آموزش سواد مالی در اروپا

تحلیلی بر راهبردهای 48 دولت اروپایی در آموزش سواد مالی

756 6 دقیقه

سواد مالی یکی از نیازهای زندگی بهتر در دوران معاصر و از مجموعه یازده مهارت زندگی مورد تأکید یونسکو است؛ مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دانش‌ها و توانایی‌ها درباره کار و کسب درآمد، خرج و پس‌­انداز، سرمایه‌­گذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیم‌های مالی در زندگی.

فارغ از نقش حاکمیت در بهبود نظام ها و ساختارهای اقتصادی، برخورداری مردم از سواد مالی، آن‌ها را در فهم و اقدام درست اقتصادی توانمند می‌کند و دست­یابی به رفاه بیشتر را فراهم می‌سازد. باسوادان مالی، در دشواری­های اقتصادی نیز آسیب کمتری می‌ببینند.

از آنجا که بازیگران اصلی هر اقتصاد، افراد هر جامعه هستند، آموزش و توانمندسازی مردم، گامی اساسی در مقاوم­‌سازی اقتصاد محسوب می‌شود. دولت­‌های بسیاری، این ضرورت را درک کرده و برای آموزش سواد مالی در کشور خویش، سیاست­‌گذاری کرده­‌اند تا جامعه را به سطح مناسبی از نگرش، دانش و رفتار و توانایی مالی برسانند.

کتاب «آموزش سواد مالی در اروپا»، به معرفی و تحلیل سیاست‌های 48 دولت اروپایی در آموزش سواد مالی می‌پردازد. به این شکل که در هر کدام از این کشورها،

  • هر نهاد، مسئول چه کاری است؟ (نگاشت نهادی
  • مخاطبین اصلی آموزش‌ها و توانمندسازی‌ها چه کسانی هستند؟ (تعیین جامعۀ هدف
  • قرار است این راهبرد چه تغییری در جامعه هدف ایجاد کند؟ (هدف‌گذاری)؛
  • یادگیری چه مطالبی در هر دوره سنی و در هر گروه لازم است؟ (محتوای آموزشی)؛
  • چه برنامه‌ها و قالب‌های آموزشی جهت یادگیری مؤثر می‌توان ارائه داد؟ (مانند موزه، پویش، برگزاری جشنواره، بازی رایانه‌ای و نرم‌افزار و...)
  • این راهبرد چه تاثیری بر جامعه هدف (ارزیابی) و چه تأثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی (اثرسنجی) داشته است؟

ایران، خود را در باورهای اسلامی بازشناخته و پرورانده است. آموزه­‌های اسلامی در بسیاری از سرفصل‌های سواد مالی حضور دارد. این آموزه­‌ها در سه حوزه نگرشی (اعتقادات)، مَلکات رفتاری و خُلقیات (اخلاق) و رفتارها (احکام) بیان شده است. از این رو، سیاست‌گذاری آموزش سواد مالی در کشور، بر بنیان باورها، ارزش‌ها و هنجارهای الهی و برای مخاطب مسلمان تدوین و طراحی خواهد شد. اما این همه به معنای چشم فروبستن بر تجربه جهانی نیست.

مطالعه این کتاب به سیاست­‌گذاران و فعالان حوزه سواد مالی پیشنهاد می­‌شود. سیاست­‌گذ‌اران می‌توانند با مطالعه این کتاب و استفاده از تجربه جهانی، به مدلی علمی و اجرایی با جهت­‌گیری متعالی و پربارسازی از محتوای ایرانی-اسلامی به سیاست­‌گذاری آموزش سواد مالی دست یابند. امید است تدوین، اجرا، نظارت، ارزیابی و بازطراحی سیاست‌های آموزش سواد مالی، گامی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردمان ایران‌زمین باشد.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی

مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی

آموزش سوادمالی به کودکان 10 تا 12 سال

2976 11 دقیقه بیشتر بخوانید
مجموعۀ 6جلدی داستان‌های سواد مالی

مجموعۀ 6جلدی داستان‌های سواد مالی

آموزش سواد مالی به نوجوانان 13 تا 15 سال

660 2 دقیقه بیشتر بخوانید
معمار عمارت

معمار عمارت

دفتر حساب مدیران مالی خانواده

1838 4 دقیقه بیشتر بخوانید

مطالب پیشنهادی