سرمایه‌گذاری، واجب‌تر از نان شب!

چگونه ارزش پول‌مان را حفظ کنیم و آن را رشد دهیم؟

سال‌هاست با «تورم»، جزء جدا نشدنی اقتصاد کشور، زندگی می‌کنیم. «تورم»، افزایش سطح قیمت کالاها و خدمات است. افزایش‌های ‌پی‌درپی قیمت، خبری بد برای مصرف‌کنندگان به ویژه اقشار با درآمد متوسط و پایین جامعه خواهد بود. اقشاری که در تأمین مخارج روزانۀ خود با چالش‌های فراوانی مواجه‌اند و پس از هر بار افزایش قیمت، این چالش‌ها شکل جدی‌تری به خود می‌گیرند. نرخ تورمی که افراد در فضای واقعی با آن مواجه می‌شوند، معمولاً بیشتر از نرخ تورم اعلام شده از سوی نهادهای رسمی است. از سوی دیگر، حقوق و دستمزدها به میزان و سرعت کمتری نسبت به تورم، افزایش می‌یابد، که نتیجۀ آن کاهش قدرت خرید اشخاص است. در چنین شرایطی، معمولاً عموم مردم دو تدبیر در پیش می‌گیرند:

  1. از حجم خریدهایی که انجام می‌دادند می‌کاهند یا از محصولات با کیفیت پایین‌تری استفاده می‌کنند، در نتیجه، سطح کیفی زندگی‌شان کاهش می‌یابد.
  2. از پس‌انداز محدودی که احتمالاً دارند، خرج کرده یا سراغ بدهی می‌روند، تا سطح کیفی زندگی خود را به صورت قبل حفظ کنند.

 

هر قدر جامعه نرخ‌های تورم بالاتری تجربه کند، وضعیت برای افراد در کوتاه‌مدت و بلندمدت دشوارتر خواهد شد، زیرا تورم و بی‌ثباتی اقتصادی بر برنامه‌ریزی مالی آن‌ها اثر گذاشته و مانعی برای رسیدن به اهداف مالی خواهند شد.

ناآگاهی مردم در این موقعیت، منجر به افزایش فشارهای روحی و روانی بر آن‌ها و خانواده‌های‌شان می‌شود. اگرچه در دسترس‌ترین راهکار، کاهش هزینه‌های غیرضروری است، اما با در نظر گرفتن شرایط توصیف شده، نیاز به استفاده از راهکار جدی‌تری احساس می‌شود، تا در اولین گام، به حفظ ارزش پول کمک کند و سپس، موجب رشد آن شود.

بهترین راه حل، «سرمایه‌گذاری» است. زیرا همان‌طور که تورم باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می‌شود، قیمت ابزارهای مالی را نیز افزایش خواهد داد. با این وجود، عموم مردم، در خصوص سرمایه‌گذاری یا اطلاعاتی ندارند یا میزان اطلاعات‌شان به اندازه‌ای نیست که آن‌ها را قادر به انجام اقدامات عملی در این حوزه نماید.

یکی از اقدامات لازم برای ورود به «سرمایه‌گذاری»، آشنایی با حوزه‌های آن است. در ادامه به گزینه‌های پیش ‌رو جهت سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:

1. بانک

ساده‌ترین گزینۀ پیش ‌رو، سپرده‌گذاری در بانک است. در این گزینه، میزان ریسکی که سرمایۀ اولیه را تهدید می‌کند پایین بوده و به همان نسبت، سود حاصل شده نیز کم است و در صورتی که این گزینه به تنهایی برای سرمایه‌گذاری انتخاب شود، احتمال حفظ ارزش پول‌، پایین خواهد بود، زیرا نرخ سود آن بسیار کمتر از نرخ تورم است.

2. طلا

از دیرباز سرمایه‌گذاری در طلا، پشتوانۀ مالی خانواده‌ها بوده است؛ زیرا با هر میزان سرمایه و در هر زمانی می‌توان طلا خریداری کرد. قیمت این ابزار کم ریسک، با تورم رشد خواهد کرد و می‌توان آن را با سرعت قابل قبولی، به پول نقد تبدیل نمود. با این وجود، ریسک‌ سرقت، همواره این سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کند.

3. ارز

ورود به بازار ارز، ریسک بالایی با خود به همراه دارد. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به تأثیر اتفاقات سیاسی بر این حوزه، نوسانات قیمتی قابل توجه در دوره‌های زمانی مختلف، تغییر پی‌درپی قوانین جهت کنترل این بازار و تشخیص ارز اصلی از تقلبی اشاره نمود. اگر پیش‌بینی درستی از قیمت در این بازار صورت گیرد، علی‌رغم ریسک بالا، سود زیادی نیز حاصل خواهد شد.

4. مسکن

ورود به بازار مسکن، به سرمایۀ اولیۀ زیادی نیاز دارد و نقدشوندگی آن نیز پایین است. با این وجود، این بازار در طول زمان، تقریباً همواره صعودی بوده است و می‌تواند برای شما درآمد غیرفعال ایجاد کند.

5. بورس

با هر میزان سرمایۀ اولیه می‌توان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (با استفاده از ابزارهایی نظیر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری) وارد بازار بورس شد. در کنار ریسک بالای این بازار و پیچیدگی‌های آن، رشدِ همراه با تورم و قابلیت نقدشوندگیِ مناسب از مزایای آن است.

6. ارزهای دیجیتال

پیچیده‌ترین گزینه، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. در کنار این مهم، عدم وجود قوانین شفاف برای این ابزار نوظهور و ابهامات شرعی، ریسک ورود به این حوزه را می‌افزاید. با وجود این، در کنار ریسک بالا، میزان بازدهی‌های حاصل از این بازار می‌تواند قابل توجه باشد.

و در آخر، به یاد داشته باشید:

  • در طول هفته، حتماً زمانی را به مطالعه در حوزۀ سرمایه‌گذاری اختصاص دهید.
  • اگر در شرایط تورمی، پس‌اندازی دارید، با توجه به میزان دانش، ریسک‌پذیری، مهارت و اهداف مالی‌تان، از یک یا چند گزینۀ بالا برای حفظ ارزش و سپس رشد آن استفاده کنید.
  • همواره یکی از سرفصل‌های بودجه‌بندی ماهانۀ خود را به «سرمایه‌گذاری» اختصاص دهید، هر چند مبلغ آن کم باشد. پس از مدتی، با توجه به اثر بهرۀ مرکب، متوجه تغییرات آن خواهید شد.
  • با استفاده از یک یا چند گزینۀ معرفی شده در بالا، ارزش صندوق اضطراری‌تان را در شرایط تورمی حفظ کنید.
  • هر چه سرمایه‌گذاری را زودتر آغاز کنید، انتظار می‌رود در آینده وضعیت مالی بهتری داشته باشید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی