دزد و تابوت

پای گورِ بدحسابی؛ جلد 28 از مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12ساله

همۀ ما کم و بیش با دیگران بده و بستان‌هایی داریم. هر چقدر در این دادن‌ها و گرفتن‌ها مسئولیت‌پذیری و صداقت بیشتری داشته باشیم، اعتبارمان بیشتر می‌شود و هنگام سختی و نیاز، راحت‌تر به سراغ همسایه‌ها یا کاسب محل می‌رویم و پول قرض می‌کنیم یا کالای نسیه می‌گیریم. برای همین است که می‌گویند آدم خوش‌حساب شریک مال مردم است. در مقابل، کسی که دائم بدحسابی می‌کند، گاو پیشانی سفیدی می‌شود که هیچ‌کس حاضر نیست به او پولی قرض بدهد و در بحران‌های مالی تنها می‌ماند.

اگر اهمیت خوش‌حسابی را از کودکی به فرزندان‌مان آموزش دهیم، این رفتار در آن‌ها نهادینه می‌شود و در بزرگسالی افرادی امین و معتمد خواهند بود. رفتارهای مالی درست بزرگ‌ترها بهترین الگو و ابزار تربیتی برای کودکان است و مهم‌ترین نقش را در ایجاد باورها و عملکردهای مثبت در آن‌ها دارد؛ اما گاهی هم لازم است ادب را از بی‌ادبان بیاموزند! به بیان دیگر، یکی از راه‌های ایجاد نگرش‌ها و رفتارهای درست در کودکان، نشان دادن پیامدهای منفی رفتارهای نادرست به آن‌هاست.

داستان عبرت‌آموز «دزد و تابوت» در قالب ماجرایی جذاب و همراه با چاشنی طنز، عاقبت ناخوشایند بدحسابی را به تصویر می‌کشد. کوچولِ دراز گاوچران بدحسابی است که همۀ اهل محل از دست او در عذاب‌اند. او به همه بدهکار است و هر بار با نقشه‌ای از دست طلبکارها قسر در می‌رود؛ اما با وجود آن همه زرنگی بالاخره توی هچل می‌افتد و به خاطر بدحسابی‌اش تا لب گور می‌رود!

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی