خوشبختی به میزان ثروت و دارایی نیست

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/11/23

21 3 دقیقه

دی‌‎بی‌جانسون، نویسنده و تصویرگر کتاب «کلبه‌ام را ساده می‌سازم»، پنجمین جلد از مجموعۀ 22جلدی داستان سواد مالی است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. او در ماساچوست آمریکا زندگی می‌کند و در این کتاب، با اقتباس از زندگی هِنری دیوید ثورو، فیلسوف و نویسندۀ طبیعت‌گرا، به کودکان آموزش می‌دهد چطور با ساده‌زیستی و پرهیز از فرهنگ رایج مصرف‌گرای، رؤیاهای خود را دنبال کنند.

او در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ این کتاب می‌گوید: «کودکان با خواندن این کتاب یاد می‌گیرند چطور بدون آن که خود را بدهکار کنند، خانۀ کوچکی داشته باشند و در آن خوشحال زندگی کنند. خانه فقط مأمن و پناهگاهی برای آن‌هاست و نکتۀ آموزندۀ کتاب این است که دارایی افراد، به ارزش‌های انسانی آن‌ها اضافه نمی‌کند. می‌‌شود بدون بدهکار شدن نیز صاحب این مأمن بود. اگر آن‌ها خانۀ ساده‌ای داشته باشند و زیر بار بدهی‌های سنگین نروند، فرصت زیادی برای دنبال کردن آزادانۀ کارها و فعالیت‌هایی که دوست دارند، خواهند داشت. هِنری خانه‌ای به اندازۀ نیازهای خود ساخت. او برای هزینه‌های این کلبه فقط چند هفته کار کرد و پس از آن، بار دیگر به شغل محبوبش، یعنی نویسندگی و خلق و کاوش در طبیعت بازگشت.»

او دربارۀ نقش والدین در افزایش آگاهی‌های مالی کودکان توضیح می‌دهد: «ما بزرگسالان و والدین باید برای بچه‌ها الگوسازی کنیم و درست زندگی کردن را به آن‌ها بیاموزیم. همه چیز در زندگی پول نیست و خوشبختی با میزان دارایی اندازه‌گیری نمی‌شود. پدر من نجار و چاپچی بود و خودش خانه‌مان را ساخت. ما پول زیادی نداشتیم؛ اما من هیچ گاه در آن خانه احساس فقر نکردم. دوران کودکی من پُر از ماجراجویی و گشت و گذار در جنگل و صحرا بود.»

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

نقش الگوهای رفتاری در تعامل مالی

نقش الگوهای رفتاری در تعامل مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

269 3 دقیقه 1400/01/21
مدیریت چالش‌های بدهی

مدیریت چالش‌های بدهی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

362 3 دقیقه 1399/03/24

مطالب پیشنهادی