بررسی بازی «راز عمو پولدار» از دیدگاه سواد مالی

آیا عموی پولدار رازی برای ثروتمندی دارد؟!

داستان بازی

صفحه بازی پر است از کسب‌وکارهای گوناگون از «کارخانه اسباب‌بازی» گرفته تا «پارک ژوراسیک» و «فروشگاه لباس». می‌توانید پس از انداختن تاس با حرکت مهره‌تان روی صفحه، این کسب‌وکارها را بخرید. اگر هریک از بازیکنان در کسب‌وکار شما قرار گیرد؛ از او پولی دریافت خواهید کرد. این پول در ازای خدماتی است که کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد. علاوه براین، می‌توانید در بانک حساب باز کرده و سود آن را دریافت نمائید.

سعی ‌کنید کسب‌وکارهای دارای رنگ یکسان را بخرید، زیرا براساس قوانین بازی درآمد بیشتری از آنها خواهید داشت. در بین بازی با موقعیت‌های خوب و بدی روبرو خواهید شد که پیش‌بینی نکرده‌اید.

وقتی همه کسب‌وکارها خریداری شد، بازی به پایان می‌رسد و بازیکنی برنده است که پول نقد بیشتری داشته باشد.

آموزه‌های سواد مالی

  • کسب درآمد از انجام فعالیت اقتصادی به جای دریافت اجاره بها

    با حرکت روی صفحه بازی، می‌توانید کسب‌وکارهای گوناگون را بخرید و از آنها درآمد کسب کنید. برای مثال، اگر در خانه «کارخانه اسباب‌بازی» قرار بگیرید با خرید آن، کارت مالکیت به شما تحویل می‌شود. با ورود هریک از بازیکنان به آن خانه می‌توانید بابت درآمد از محصول جدید‌تان، 700 دلار دریافت نمائید.

    این بازی فرآیندی مشابه بازی مونوپولی دارد. در مونوپولی با حرکت روی صفحه بازی، املاکی را می‌خرید و اجاره آنها را دریافت می‌کنید. اما در این بازی با سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها آشنا شده و با ارائه محصول یا خدمت می‌توانید درآمد خوبی به دست آورید.

  • روش‌ سرمایه‌گذاری در بانک

بین کسب‌وکار‌ها روی صفحه بازی، یک خانه «موسسه اعتباری» نیز هست. می‌توانید با ورود به آن، مبلغی را سرمایه‌گذاری کرده و پس از پایان هر دور، سود حاصل از  سرمایه‌گذاریتان را دریافت نمائید. این مطلب یادآور خوبی برای روش سرمایه‌گذاری در بانک است.

آموزه‌های سواد مالی

آموزه‌های نادرست سواد مالی

  • پیوند زدن سرمایه‌گذاری در بورس با شانس 

از قواعد بازی است که اگر مهره‌تان در خانه «تالار بورس» قرار گیرد، می‌توانید یک کارت شانس برداشته و به دستور آن عمل کنید. در این حالت بازیکنان دیگر می‌توانند کارت‌های مالکیت خود را با یکدیگر خرید و فروش کنند.

دو نکته در اینجا قابل ذکر است:

1- سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند محاسبه و به کارگیری روش‌های مخصوص آن است. افراد با گذراندن دوره آموزشی و تمرین می‌توانند عملکرد خوبی در این بازار داشته باشند. یا اگر خودشان تمایلی به یادگیری روش‌های پیچیده تحلیل مالی ندارند، به راحتی می‌توانند پولشان را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند تا آنها برایشان سرمایه‌گذاری کنند.

2- با قرارگیری مهره‌تان در خانه «تالار بورس» این شما هستید که وارد این بازار شده‌اید و باید فرصت خرید و فروش کسب‌وکارهایتان را داشته باشید. درست مانند بازار بورس که افراد با خرید و فروش سهم‌شان از کسب‌وکارهای گوناگون مالک آنها شده و در سود و زیان آنها شریک می‌شوند. اما در بازی، این فرصت به بازیکنان دیگر داده شده است که شبیه‌سازی مناسبی از زندگی واقعی نیست.

  • پول نقد بیشتر معیار انتخاب بازیکن برنده

در این بازی تنها معیار برنده شدن، داشتن پول نقد بیشتر است. در سواد مالی داشتن پول نقد زیاد به معنای ثروتمندی نیست؛ بلکه عناصر دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در قاعده ثروت خالص، نشان می‌دهد فرد چقدر در مدیریت امور مالی خود درست عمل کرده است.

این‌چنین باید بازیکنی برنده شود که ثروت خالص بیشتری داشته باشد. با این روش، بازیکنان با مفهوم درستی از سواد مالی آشنا می‌شوند.

 

آموزه‌های نادرست سواد مالی

سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

سایر نکات

مثبت

  • قوانین ساده‌ای دارد و بازی با سرعت و به راحتی پیش می‌رود.

منفی 

  • روی جعبه بازی درج شده، «محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازی روز دنیا» ولی در راهنمای آن نوشته شده است، «بازی که در اختیار دارید براساس مفاهیم پول، سرمایه‌گذاری و کسب ثروت توسط طراحان گروه تولیدی «ارشیا» طراحی شده است» بنابراین مشخص نیست بازی ترجمه است یا در ایران طراحی و تولید شده است.
  • با اینکه توضیحاتی درباره رابرت کیوساکی در راهنمای بازی درج شده و تصاویری از او روی جعبه و صفحه بازی نیز چاپ شده است ولی مفاهیم اقتصادی مورد نظر وی به درستی در بازی لحاظ نشده و ذکر نامش بیشتر جنبه تبلیغات دارد. 
  • با فرض طراحی و تولید بازی در ایران، مبالغ و شکل اسکناس‌ها به صورت دلار است که جزء نکات منفی طراحی به شمار می‌رود.
  • پول حاصل از کسب‌وکارها روی کارت مالکیتشان درج شده است. این مبلغ در هریک از کارت‌ها در قالب درآمد، هزینه و سود نوشته شده‌اند. این سه از مفاهیم اساسی در سواد مالی هستند؛ اما در این بازی منطق این مفاهیم رعایت نشده است و بازیکنان به درستی با آنها آشنا نمی‌شوند.
  • کارت «موسسه اعتباری» و کارت طلایی با قواعد بازی هم‌خوانی ندارد و موجب سردرگمی بازیکنان می‌شود.
  • اگر مهره بازیکنی در خانه تفریحگاه قرار گیرد، سه دور از بازی کنار می‌رود و نمی‌تواند روی صفحه بازی حرکت کند. البته بهتر بود آموزه‌ای از سواد مالی در این خانه به کار می‌رفت. برای مثال بازیکنی که وارد خانه «جزیره تفریحی» می‌شود پولی پرداخت کند؛ این نشان می‌دهد در بودجه‌بندی‌هایمان باید برای اوقات فراغت و تفریح نیز مبلغی در نظر بگیریم. یا می‌شد پولی برای تفریح به او پرداخت شود تا جنبه شادی و هیجان در بازی پررنگ‌تر گردد.
  • تعداد اسکناس‌های بازی دقیقا به اندازه حداکثر تعداد بازیکنان است و در شروع بازی هیچ پولی در بانک باقی نمی‌ماند. این مورد می‌تواند ادامه بازی را با مشکل مواجه کند. برای مثال ممکن است در ابتدای بازی، یکی از بازیکنان کارت شانسی را بردارد که روی آن نوشته شده، «باید مبلغی از بانک بگیرد» ولی در بانک، پولی موجود نیست که به او پرداخت شود.
  • پیام برخی کارت‌ها به درستی منتقل نمی‌شود و بازیکن متوجه فعالیت مورد نظر آن نخواهد شد. برای مثال، عبارت روی کارت شانس «اگر کارت شرکت گردشگری را دارید به صورت رایگان به موسسه اعتباری پرداخت کنید.» نشان نمی‌دهد چه مبلغی و برای چه عنوانی باید پرداخت شود. یا در کارت شانس دیگری به بازیکن فرصت می‌دهد وام دریافت کند؛ ولی درباره نحوه بازپرداخت آن هیچ مطلبی نوشته نشده است.
  • اجزای بازی از موادی با کیفیت پایین تهیه شده به گونه‌ای که با چند بار استفاده احتمال خرابی آنها وجود دارد.
  • اسکناس‌ها از هم جدا نیستند و حتی خط برش (پرفراژ) ندارند. برای آماده‌سازی بازی باید زمان زیادی گذاشته شود.
  • رنگ کارت‌ها به راحتی قابل تشخیص نیست زیرا فقط یک کادر باریک از هر کارت به رنگ اختصاصی آن کارت است.
  • راهنما، پشت صفحه بازی نوشته شده است. بنابراین در زمان انجام بازی‌ نمی‌توان از آن استفاده کرد.

 

پی‌نوشت: بازی‌های دیگری با همین نام در بازار موجود است که روش و هدف‌های متفاوتی نسبت به این بازی دارند. بررسی ارائه شده فقط برای بازی «راز عموی پولدار» محصول تولیدی «ارشیا» است. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • علی پاسخ 21 دی 1398 در ساعت 04:04

    کاش روزی از هفته را برای بازی کردن علاقمدان انتخاب میکردید و در یک محل دور هم جمع میشدیم و بازی های مرتبط با سواد مالی را بازی می کردیم!

    • matin 25 خرداد 1399 در ساعت 03:46

      دقیقا

    • AMIRHOSSEIN 26 اسفند 1399 در ساعت 08:42

      کاشکی میشد

  • اهورا سریری پاسخ 7 آبان 1400 در ساعت 01:00

    چجوری کارت طلایی بگیریم تو بازی؟

  • معین پاسخ 11 فروردین 1401 در ساعت 11:37

    چرا شما هواپیماییش گرون هست 105هزاز دلار هرچی پول داشته باشیم بازم نمیشه خرید یکی تو بده لطفاً 🙏

مطالب پیشنهادی