کتاب چهلستون رونمایی شد؛ چهل گفت‌وگو دربارۀ ریشه‌های سواد مالی

خبرگزاری مهر - 1400/07/20

659 0 دقیقه

کتاب «چهلستون» که توسط آکادمی هوش مالی تهیه و تنظیم و به وسیلۀ انتشارات قدیانی منتشر شده است، با حضور مظفری، قائم‌مقام معاونت صدای سازمان صدا و سیما، کوچک‌زاده مدیر رادیو گفت‌وگو، کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی، خیامی عضو هیأت علمی دانشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، مریم جلالی، برنامه‌ساز رادیو و تلوزیون، افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، علی رسولی‌زاده، کارآفرین برتر ملی و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت و نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، رونمایی شد.

مظفری، قائم‌مقام معاونت صدای رسانۀ ملی در این مراسم گفت: وجود مجموعه‌هایی دغدغه‌مند مثل آکادمی که با هوشمندی و تحلیل دقیق شرایط، اولویت‌ها را تشخیص داده‌اند و وارد این حوزۀ مهم شده‌اند، بسیار ارزشمند است. طبق تعریف یونسکو، منظور از سواد آن چیزی است که فرد با استفاده از آن بتواند تغییر ایجاد کند و البته این همان تعریف علم نافع است که اسلام هزار سال پیش بر آن تأکید داشته است. سواد مالی به افراد کمک می‌کند با تدبیر درست، در وضعیت مالی زندگی خود و به‌ تبع آن، جامعه، تغییر و بهبود ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و ترویج سبک زندگی مالی و اقتصادی ایرانی و اسلامی از جمله وظایف مهم سازمان صدا و سیما به شمار می‌رود که برای تحقق این امر لازم است انگاره‌سازی صورت‌گیرد؛ و همان‌طور که گفته شد ما در یک آوردگاه بزرگ اقتصادی هستیم که توانمندسازی مردم در مواجۀ درست با این امر، حیاتی است.

قائم‌مقام معاونت صدای سازمان صدا و سیما اظهار داشت: با توجه به فعالیت‌های گستردۀ آکادمی هوش مالی در حوزۀ سواد مالی در کشور، با همکاری معاونت صدای جمهوری اسلامی می‌توان برنامه‌های مشترک متعددی طراحی و اجرا کرد. همچنین ما در معاونت صدا آمادگی داریم طرح جامع مشترکی با آکادمی هوش مالی تدوین کنیم تا بتوانیم در بلندمدت و میان‌مدت به آموزش سواد مالی به اقشار مختلف جامعه کمک کنیم.

مظفری خاطرنشان کرد: وظیفۀ امروز رسانه، اصلاح مفاهیم غلط در اذهان جامعه است. برای رفتارسازی و تغییر سبک زندگی از طریق رسانه، انگاره‌های افراد باید تغییر کند. چرا که انگاره‌ها قابل تصحیح نیستند، بلکه قابل جایگزینی هستند. برای جلب توجه مردم به سواد مالی و بهبود تدبیر زندگی باید انگاره‌ای که جامعه به مسائل مالی دارد را تغییر داد و تنها راه حل آن هنر است. در آوردگاه رسانه‌ای، رسانۀ ملی برای دانشگاه بودن باید این انگاره‌ها را به درستی و با ابزار هنر بهبود دهد.

در جامعه نباید از نقش زنان غافل شویم چرا که زنان در ایجاد رفتارهای درست مالی نقش بسیار مؤثری دارند. توجه ویژۀ آکادمی هوش مالی به آموزش و ترویج سواد مالی میان جامعۀ زنان و خانواده، کیفیت و سرعت توسعۀ سواد مالی را دوچندان خواهد کرد.

وی ادامه داد: مرحلۀ پس از گفت‌وگوهای کارشناسی و دیدن ریشه‌های سواد مالی از منظر تخصصی، گفت‌وگو با مردم است؛ تا آن‌ها از موانع و مشکلات بگویند و از این طریق راه‌کارها استخراج شود. سپس نه تنها از مسیر صدا که از همۀ مدیوم‌ها و به صورت 360 درجه، پیام در اختیار جامعه قرار گیرد.

مریم جلالی، برنامه‌ساز رادیو و تلوزیون نیز در این مراسم گفت: در جامعه نباید از نقش زنان غافل شویم چرا که زنان در ایجاد رفتارهای درست مالی نقش بسیار موثری دارند.

وی اظهار داشت: توجه ویژۀ آکادمی هوش مالی به آموزش و ترویج سواد مالی میان جامعۀ زنان و خانواده، کیفیت و سرعت توسعۀ سواد مالی را دوچندان خواهد کرد.

علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت نیز در این مراسم گفت: افزایش توانمندی مردم در مدیریت مالی شخصی، نیازمند دو مؤلفۀ آگاهی و دسترسی به ابزار است. آکادمی هوش مالی، ذیل شرکت دانش‌بنیان پارت، مأموریت نخست،‌ یعنی افزایش سواد مالی جامعه را دنبال می‌کند و تهیۀ برنامه‌هایی با همکاری صدا و سیما از جمله این اقدامات است.

این کارآفرین برتر ملی افزود: شرکت دانش‌بنیان پارت با ایجاد سامانه‌هایی چون سیگنال، مرآت، رسام و ... دسترسی مردم به ابزارهای مالی را توسعه می‌بخشد به صورتی که اکنون 8 میلیون کاربر یکتا از این خدمات که بر مبنای هوش مصنوعی ارائه می‌شود استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت تأکید کرد: به منظور توسعۀ زیرساخت‌ها و سامانه‌های متنوع مالی که بتواند نیاز مردم را در ابعاد مختلف مرتفع سازد، پارت با دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، صنعتی شریف و فردوسی مشهد در تعامل است و فعالیت‌های گستردۀ آموزشی و پژوهشی در حال اجراست.

نادر قدیانی، مؤسس و مدیر انتشارات قدیانی در این مراسم گفت: موضوع سواد مالی از جمله موضوعات بسیار مهم و ضروری کشور است که آکادمی هوش مالی باید با قدرت به حرکت خود در آموزش و گسترش این امر ادامه دهد؛ چراکه همان‌طور که تجربۀ انتشارات قدیانی در مدت چنددهه فعالیت خود نشان داده، کارهای جدید در ابتدای امر، با انتقادها و مقاومت‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند اما باید با قدرت، مسیر درست انتخاب‌شده را طی کرد.

کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی نیز در این مراسم گفت: نهضت سواد مالی نیازمند همکاری نهادهای مختلف است. در این میان رسانه، با زبان تخصصی و مؤثر خود می‌تواند مردم را ا مفهوم و ضرورت سواد مالی آشنا کند و توجه جامعه را به این نیاز جلب کند.

وی خاطرنشان کرد: تهیۀ یک برنامۀ مفصل در چهل قسمت و با حضور صاحب‌نظران مختلف امری دشوار بود؛ اما با همکاری رادیو گفت‌وگو انجام پذیرفت که نویدبخش تهیۀ برنامه‌های اثربخش دیگر خواهد بود.

این مطلب را در خبرگزاری مهر بخوانید. 

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

مواظب خرسم هستم

مواظب خرسم هستم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

4 3 دقیقه 1401/12/19
راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری مالی

راهکارهای پیشگیری از کلاهبرداری مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

294 3 دقیقه 1400/07/17

مطالب پیشنهادی