پول درمی‌آورم، پس‌انداز می‌کنم، خرج می‌کنم

سه کار درست در سواد مالی؛ جلد 18، 19 و 20 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

بچه‌ها تا قبل از اینکه حساب و کتاب یاد بگیرند، چیزی از ارزش پول نمی‌دانند و برای همین، پدر و مادرها همۀ مخارج‌ آن‌ها را مدیریت می‌کنند. کمی که بزرگ‌تر شدند و شمردن پول را یاد گرفتند، وقتش است که به آن‌ها پول توجیبی بدهیم تا کم‌کم فرمان امور مالی‌شان را به دست بگیرند. اما اگر پول توجیبی بیشتری خواستند، چه؟ می‌دانیم که هیچ چیز دلنشین‌تر و جذاب‌تر از این نیست که پدر و مادر همه چیز را برای فرزندان فراهم کنند؛ اما باید دست نگه دارند و از این فرصت بی‌نظیر برای آموزش سواد مالی بهره ببرند تا در آینده، مدیر مالی خوبی برای خود و خانواده‌شان باشند.

کودکی مرحلۀ فوق‌العاده‌ای برای رؤیاپردازی و تحقق آن‌هاست. رؤیای خرید وسیله‌ای دوست‌داشتنی، آن‌ها را به تکاپو می‌اندازد تا فکری برای داشتن پول بیشتر کنند. این تکاپوی درست و شوق فراوان برای پول بیشتر، به پدر و مادر اجازه می‌دهد آن‌ها را قدم به قدم با چگونگی پول درآوردن آشنا کنند تا یاد بگیرند پول با تلاش و ارائۀ کالا یا خدمتی به دیگران به دست می‌آید. البته باید در کسب درآمد کنار فرزندان باشند و کمک کنند به‌ درستی پول درآورند؛ کاری که یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی آن‌ها در بزرگسالی است.

معمولاً بچه‌ها خیلی زود پول‌شان را برای خرید تنقلات و اسباب‌بازی خرج ‌می‌کنند. آن‌ها از بین تمام کاربرد‌های پول، فقط به خرج کردن علاقه دارند. پول هم البته برای خرج کردن است و همین است که آن را شیرین و دوست‌داشتنی می‌کند. اما آن‌ها باید بدانند در مقابل خواسته‌های نامحدود، درآمد محدودی دارند؛ درآمدی که با زحمت به دست آمده است. پول علف خرس نیست و باید به درستی خرج شود. همچنین باید بدانند که از پس امروز، فردایی هم هست و برای اینکه بتوانند در آینده هم به خواسته‌های‌شان برسند، گاهی لازم است خرج کردن را به تأخیر بیندازند و پس‌انداز کنند. حتی لازم است بخشی از پول خود را برای کمک به دیگران کنار بگذارند. با این آموزش‌ها، آن‌ها بخشی از پول خود را برای آینده و آمادگی برای خرید خواسته‌ها، بخشی را برای خرج‌های روزمره، بخشی را هم برای کمک به دیگران ذخیره می‌کنند و به عبارت خیلی ساده، برنامۀ بودجه‌بندی برای پول‌های خود انجام می‌دهند.

کتاب‌های «پول درمی‌آورم» و «خرج می‌کنم» و «پس‌انداز می‌کنم» با توجه به مقطع سنی بچه‌ها قالب داستانی ندارد و مفاهیم مرتبط با درآمد و پس‌انداز و خرج را کامل و با مثال‌های جذاب توضیح می‌دهد. در پایان هر کتاب، فهرستی از این مفاهیم و تعریف دقیق هر یک آمده است. همچنین هر کتاب تمرین‌های عملی پیشنهاد می‌دهد تا بچه‌ها آن چه را آموخته‌اند، به کار گیرند.

  • کتاب «پول درمی‌آورم» به اهمیت کار و راه‌های پول درآوردن می‌پردازد. کودکان در این کتاب می‌آموزند که از روش‌های مختلفی مانند فروش و ارائۀ خدمت و دریافت پول توجیبی، پول لازم برای تأمین نیازها و خواسته‌های‌شان را به دست بیاورند و از لحاظ مالی، به استقلال و آزادی‌ نسبی دست پیدا کنند.
  • در کتاب «پس‌انداز می‌کنم» به موضوعاتی از جمله تعریف و روش‌های پس‌انداز، محل‌های نگهداری پول، حساب پس‌انداز و سپرده‌گذاری، درآمد و هزینه‌، نیاز و خواسته پرداخته شده است. خرج و پس‌انداز و کمک به دیگران سه استفاده‌ای است که کودکان می‌توانند از پول بکنند.
  • در کتاب «خرج می‌کنم» کودکان با ارزش و کاربرد پول، صرفه‌جویی و خرج هوشمندانه، مقایسۀ قیمت‌ها و مزایا، خرج پول برای کمک به دیگران، ثبت درآمدها و هزینه‌ها، چک و اعتبار آشنا می‌شوند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی