جشنواره‌های جهانی سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/02/20

446 3 دقیقه

روزانه آموزش‌های گوناگونی دریافت می‌کنیم؛ از رادیو داخل ماشین، تلویزیون در منزل و شبکه‌های اجتماعی تا کلاس مدرسه و دانشگاه و کارگاه‌های آموزشی، اما کدام از این آموزش‌ها در ذهن و وجود ما، ماندگاری بیشتری داشته است؟ بی‌شک یکی از عوامل مهم ماندگاری مطالب، شیوۀ جذاب و گیرای آموزش است. از همین رو، کشورهای گوناگون در آموزش سواد مالی، روش‌های متنوع و جذابی را برای آموزش و فرهنگ‌سازی انتخاب‌کرده‌اند. 

سازماندهی رویدادهای بانشاط و متنوع فرهنگی، می‌تواند بستری مناسب برای آموزش باشد. مانی‌وایز در هلند، هر ساله با تمرکز بر آموزش مالی، برگزاری دو رویداد نظیر هفتۀ ملی پول و روز بازنشستگی سازماندهی می‌کند.

  • هفته ملی پول: مخاطبان هفته ملی پول، کودکان دبستانی و والدین آن‌ها هستند. در این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر، چگونگی مدیریت پول را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. در این آموزش، از ابزارهای مدرسه‌ای و رویدادهای رسانه‌ای استفاده می‌شود. نهادهای بسیاری این هفته را رهبری و پشتیبانی کرده‌اند: بورس اوراق بهادار آمستردام، کالج هرمان وسلینک، پلتفرم مانی‌وایز، وزارت مالیه هلند، بانک مرکزی هلند، انجمن بانکداران هلندی، انجمن بیمۀ هلند، بانک ان.آی.بی.سی، پی پال بنلوکس و نت فلیکس. بیش از 500 هزار کودک به طور مستقیم و 1350000 نفر به طور غیرمستقیم در این رویداد شرکت کرده‌اند.
  • روز بازنشستگی: این برنامه، به مدت سه روز برگزار شده و حدود 250 سازمان در اجرای آن همکاری می‌کنند. هدف این رویداد، افزایش آگاهی کارفرمایان، کارمندان و بنگاه‌های کوچک و متوسط از مسائل مربوط به بازنشستگی است. در پرتغال، شورای ملی نظارت بر امور مالی و سایر ذی‌نفعان هر سال در 31 اکتبر (9 آبان) روز سواد مالی را با تمرکز بر کل افراد جامعه به ویژه دانش‌آموزان برگزار می‌کنند. این رویداد شامل اقداماتی مانند برگزاری کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها، جلسات گفت‌و‌گو، بازی‌ها، مسابقات و سایر فعالیت‌های سرگرم‌کنندۀ تعاملی با عموم مردم است.

در برخی کشورها، ادارات دولتی در اجرای چنین برنامه‌های جذابی مشارکت دارند. از جمله این کشورها می‌توان به مواردی نظیر لتونی (کمیسیون بازارهای مالی و سرمایه، بانک لتونی، وزارت آموزش)، هلند (مانی‌وایز)، پرتغال (بانک مرکزی، کمیسیون بازار اوراق بهادار و سایر ادارات و بریتانیا (مانی‌ادوایس سرویس) اشاره داشت.

 این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

وضعیت سواد مالی در افغانستان

وضعیت سواد مالی در افغانستان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

19 3 دقیقه 1401/09/05
مسئولیت‌های اجتماعی در حمایت اقتصادی کودکان بهزیستی

مسئولیت‌های اجتماعی در حمایت اقتصادی کودکان بهزیستی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

226 3 دقیقه 1400/04/12

مطالب پیشنهادی