تن‌درستی و پول‌درستی

توان اقتصادی‌مان را به باشگاه بفرستیم؛ اهمیت آموزش سواد مالی

چهار سطح تشکیل‌دهنده انرژی ما

انسان‌ها، درست همان‌قدری ارزشمندند که بتوانند تغییری مثبت در دنیایی که در آن زندگی می‌کنند، بیافرینند. انجام این کار، نیازمند «انرژی» است و این انرژی از چهار سطح تشکیل می‌شود:

چهار سطح تشکیل‌دهنده انرژی ما

سطح مادی؛ توان جسمی و اقتصادی، عامل پایه‌ای برای تحقق ماموریت فرد است (سخن این نیست که نقص جسمی یا اقتصادی مانعی در برابر تحقق مأموریت است؛ بلکه مأموریت هر فردی متناسب با توان یا توان دستیابی به آن تعریف می‌شود).

سطح ذهنی؛ توان جسمی یا اقتصادی، برای انجام کار کافی نیست، و وجود دانش و آگاهی نسبت به مأموریت نیز ضرورت دارد.

سطح احساسی؛ برخورداری از دانش نیز کافی نیست. چه بسیار دانایی‌هایی که به آن عمل نمی‌کنیم. علم، آنگاه جامه عمل به تن می‌کند که احساس انسان به آن گره خورده باشد.

سطح معنوی؛ در نهایت، مأموریت، زمانی ماموریت انسانی است که با اصول و ارزش‌های فرد سازگار باشد؛ معنای کار و فعالیت فرد در این سطح تعیین می‌شود.

ارتباط خود‌تنظیم میان این سطوح، تعیین‌کننده ظرفیت وجودی فرد است. برای ایجاد اثری مثبت در هستی، توسعه ظرفیت وجودی، از الزامات پایه‌ای است. سطح مادی، شامل دو بعد جسمی و اقتصادی است. با یک رویکرد علی‌- معلولی، هر دوی این ابعاد، تحت تأثیر عواملی هستند و نتایجی را ایجاد می‌نمایند. 

 

تقویت قدرت جسمانی در باشگاه ورزشی

قدرت جسمانی، تابعی است از تغذیه سالم، ذخیره انرژی، استراحت و ورزش، و نتیجه آن، توانایی یا ناتوانی و پیامد آن، کامیابی یا ناکامی است. فردی را تصور کنید که یا به خاطر از دست دادن تعادل (واکنش به اتفاق بیرونی) یا به خاطر شیرجه (کنشی برامده از خواست درونی) در حال افتادن در دریاچه‌ای است؛ وجود قدرت جسمانی، موجب فرود مناسب و بی‌خطر در آب و در نتیجه رضایت و شادکامی خواهد بود.

 

توان اقتصادی‌مان را به باشگاه بفرستیم

در حوزه توان اقتصادی نیز ماجرا به همین منوال است؛ توان اقتصادی هر فرد نشأت گرفته از درآمد، پس‌انداز، تمرین‌های اقتصادی و تفریحات اوست. حال در صورت وقوع یک پیشامدِ بیرونی مانند تقاضای همسر برای خرید طلا یا هزینه درمان، یا خواست درونی مانند خرید خودرو، هر چه‌قدر توان اقتصادی بالاتر باشد، قدرت پاسخ‌گویی بالاتر و در نتیجه کامیابی فرد بیشتر خواهد شد.

 

جانشین ورزش در توان جسمانی، تمرین اقتصادی قرار دارد که می‌توان آن را سواد مالی نامید؛ دانش، مهارت و بینشی که فرد را یاری می‌کند توان اقتصادی خود را بالاتر ببرد. اما به راستی، در کجای فرایند آموزش رسمیِ ما، جایی برای یادگیری سواد مالی هست؟ هیچ کجا! مگر اینکه به باشگاه برویم. چرا که همانگونه که از زنگ ورزش مدارس و دانشگاه‌ها، ورزشکار بیرون نمی‌آید، از زنگ اقتصاد و درس اقتصاد هم انسان باسواد مالی بیرون نمی‌آید. برای تربیت اقتصادی، باید دوره دید و تمرین کرد. ارتقا سواد مالی، باشگاهی است برای همین کار. راهی روشن که مسیرهای آن در ایران در حال شکل گیری است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • مژگان مومنی پاسخ 22 دی 1398 در ساعت 10:19

    سلام و عرض ادب این پست جزء اقناعی ترین مطالبی بود که تا الان در سایت خوندم... شیوه پیشبرد بحث به جایابی اهمیت سواد مالی در ذهن بسیار کمک می کند... سپاسگزار و قدردانم

  • محمد صالح عالمی پاسخ 28 مهر 1400 در ساعت 09:08

    در حقیقت انرژی مادی که باید تغذیه ای مقوی به آن خوراند نقش اصلی را در انجام فعالیت های اقتصادی انجام می دهد اگر پایه ی انرژی مادی تضعیف شود سایر سطوح انرژی از کار افتاده و انسان مرده ی متحرکی بیش نیست .

  • درسا وحید دربندی پاسخ 1 آبان 1400 در ساعت 11:05

    برای بهتر شدن از لحاظ سواد مالی هرروز باید به باشگاه برویم و جسم و روحمان را برای هرشرایطی آماده کنیم.

  • مطهره ده گر منفرد پاسخ 2 آبان 1400 در ساعت 02:58

    "چرا که همانگونه که از زنگ ورزش مدارس و دانشگاه‌ها، ورزشکار بیرون نمی‌آید، از زنگ اقتصاد و درس اقتصاد هم انسان باسواد مالی بیرون نمی‌آید." این جمله را بسیار دوست داشتم اما به این فکر می کنم که با وجود صحت این جمله، زنگ های ورزش و اقتصاد می توانند دانشی به انسان بدهند که اگر در آینده خواست به آن سمت برود و باسواد مالی یا ورزشکار شود، زمینه ای برایش باشد.

  • محمد تقی زاده پاسخ 2 آبان 1400 در ساعت 09:02

    سلام و عرض ادب. کاملا درست میفرمایید، برای حرفه ای شدن نیاز به تمرین و آموزش حرفه ای هست و چیزی که در زنگ های ورزش مدرسه یا اقتصاد مهندسی دانشگاه آموزش داده میشه یک کلیتی از ورزش یا اقتصاد هست درحالی که اصل موضوع شامل حداقل ۴ سال تحصیلی است و درس اقتصاد مهندسی کلیات و مبانی اقتصاد هست نه تمام دانش اقتصاد.

  • سینا بصیری پاسخ 3 آبان 1400 در ساعت 10:40

    عوامل مختلف تاثیر گذار دید بامزه ای میدن راجع به توان های مختلف

  • زینب حشمتی پاسخ 4 آبان 1400 در ساعت 01:07

    خب چرا زنگ اقتصاد مدارس به سواد مالی نمیپردازند؟ به جای اینکه مفاهیم سنگین رو سعی کنند آموزش دهند به تناسب سن چگونگی سواد مالی رو آموزش دهند که در آینده دانش آموزان با سواد مالی در جامعه حضور پیدا کنند نه صرفا جهت نمره درس مهم اقتصاد را پاس کنند

  • علی پورزنگنه پاسخ 4 آبان 1400 در ساعت 03:58

    سلام. مفید بود. با تشکر

  • مجید کرمیان پاسخ 12 آبان 1400 در ساعت 04:24

    با سلام مطلب جالب و مفیدی بود

  • وحیدیگانه پاسخ 15 آذر 1400 در ساعت 03:38

    بنظرم نلاس رفتن بهترین گزینس

  • محمدرضا مثمری پاسخ 14 بهمن 1400 در ساعت 05:21

    خیلی خوب و مفید دستتون درد نکنه استاد

  • امیر رجبی هشین پاسخ 13 اسفند 1400 در ساعت 03:07

    سلام. مفید بود. با تشکر

  • سلیم بنام پاسخ 14 اسفند 1400 در ساعت 11:28

    با اینکه همیشه وقتی به مسائل اقتصادی و مالی شخصی فکر میکردم این عوامل بطور جداگانه به ذهنم خطور میکرد اما هیچوقت اینطور به شکل یک هرم بهش نگاه نکرده بودم

  • محمد حسین ارشد پاسخ 15 اسفند 1400 در ساعت 07:05

    مقدمه خوبی بری شروع یادگیری دانش مدیریت مالی بود. ممنون

  • آرین جانباز پاسخ 18 اسفند 1400 در ساعت 06:56

    بهره بردیم؛ تشکر

  • علی دایی خاوری پاسخ 29 فروردین 1401 در ساعت 12:33

    با سلام مفاهیم مفید بود اگر ورزش کنیم احساس آماده گی برای هر کار داریم

  • مریم متین اقدم پاسخ 16 مرداد 1401 در ساعت 02:58

    عالی بود، از شرکت در دوره بسیار راضیم

مطالب پیشنهادی