نقش پدر در تربیت مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/04/14

1070 4 دقیقه

خانواده، اولین گروه اجتماعی کودک است. نوع نگاه و شیوۀ اندیشه کودک قبل از اثرپذیری از گروه های اجتماعی بزرگ تر، در خانواده شکل می‌گیرد. پدر و مادر همیشه الهام‌بخش فرزندان در فرایند تصمیم‌گیری بوده و ویژگی‌هایی چون ریسک‌پذیری در این فرایند، از آن‌ها به فرزندان منتقل می‌شود. مطالعات گسترده روی خانواده‌ها نشان می‌دهد پدران تاثیر زیادی در رشد هوش فرزندان در سال‌های اولیه دارند.

پدران در نظر دختران، قهرمانان مهربان و در نظر پسران، آیندۀ دلخواه خود هستند. از این رو، در افزایش آگاهی، ارتقای توانمندی و بهبود نگرش فرزندان برای حضور در جامعه نقش مهمی دارند. آنچه را کودک در زمینۀ سواد مالی از پدر می‌آموزد تا پایان عمر همراه دارد. ویژگی‌هایی از پدران که می‌تواند در افزایش سواد مالی فرزندان تاثیرگذار باشند از این قرارند:
مشارکت در آموزش: پدرانی که در خانواده بیشتر صحبت می‌کنند (از جمله دربارۀ امور مالی)، نسبت به آن‌هایی که کم‌حرفند،  اطلاعات بیشتری را با سایر اعضای خانواده سهیم می‌شوند و فرزندان باسوادتری پرورش می‌دهند.

  • اختلاف سنی: هر چه اختلاف سنی کمتر باشد، پدران در انتقال تجربیات خود، چشم‌انداز و طرز فکر در مدیریت مالی، مدیریت سرمایه‌گذاری و... به فرزندان موفق‌تر عمل می‌کنند.
  • درآمد: هر چه سطح درآمد پدر بیشتر باشد، شانس فرزندان برای کسب آموزش‌های بیشتر (از جمله سواد مالی بالاتر می‌رود، زیرا احتمال دسترسی فرزندان به آموزش‌های با‌کیفیت و متنوع، بیشتر خواهد بود. به علاوه، درآمد بالای پدر می‌تواند نشان‌دهندۀ سواد مالی او بوده و بنابراین می‌تواند الگویی مناسب برای فرزندانش باشد؛ آن‌ها از همان ابتدا یاد می‌گیرند چطور مسائل مالی‌شان را به شکل مناسب مدیریت کنند.
  • تحصیلات: هر چه سطح تحصیلات پدر بالاتر باشد، بینش او نسبت به مسائل گسترده‌تر است؛ این دیدگاه وسیع در طول زندگی به فرزندان منتقل می شود. فرزندان چنین پدرانی بیشتر به دنبال کسب دانش در زمینه‌های گوناگون از جمله سواد مالی هستند.
  • نوع شغل: شغل پدران را می‌توان به دو نوع کارمند یا کارآفرین دسته‌بندی کرد. در مشاغل نوع دوم، پدران نیاز به نقش‌آفرینی پررنگ‌تر و حضور بیشتر برای انجام کار خود داشته و نیز شانس بالاتری برای دستیابی سریع به ثروت و منابع درآمدی دارند. نوع شغل پدر می‌تواند الهام‌بخش فرزندان در انتخاب نوع شغلی باشد که برای آن‌ها مناسب است.
  • نحوۀ مدیریت مالی: پرداخت به موقع قبوض، اقساط، بدهی‌ها، برقراری تعادل میان درآمد و هزینه‌ها و... توسط پدر رفتارهایی هستند که غیرمستقیم بر افزایش سواد مالی فرزندان و رفتار مالی آن‌ها اثر می‌گذارند.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

نمادهای سواد مالی اسلامی؛ ایرانی و غرب

نمادهای سواد مالی اسلامی؛ ایرانی و غرب

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

368 3 دقیقه 1399/11/11
دزد و تابوت، پای گور بدحسابی

دزد و تابوت، پای گور بدحسابی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

14 3 دقیقه 1402/07/01
بریتانیا در مسیر بهبود خدمات مالی

بریتانیا در مسیر بهبود خدمات مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

264 3 دقیقه 1399/09/15

مطالب پیشنهادی