چی لازم دارم، چی می‌خرم

تفاهم بزرگ در فروشگاه

قبل از اینکه خانه را به قصد خرید ترک کنیم، همه سنگ‌­هایمان را با بچه‌­ها وامی‌­کنیم. آن­‌ها هم با سری خم شده، قول می‌­دهند هرچه دیدند، نخواهند و اجازه دهند ما فقط آن چیزی را بخریم که لازم است. اما همین که پایمان به بازار می­رسد، همه آن حرف­‌ها و تهدیدها دود شده و از گوش بچه­‌ها بیرون می­زند. آخر ماجرا هم به عصبانیت و اخم‌­های درهم کشیده بزرگترها و جیغ‌­های بنفش بچه­‌ها ختم می‌­شود. بهتر است به جای اینکه خرید از فروشگاه را به خاطره­ای تلخ تبدیل کنیم، با استفاده از چند توصیه و دستورالعمل دقیق، ورق را به نفع خودمان برگردانیم.

مثلا دست به دامن کتاب «چی لازم دارم، چی می‌­خرم» شویم. این کتاب در قالب داستانی شبیه ماجرای ما، برای بچه‌­ها از محدود بودن پول می­‌گوید و از اینکه فقط یک بار می‌­توان آن را خرج کرد. بچه‌­ها در داستان می­‌بینند که با اصرار برای خرید خواسته­‌های غیرضروری، نیازهایشان دیگر برآورده نمی­‌شود. مفهوم هزینه فرصت را یاد می­‌گیرند و می‌­فهمند چرا وقتی همزمان دو چیز را می­‌خواهند، ولی برای خرید یکی از آن­‌ها پول دارند، مجبور می­‌شوند یکی را انتخاب کنند.

کتاب «چی لازم دارم، چی می­‌خرم» از مجموعه کتاب­‌های آموزش سواد مالی به کودکان توسط آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی چاپ و روانه بازار شده است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی