مشارکت روسیه و بانک جهانی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/08/24

487 2 دقیقه

طراحی برنامه‌ای برای آموزش سواد مالی به مردم کشورهای کم‌درآمد، مدت‌ها ذهن مقامات وزارت مالی روسیه را مشغول خود کرده بود. آموزش سواد مالی به مردمی که به سبب مهاجرت بی‌رویه به شهرها، بیکاری و برنامه‌های محدود تأمین اجتماعی، مجبور بودند یک‌تنه، بار مالی زندگی خود را به دوش بکشند. برای محقق کردن این کار، حمایت بانک جهانی مدنظر قرار بود. در سال 2008، توافق‌های لازم میان وزارت مالی روسیه و بانک جهانی انجام می‌شود و «صندوق سواد مالی» به سرپرستی روسیه به وجود می آید. تأمین منابع مالی از طرف روسیه و مدیریت و اجرای پروژه بر عهدۀ بانک جهانی گذاشته می‌شود. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اُای‌سی‌دی) که خود، تجربیات فراوانی در این زمینه دارد نیز به کمک بانک جهانی می‌آید.

هدف برنامه، افزایش سطح سواد مالی مردم کشورهای با درآمد پایین و متوسط است و صندوق متعهد می‌شود در مدت چهار سال، 15 میلیون دلار برای این پروژه پرداخت کند. همه چیز برای شروع آماده است. بانک جهانی تیمی از کارکنان و کارشناسان خود را برای پیاده‌سازی برنامه، سازماندهی می‌کند.

گام نخست سنجش سواد مالی و پیش‌نیاز آن، طراحی ابزار سنجشی متناسب با شرایط این کشورهاست تا با استفاده از آن، تأثیر برنامه‌های اجرا‌شده مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع، پیمایش سنجش سواد مالی، در هفت کشور اروگوئه، کلمبیا، مکزیک، نیجریه، ترکیه، ارمنستان و لبنان، در سطح ملی انجام می‌شود؛ موضوع مذکور نقطۀ آغازی برای اجرای برنامه‌های افزایش سواد مالی در این کشورها بوده و بانک جهانی، سؤالات، مشخصات و نتایج حاصل از اجرای پرسش‌نامه در این کشورها را در قالب کتاب راهنمایی منتشر می‌کند تا کشورهای دیگری که قصد اجرای این پیمایش در آینده را دارند از آن بهره‌مند شوند.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

رابطۀ ثروت و قدرت در داستان‌های مرزبان‌نامه

رابطۀ ثروت و قدرت در داستان‌های مرزبان‌نامه

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

2 3 دقیقه 1402/04/24
سواد مالی، موفق‌ترین روش فقر‌زدایی

سواد مالی، موفق‌ترین روش فقر‌زدایی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1143 3 دقیقه 1401/04/18

مطالب پیشنهادی