تجربۀ آذربایجان برای جبران کاهش ارزش ملی پول

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/04/21

559 4 دقیقه

مقایسۀ ارزش منات (واحد پول آذربایجان) قبل از سال 2015 و بعد از آن، حدود 60 درصد کاهش ارزش پول ملی را نشان می‌داد. حجم بدهی مردم به نظام بانکی و ناتوانی آن‌ها در باز‌پرداخت آن نیز، دلیل دیگری بود که حاکمیت را به نگاهی راهبردی برای آغاز حرکتی جدی برای بهبود سواد مالی وادار کرد.

همکاری با اشپارکاسۀ آلمان
در اولین قدم، دولت آذربایجان برای پیشگیری از وقوع بحران اجتماعی، تمام بدهی مردم به نظام بانکی را که ناشی از کاهش ارزش پول بود، پرداخت کرد. سپس به دستور رئیس جمهور، «بانک مرکزی» مسئول طراحی کارگروهی برای گسترش سواد مالی در آذربایجان شده و مقدمات همکاری با بنیاد بانک‌های پس‌انداز اشپارکاسۀ آلمان فراهم شد تا از تجربه‌های بین‌المللی این بانک بزرگ در زمینۀ ارتقای سواد مالی کمک گرفته شود. هر چند فعالیت‌های زیرساختی برنامه‌های سواد مالی از 5 سال قبل صورت گرفته بود، اما مرحلۀ اجرایی آن در سال 2018-2017 شروع و مد نظر قرار گرفت . البته رئیس‌جمهور نیز شخصاً به بررسی مستمر گزارش اقدامات این کارگروه می‌پردازد.

گسترش فرهنگ پس‌انداز در بین مردم
 ماه نوامبر ماه سواد مالی نام‌گذاری شد و هر یک از هفته‌های آن به یک مفهوم یا مهارت مانند پس‌انداز، وام، بانکداری دیجیتال و تراکنش‌های بانکی اختصاص یافت. سازمان‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را به این کارگروه ارائه می‌دهند و در نهایت مسئولیت هر یک از آن‌ها مشخص می‌شود. از برگزاری بازی گرفته تا نشست‌های آموزشی و نمایشگاهی، اما روز 31 اکتبر را نیز به طور جداگانه، «روز پس‌انداز» نامیدند و برنامه‌هایی برای گسترش فرهنگ پس‌انداز در بین مردم اجرا کردند. جالب اینجاست که مردم در ابتدای این طرح، علاقه و تمایلی از خود نشان ندادند، اما رفته‌رفته با حمایت دولت، سواد مالی جای خود را بین مردم باز کرد.

آموزه‌های سواد مالی در آموزش و پرورش
همچنین در این روند دانش آموزان دبستانی آذربایجان، آنچه را در عمل برای زندگی نیاز دارند با عنوان «مهارت‌های زندگی» یاد می‌گیرند. مهارت‌های زندگی، پارادایم نوین آموزشی است که جمهوری آذربایجان با کمک مشاوران انگلیسی به برنامۀ درسی اضافه کرده است. حال در اقدامی مشابه، افزودن مباحث سواد مالی و مالی شخصی به این مهارت‌ها با کمک کارشناسان بانک اشپارکاسه در دستور کار قرار گرفت. البته در سپتامبر 2019، برنامه‌ریزی طرح جدیدی برای آموزش مهارت‌های زندگی صورت گرفت که در آن آموزه‌های سواد مالی در دروس پایۀ پنجم تا نهم مانند ریاضی، رایانه، تاریخ و فناوری اطلاعات به طور یکپارچه گنجانده شد. بر این اساس تولید محتوای کتاب‌های آموزشی، طرح درس و نیز تربیت معلم‌ها از مهم‌ترین پیش‌نیازها و چالش‌های اجرای این طرح برای جمهوری آذربایجان است.

 این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

پول مهم است اما نه آنقدرها!

پول مهم است اما نه آنقدرها!

دنیای اقتصاد

551 8 دقیقه 1399/09/27

مطالب پیشنهادی