سواد مالی، موفق‌ترین روش فقر‌زدایی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/04/18

1152 3 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند. 

فیلیپ اِنِر، یکی از بنیان‌گذاران «مرکز سواد مالی آفریقا»، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در کشور غنا می‌گوید: «به تازگی پیمایشی در این مرکز انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد حدود 3.9 میلیون نفر، یعنی 13 درصد مردم غنا، از عهدۀ هزینه‌های یک وعده غذای خوب در طول روز برنمی‌آیند. با در نظر گرفتن اهداف توسعۀ پایدار برای کاهش فقر، می‌بینیم که یکی از روش‌ها برای این منظور، سواد مالی است. سواد مالی عادت سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را بین مردم رواج می‌دهد. اگر آن‌ها باسواد مالی باشند، انتخاب‌‎های پولی بهتری خواهند داشت و تصمیم‌های مالی درست‌تری می‌گیرند که بر زندگی فردی و خانوادگی‌شان تأثیرگذار است.» 

او به آموزش پس‌انداز در دوران کودکی معتقد است و می‌گوید: «باید آموزش سواد مالی و پس‌انداز را با کودکان و نسل جوان شروع کرد. وقتی آن‌ها از پدر و مادرشان پول‌توجیبی می‌گیرند، باید یاد بگیرند که پس‌انداز کنند تا در آینده بهترین کار ممکن را با آن انجام دهند و به زندگی‌شان معنا ببخشند. متأسفانه ما این فرصت را در غنا نداریم. شاید فقط بعضی از مدارس دربارۀ پول و کارکردهایش به بچه‌ها آموزش دهند. از سوی دیگر، نگرش‌های درستی به پول وجود ندارد و در فرهنگ ما مردم بر این باورند که پول ریشۀ همۀ بدی‌هاست و این مشکل بزرگی است. بهترین دوران یادگیری دربارۀ مدیریت امور مالی و البته تغییر این نگرش‌ها، دوران کودکی است.» 

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

دورۀ آنلاین آموزش سواد مالی برگزار می‌شود

دورۀ آنلاین آموزش سواد مالی برگزار می‌شود

خبرگزاری آنا

543 1 دقیقه 1399/09/11
صندوق‌ها در اولویت قرار می‌گیرند

صندوق‌ها در اولویت قرار می‌گیرند

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

3584 3 دقیقه 1400/05/09
ضرورت تدوین استراتژی ملی برای سواد مالی

ضرورت تدوین استراتژی ملی برای سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

297 3 دقیقه 1399/08/10

مطالب پیشنهادی