فیلمهای برتر نشان «فی» چطور انتخاب میشوند؟
هفتهنامۀ اطلاعات بورس - 1404/02/07
هر فیلمی به موضوعی میپردازد و پرداختن به آن را در قالب گره اصلی و فرعی و اشارات میگنجاند. کارگردان به ویژه در طول فیلم فریاد میزند که «من پیامی با پرداختن به این موضوع دارم». گاه زبان فیلم نارساست و گاه گوش با واژهها ناآشنا؛ اما سینما زمانی سینماست که پیامی رسا به واژههایی آشنا بیان شود. این هر دو به ترتیب به این معناست که اول، فیلم بیان سینمایی دارد و دوم، مخاطبفهم و مخاطبپسند است. بیان سینمایی یعنی هر یک از شش هنر دیگر در جای خود و به اندازهٔ خود و با ترکیب مناسب، حامل پیام کارگردان است. با این وصف، در ارزیابی فیلم نمیشود بیان سینمایی را نادیده گرفت.
مخاطبفهمی و مخاطبپسندی به معنای عوامزدگی یا تودهگرایی نیست. سینمایی سینماست که فرد را از خانه بیرون بکشد و به پشت درِ گیشه برساند و پولی پرداخت کند و ساعاتی در آنجا بنشیند و به خانه بازگردد. این فرایند نیازمند جذابیت و کشش فیلم است.
نگاه موضوعی به فیلم جدا از موضوع فیلم یا پیام کارگردان، مانند آن است که به مجسمه از زوایای گوناگون نگاه کنیم و در یک زاویه ممکن است سایهٔ مجسمهٔ انسانی بر دیوار، شکل حیوانی باشد. این به معنی بار کردن مفهوم بر آن مجسمه نیست. به معنی آن نیز نیست که مجسمهساز حتماً مجسمه را به گونهای طراحی کرده که چنین شود. نیتخوانی هنرپرداز نیست. این فقط برداشت یا معنابخشی جدیدی به آن اثر هنری است؛ گرچه فیلم و سواد مالی به این پیچیدگی نیست. چنین کاری فرایند اجتماعیسازی سواد مالی و ترویج آن را تسهیل میکند.
از این رو، در ارزیابی فیلمها از منظر سواد مالی سه میزان همزمان در دست داوران است: بیان سینمایی، پسند مخاطب و مفاهیم سواد مالی. ممکن است فیلمی در یکی از سه و حتی در سواد مالی برتر باشد؛ اما در دو دیگر ضعیف و در نتیجه، شانس ورود به رتبههای برتر جشنوارهٔ فی را از دست بدهد.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
دختران خوب ثروتمند میشوند اگر ...
75 اشتباه اجتنابپذیر که زنان با پول انجام میدهند
-
چرا باید کودکان با ارزش کار آشنا شوند؟
لوئیس گری، نویسندۀ کتابهای سواد مالی در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی
-
کلاهبرداریهای مالی
آشنایی با رایجترین کلاهبرداریهای معاملات طلا: کلاهبرداری در خرید و فروش طلا