چهل‌ستون؛ چهل گفت‌وگو دربارۀ ریشه‌های سواد مالی

گفتگویی پیرامون برنامه چهل‌ستون

«چهل‌ستون» برنامه‌ای گفت‌وگومحور در باب سواد مالی و تدبیر معیشت و اقتصاد خانواده است. در این برنامه، هادی نجف، کارشناس مجری، با استادان و متخصصان و پژوهشگران مطرح کشور در حوزه‌های گوناگون به گفت‌وگو می‌نشیند تا سواد مالی را از نظرگاه‌های گوناگون بررسی کند. 

سواد مالی، دانش و مهارت درک مفاهیم مالی و بهره‌گیری از این مهارت‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی است. تسلط به این دانش کمک می‌کند در بحران‌ها و موقعیت‌های خطیر زندگی مالی، بهترین تصمیم‌ها اتخاذ شود. با یادگیری این آموزه‌ها فرد با مفهوم خرج و پس‌انداز آشنا می‌شود، می‌آموزد که برای کسب درآمد ناگزیر است شغلی مناسب برگزیند، برای داشتن آینده‌ای روشن باید پس‌اندازش را سرمایه‌گذاری کند، برای روزهای پرمخاطرۀ زندگی از خدمات بیمه بهره‌مند شود و در یک کلام، در تلاطم امواج بحران‌های مالی، با تصمیم‌گیری درست، کشتی اقتصاد خانواده را به ساحل امن برساند.

علاوه بر دانش سواد مالی و مهارت در کاربست این دانش، نگرش به پول، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، ریسک‌پذیری و... در تصمیم‌های مالی بسیار اثرگذار است. بر این اساس، باید با اهل فَن و نخبگان، تعاملی ایجاد شود و گفت‌وگو صورت بگیرد تا با نگاهی ژرف، ابعاد مختلف مسائل مالی و اقتصادی بررسی شود. پس از آن می‌توان نگرش‌ها را تغییر داد و برای حل مسائل به دنبال راهکار بود 

از آنجا که نوع تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب رویکردهای مالی از عوامل گوناگونی نظیر روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فرهنگ، ادبیات و دین تأثیر می‌پذیرد، در چهل‌ستون، کارشناسان حوزه‌های مختلف دعوت می‌شوند تا با حضور کارشناس این حوزه، مباحث سواد مالی از جنبه‌های گوناگون بررسی شود. در واقع، چهل‌ستون به‌دنبال تلاقی دانش و گفتمان‌سازی نخبگانی است تا با کمک خرد جمعی، ردپای مسائل مالی را در علوم مختلف دنبال کند و با هم‌‌اندیشی، بستری برای یافتن راه‌حل‌‌ها فراهم سازد.

این برنامه که از مرداد 99 آغاز شده است، چهارشنبه‌ها ساعت 10صبح از رادیو گفت‌وگو موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز پخش می‌شود. 

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی