بررسی بازی کیف پول از دیدگاه سواد مالی

سرگرمی و آموزش سکه‌های رایج به کودکان

داستان بازی

این بازی رومیزی برای کودکان طراحی شده است و به آنها آموزش می‌دهد چگونه می‌توانند یک مبلغ را با استفاده از سکه‌ها و اسکناس‌های گوناگون محاسبه کنند. فعالیت‌های گوناگونی در یک مسیر مارپیچ روی صفحه بازی قرار دارند؛ کارهایی مانند مسواک زدن، جارو زدن، گردش حیوانات خانگی و... .

قبل از شروع بازی یک نفر به عنوان بانکدار انتخاب می‌شود (اگر یک بزرگتر بانکدار شود به خوبی می‌تواند بر مبادلات کودکان نظارت داشته باشد و از درستی آموزش آنها اطمینان حاصل کند). کوچکترین کودک، بازی را شروع می‌کند؛ او تاس می‌ریزد و به تعداد عدد آن، روی صفحه حرکت می‌کند و به هر خانه‌ای که رسید، عنوان فعالیت و مبلغ نوشته شده در آن را می‌خواند. با انتخاب درست سکه‌ها، آن مبلغ برای اوست؛ وگرنه، نه.

کودک قبل از انتخاب سکه‌ها باید گردونه روی صفحه را بچرخاند. این گردونه به او می‌گوید از چه سکه‌هایی نمی‌تواند انتخاب کند. این‌چنین، کودک در انتخاب سکه‌ها به چالش کشیده می‌شود و در هر بار انتخاب سکه، بهتر آموزش می‌بیند.

بازی وقتی تمام می‌شود که اولین نفر به نقطه پایان برسد. بازیکنی که پول بیشتری داشته باشد، برنده است.

آموزه‌های سواد مالی برای کودکان

یکی از سرفصل‌های سواد مالی برای کودکان، شناخت پول‌های رایج (اسکناس و سکه) و توان محاسبه آن‌هاست. بازی حاضر این موضوع را آموزش می‌دهد. به آن‌ها یاد می‌دهد برای پرداخت یک مبلغ مشخص، می‌توان از اسکناس و سکه‌های گوناگونی استفاده کرد.

 

پیشینه بازی

بازی حاضر، ترجمه از بازی اصلی -به زبان انگلیسی و به همین نام- است که بیش از ده سال در  کشورهای غربی با استفاده از سکه‌های سنت، دایم، کوارتز و اسکناس‌های دلار رواج دارد. اما اشاره‌ای به بازی اصلی و ترجمه آن نشده است.

جایگاه «کیف پول» در سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

جایگاه «کیف پول» در سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها از دیدگاه سواد مالی

سایر نکات

مثبت

  • این بازی خیلی سریع پیش می‌رود و فقط حدود بیست دقیقه طول می‌کشد. این زمان با توجه به تمرکز کوتاه‌مدت کودکان و اینکه زود حواس‌شان پرت می‌شود، برای آنها مناسب است.
  • بازی از چاشنی سرگرمی و شانس نیز برخوردار است که می‌تواند آموزش را برای کودک راحت‌تر و لذت‌بخش کند.

 

منفی

  • دریافت پول برای انجام وظایف

    در بازی، کودک برای کارهایی پول می‌گیرد که بخشی از وظایف اوست یا همکاری با خانواده به حساب می‌آید (کارهایی مانند: مسواک زدن، انجام تکالیف، غذا دادن به ماهی و...). این تجربه حین بازی، می‌تواند تربیت و آموزش او را دچار مشکل کرده و رفتارهای نامناسب پولی در او ایجاد کند. تغییر عادت‌های پولی در آینده، کار پیچیده و سختی است.

    در صورتی که کودکی به اینگونه کارها علاقه‌‌ای نداشته باشد و والدین بخواهند او را به انجام وظایف ترغیب کنند و همکاری با خانواده را در او نهادینه سازند، بهتر است از روش‌های تشویقی «هدیه» یا روش‌های دیگر استفاده کنند.

  • ترجمه بازی بدون بومی‌سازی

    کودک برای انجام کارهایی پول می‌گیرد که با فرهنگ کشور سازگار نیست؛ مانند به گردش بردن حیوانات. بهتر بود، در این بازی، کارهای دیگری برای درآمدزایی کودک تدوین می‌شد. همچنین، مسیر بازی همان شکل صفحه بازی اصلی است و تغییری در آن ایجاد نشده است.

  • دریافت جایزه نقدی برای مبادله درست پول

    از قواعد بازی است که کودک با قرار گرفتن در خانه‌های آبی رنگِ تبدیل با بانک، می‌تواند پول‌های خُرد خود را به بانک بدهد و به همان مبلغ پولِ درشت دریافت کند (برای مثال ده عدد سکه 25 تومانی خود را به بانکدار بدهد و یک سکه 200 تومانی و یک سکه 50 تومانی از بانک بگیرد.) اگر کودک بتواند پول را درست مبادله کند، 25 تومان به عنوان جایزه دریافت می‌کند. دریافت این مبلغ بیشتر می‌تواند در آموزش محاسبات او را سردرگم کند،. بهتر بود جایزه دیگری برای این کار در نظر گرفته می‌شد.

  • عدم طراحی مناسب در گردونه

    در بخشی از گردونه، کودک باید پول‌های خود را به کیف پول بپردازد. این شانس بدی در بازی است اما نماد خوشحالی در آن طراحی شده است.

  • عدم تطابق پول‌های مورد استفاده در بازی با پول‌های رایج

 

سه مورد از عدم تطابق سکه‌های بازی:

  1. پشت و روی سکه‌های بازی فقط مبلغ درج شده است. در حالیکه مبلغ سکه‌های رایج فقط بر یک روی آن درج شده و روی دیگر طرحی حک شده است.
  2. روی سکه‌های بازی «تومان» نوشته شده در حالیکه روی سکه‌های رایج، مطابق واحد پول رسمی، «ریال» نوشته شده است. اگر کودک نتواند این کلمات را بخواند، با شمارش تعداد صفر سکه‌ها متوجه می‌شود سکه‌های بازی با سکه‌های واقعی متفاوت است.
  3. اسکناس در بازی شباهتی به اسکناس‌های رایج ندارد؛ در نتیجه، کودکان در این بازی با اسکناس‌های واقعی آشنا نمی‌شوند. با این وصف، این بازی نمی‌تواند ابزار کاملی برای آموزش پول‌های رایج به کودکان باشد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی