می‌شود که خرجش کمتر از دخلش باشد؛ چنین فردی، معمولاً نیازمند و تنگدست نخواهد شد. یقین بدان هر آنچه روزی تو باشد، به تو خواهد رسید. با همۀ این احوال، زندگی را به کام خود تلخ نکن و در رزق و روزی را به روی خودت نبند.
  • وقتی با زحمت و اندک اندک برای خانه‌ات وسایل رفاه و آسایش تهیه می‌کنی، با ایجاد کوچکت‌رین مشکل، اقدام به فروش این وسایل نکن. به خودت نگو: «الان که نیازمند پول هستم، بگذار این وسیله را بفروشم، بعدها یکی دیگر تهیه کرده و به جای آن می‌گذارم.» امکان جبران این کار به ندرت پیش می‌آید و فقط خانه‌ات از وسایل لازم و ضروری خالی می شود.
  • هنگام پیش آمدن شرایط دشوار مالی، بی‌درنگ به سراغ قرض نرو. چون لازمۀ قرض، رو انداختن به دیگری است که با انجامش خوار می‌شوی و عزت نفست زیر سؤال می‌رود. تا می‌توانی نیز به کسی قرض نده؛ مخصوصاً اگر دوست و رفیقت باشد؛ چرا که اگر روزی پولت را مطالبه کنی، از تو خواهد رنجید و این رنجش بیشتر از زمانی است که در همان ابتدا به او نه بگویی و قرض ندهی. حال اگر در رودربایستی قرار گرفتی و مبلغی را به او قرض دادی، دیگر روی آن پول حساب نکن و آن را برای خودت ندان. تصور کن که این وجه را به او بخشیده‌ای.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

سواد مالی و دولت رفاه

سواد مالی و دولت رفاه

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

248 3 دقیقه 1400/09/27
زندگی به جز خرج جنبه‌های دیگری هم دارد

زندگی به جز خرج جنبه‌های دیگری هم دارد

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

15 3 دقیقه 1401/10/17
قشر ضعیف و متوسط، مخاطبان اصلی سواد مالی

قشر ضعیف و متوسط، مخاطبان اصلی سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

19 3 دقیقه 1402/02/30

مطالب پیشنهادی