تمام پول دنیا و سواد مالی

پیرمرد صاحب تمام پول دنیا از پولش چه استفاده‌ای کرده است؟

داستان فیلم

آقای گتی ثروتمندترین فرد در تاریخ جهان است. نوه او پُل را می‌­دزدند تا هفده میلیون دلار اخاذی کنند. پیرمردِ تمام پول دنیا اما برای کوچک‌­ترین کارهای خانه پول خدمتکار نمی‌دهد؛ حتی در خانه‌­اش برای تلفن مهمان­‌ها باجه تلفن عمومی گذاشته تا هزینه اضافی تلفن بر او تحمیل نشود. خساست از مرز هزینه‌­های ساده و کوچک عبور کرده و حاضر نمی‌­شود برای آزادی نوه‌­اش پولی دهد.

از سوی دیگر، مادر پُل چنین پولی ندارد. آدم‌رباها اذیت و آزارشان را بیشتر می‌­کنند تا جایی که برای تهدید خانواده او، گوش پُل را بریده و برای آن‌ها می‌فرستند. پدربزرگ که واقعاً جان نوه‌­اش را در خطر می‌­بیند، اول مطمئن می‌­شود این پول مشمول مالیات نیست و بعد به این شرط قبول می­‌کند که مادر، سرپرستی رسمی­‌شان را به او بسپارد. مادر که چاره‌ای ندارد با نارضایتی قبول می­‌کند. اما ماجرا اینجا تمام نشده، معلوم می­‌شود فقط یک‌چهارم آن پول از مالیات معاف است و این­‌چنین پدربزرگ فقط مقدار کمی از پول را پرداخت کرده و بیشتر آن هنوز بلاتکلیف است. مادر از ابزار رسانه­‌ها به همراه وکیل، ثروتمندترین مرد دنیا را تحت فشار می­‌گذارد.

شبی که پُل آزاد می­‌شود، پدربزرگ از دنیا می‌­رود و تمام ثروت به نوه‌­ها­ به ارث می‌­رسد اما آن همه ثروت ماجرایی دارد. آقای گتی، صاحب خیریه‌­ای معاف از مالیات بوده و اجازه خرج پول­‌های آن را نداشته و فقط می‌­توانسته آن‌ها را سرمایه­‌گذاری کند. او تنها از داشتن و زیاد کردنش لذت برده است!

عینک سواد مالی

عینک سواد مالی

1. برخورداری از شبکه حامی

یکی از آموزه­‌های سواد مالی ایجاد و حفظ شبکه­‌ای از آشنایان است، دلسوزانی که در سختی و مشکلات بتوان روی کمک و پشتیبانی آن‌ها حساب کرد. پدربزرگ با اینکه پرداخت پول را به تعویق می‌­اندازد و تمایل چندانی به این کار ندارد؛ اما از وکیل خود (آقای چیس) می‌­خواهد در این مسیر خطرناک در کنار عروسش باشد. حضور و راهنمایی‌­هایش کمک خوبی برای مادر پُل بود و آنها در کنار هم توانستند سرانجام او را آزاد کنند.

2. پذیرش هزینه‌های وکیل یا مشاور برای جلوگیری از هزینه‌های ناآگاهی

مادر پُل وقتی می­‌خواهد سرپرستی او و دیگر فرزندانش را از پدربزرگشان بگیرد، وکیل می‌­گیرد و با کمک او این فرآیند را دنبال می‌­کند. این روش گرچه هزینه دارد اما کار درستی است و احتمال به نتیجه مطلوب رسیدن را افزایش می­‌دهد و از هزینه‌های اضافی ناشی از ناآگاهی جلوگیری می‌کند. ولی بیشتر مردم برای مشکلات حقوقی یا سایر مشکلات زندگی کمتر حاضرند به وکیل یا مشاور مراجعه کنند. با این تصمیم گمان می­‌کنند در هزینه‌­هایشان صرفه‌­جویی خواهند کرد؛ ولی این­‌طور نیست.

 

3.عدم تضاد مادری و برخورداری از حقوق قانونی

مادر پُل پس از طلاق از همسرش می­‌خواهد سرپرستی فرزندانش را از پدربزرگشان بگیرد. برای این کار از همه حق و حقوق قانونی خود چشم می‌­پوشد. اما مادران باید بدانند در کنار محبت مادری می‌­توانند از حقوق قانونی خود برخوردار باشند. آگاهی از حقوق چه در این مورد یا سایر مسائل زندگی و تجاری از جمله انواع قرادادها، کمک بزرگی به تصمیم‌گیری بهتر و درست‌تر به ویژه در حوزه امور مالی است.

4.‌ ویژگی مشترک ثروتمندان

ثروتمندان معمولاً در کنار فعالیت‌­های پول‌ساز، به اشیای گران­‌بها علاقه دارند و مجموعه‌داری علاوه‌بر اینکه برایشان سرگرمی است، بر ثروتشان نیز می‌افزاید.

آقای گتی نیز تابلوها و مجسمه‌­های گران­‌بها جمع‌­آوری می‌­کرد و دلیل جالبی داشت: «اشیا را دوست دارم، آن‌ها دقیقاً همان چیزی هستند که نشان می‌­دهند. هیچ­‌وقت عوض نمی‌­شوند. هرگز ناامیدم نکردند. اشیاء خلوصی دارند که نظیرش را در هیچ انسانی هرگز پیدا نکردم!»

سکانس‌هایی از فیلم

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • علی پاسخ 21 خرداد 1399 در ساعت 12:07

    عالی بود. به دوستانم هم پیششنهاد دادم ببینند

    • مریم محمدخواه 27 خرداد 1399 در ساعت 09:52

      ممنونم از توجه‌تون به پست. امیدوارم برای شما و دوستانتون مفید باشه.

مطالب پیشنهادی