چرا باید کودکان با ارزش کار آشنا شوند؟

لوئیس گری، نویسندۀ کتاب‌های سواد مالی در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

لوئیس گَرِی، نویسنده و تصویرگر سی‌وسومین جلد از مجموعۀ چهل‌40جلدی داستان‌های سواد مالی است؛ مجموعه‌ کتاب‌هایی که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. لوئیس گری اهل نیکاراگوئه است. در کانادا زندگی می‌کند و تاکنون کتاب‌های بسیاری با هدف آموزش مسائل مالی و اجتماعی به کودکان نوشته و تصویرگری کرده است. او در کتاب «خریدن دوچرخه» داستان زندگی، پدریتو را روایت می‌کند؛ کودکی که برای رسیدن به دوچرخۀ آبی محبوبش، از راه کفاشی پول پس‌انداز می‌کند. این کتاب کودکان را با موضوع‌های مهم مالی از جمله اهمیت پس‌انداز، ارزش پول، مسئولیت‌پذیری و کسب درآمد آشنا می‌کند. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالی با این نویسنده است.

تمام کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌‌ام یا تصویرسازی کرده‌ام، برای آموزش در مدارس انتخاب شده‌اند؛ چون به موضوع‌های مالی و اجتماعی می‌پردازند. «خریدن دوچرخه» زندگی یکی از خانواده‌های فقیر مکزیکی‌آمریکایی را به تصویر می‌کشد.

هدف اصلی من از نوشتن کتاب این بود که کودکان را متوجه فرصت‌هایی کنم که زندگی در اختیارشان گذاشته است. وقتی به مدارس دعوت می‌شوم تا دربارۀ کتاب‌هایم صحبت کنم، به بچه‌ها توضیح می‌دهم که باید قدر و ارزش پول را بدانند؛ چون تجربۀ کودکانی مثل پدریتو در زمینۀ کار و رسیدن به خواسته‌ها را ندارند. پس‌انداز و مسئولیت‌پذیری مفاهیم دیگری هستند که به طور ضمنی در کتاب به آن‌ها پرداخته‌ام. پس‌انداز مهارتی حیاتی در زندگی است که اگر کودکان آن را یاد بگیرند، به خوبی برای بزرگسالی آماده می‌شوند و می‌آموزند از هزینه‌های غیرضروری بپرهیزند. به تعویق انداختن لذت و برنامه‌ریزی برای رسیدن به خواسته‌ها از دیگر مهارت‌هایی است که با ایجاد عادت پس‌انداز در کودکان نهادینه می‌شود.

آن‌ها با خواندن این کتاب یاد می‌گیرند پدر و مادرها نعمت‌اند و تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا نیازها و خواسته‌های فرزندان‌شان را برآورده کنند؛ اما کودکان خودشان هم قادرند برای رسیدن به بعضی خواسته‌های‌شان برنامه‌ریزی و تلاش کنند. هر چند پدریتو به دلیل اشتباهی که مرتکب شد، نتوانست پول کافی برای خریدن دوچرخه پس‌انداز کند، پاداش مسئولیت‌پذیری و تلاش خود را دریافت کرد.

ایدۀ خلق این کتاب و شخصیت‌های آن چطور به ذهن شما رسید و این کتاب چه زمانی منتشر شد؟

«خریدن دوچرخه» در سال 1997 منتشر شد و البته ایدۀ خلق آن مال من نبود. در سال 1991، انتشارات لِستِر با من تماس گرفت تا کتاب «یک مشت دانه» نوشتۀ مونیکا هیوز را تصویرسازی کنم. موضوع این کتاب که برای یونیسف کانادا نوشته شده بود، مسائل اجتماعی بود و موفقیت بسیاری در زمینۀ تحول کتاب‌های کودک و نوجوان، هم در آمریکای شمالی و هم لاتین به دست آورد. پس از تصویرسازی این کتاب، انتشارات لستر از من خواست کتاب دیگری در زمینۀ مسائل اجتماعی و مالی بنویسم و تصویرسازی کنم. کتاب «خریدن دوچرخه» داستانی است که بر اساس زندگی واقعی بسیاری از کودکان کار نوشته شده؛ کودکانی که هر روز برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

این کتاب چگونه به کودکان کمک می‌کند سواد مالی خود را ارتقا دهند؟

اگر والدین چنین آموزش‌هایی را به کودکان خود ندهند، همه چیز را در زندگی آیندۀ آن‌ها به شانس واگذار می‌کنند.

تمام کتاب‌هایی که تاکنون نوشته‌‌ام یا تصویرسازی کرده‌ام، برای آموزش در مدارس انتخاب شده‌اند؛ چون به موضوع‌های مالی و اجتماعی می‌پردازند. «خریدن دوچرخه» زندگی یکی از خانواده‌های فقیر مکزیکی‌آمریکایی را به تصویر می‌کشد و پیام‌های بسیاری برای کودکان و دانش‌آموزان دارد. پدریتو، شخصیت اصلی داستان، پسری متواضع و البته قدردانِ تلاش‌های تک‌تک اعضای خانواده است. او نگرش مثبتی به موقعیتش دارد و به جای گله از مادر بابت وضعیت مالی‌شان، از تفریح و سرگرمی چشم می‌پوشد و در بازار سخت کار می‌کند تا به هدفش، که خرید دوچرخۀ آبی است، دست یابد. این کتاب دید خوبی به کودکان هم‌سن و سال پدریتو می‌دهد تا بدانند چطور با برنامه‌ریزی برای آینده به خواسته‌های‌شان برسند. مسئولیت‌پذیری، سخت‌کوشی، ارزش کار و البته عشق به خانواده از مفاهیم مهم دیگری است که داستان پدریتو به کودکان می‌آموزد.

تأثیر والدین و بزرگسالان در کمک به کودکان برای آشنایی با مفاهیم پولی چقدر مهم است؟

پس‌انداز مهارتی حیاتی در زندگی است که اگر کودکان آن را یاد بگیرند، به خوبی برای بزرگسالی آماده می‌شوند و می‌آموزند از هزینه‌های غیرضروری بپرهیزند. به تعویق انداختن لذت و برنامه‌ریزی برای رسیدن به خواسته‌ها از دیگر مهارت‌هایی است که با ایجاد عادت پس‌انداز در کودکان نهادینه می‌شود.

به نظر من، با در نظر گرفتن اهمیت سواد مالی در رفاه بلندمدت افراد، بزرگسالان و به خصوص والدین فوق‌العاده تأثیرگذارند. هیچ گاه برای آموزش پس‌انداز، پرورش این عادت و مهارت‌های مدیریت پول زود نیست. آموزش مهارت‌های سادۀ مالی، از جمله برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بودجه‌بندی، به فرزندان کمک می‌کند فکر کنند، برای مشکلات‌شان دنبال راه‌حل باشند و به نظم مالی برسند. اگر والدین چنین آموزش‌هایی را به کودکان خود ندهند، همه چیز را در زندگی آیندۀ آن‌ها به شانس واگذار می‌کنند. از اولین قلک تا اولین کارت اعتباری، آموزش مدیریت درست پول به کودکان نیازمند صرف زمان و صبر است و نباید ارزش ارتقای سواد مالی فرزندان را دست‌کم گرفت.

آموزش سواد مالی به کودکان ضروری است؛ چون:

  • آن‌ها باید بیاموزند پول به راحتی به دست نمی‌آید.
  • با درک درست از پول در آینده تصمیم‌های مالی بهتری می‌گیرند.
  • آموزش پس‌انداز و بودجه‌بندی مانع بروز مشکلات مالی و بدهی در بزرگسالی می‌شود.
  • مدیریت مالی کمک می‌کند مهارت‌های اساسی زندگی، از جمله حل مسأله، تصمیم‌گیری و تفکر انتقادی را توسعه دهند.

از سوی دیگر، نحوۀ استفاده از پول در دوران کنونی به کلی تغییر کرده است. با پیشرفت فناوری در زمینۀ مدیریت پول و روش‌های پرداخت، کودکان دیگر پول نقد را نمی‌بینند و همین موضوع، اهمیت آموزش مدیریت پول را دوچندان می‌کند.

آیا کتاب دیگری در زمینۀ مفاهیم سواد مالی نوشته‌اید؟

بله. دو کتاب دیگر با هدف آموزش برخی مسائل مالی و اجتماعی به کودکان نوشته‌ام. در داستان «پیش‌بند»، مادربزرگ مارگاریتا بیمار است و او برای کمک به مادرش ناچار می‌شود مدرسه را ترک کند. مارگاریتا که در خیابان میوه می‌فروشد، به پیش‌بند نیاز دارد و برای خرید آن پس‌انداز را شروع می‌کند. کودکان با خواندن این کتاب می‌آموزند اگر چیزی را می‌خواهند، باید برایش کار و تلاش کنند.

«بادبادک» داستان کودک دیگری به نام فرانسیسکو است که برای خرید بادبادک محبوبش کار می‌کند؛ اما مادرش باردار است و به کمک او نیاز دارد. ایده‌ای به ذهن فرانسیسکو می‌رسد. او به بازار می‌رود و به مشتری‌ها و مغازه‌دارها در جابه‌جایی کالاها کمک می‌کند و در ازای این کمک‌ها پول و غذا می‌گیرد. در نهایت، صاحب فروشگاهی که بادبادک در آن آویزان است، به دلیل رفتار خوب فرانسیسکو با مشتری‌ها تصمیم‌ می‌گیرد آن را به او هدیه دهد. بادبادک رؤیاهای فرانسیسکو، پاداش مردم‌داری، سخت‌کوشی و خانواده‌دوستی‌اش بود.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی