ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌های زندگی برای کودکان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/05/11

490 3 دقیقه

در عصر حجر و عصر کشاورزی انسان توقع زیادی از زندگی نداشت؛ با گوشت شکار و گندمِ کشت خودش سیر می‌شد، به حقوق سر برج هم نیازی نداشت. اما ورود به زندگی متمدن شوخی‌بردار نیست؛ پیشرفت‌ها و خوشی‌های فراوان همراه دردسرهای زیاد وارد زندگی می‌شود که حتی کار انسان با مبادلۀ پایاپای هم راه نمی‌افتد. حالا دیگر قفل خیلی از نیازها و خواسته‌ها، تنها با کلید پول باز می‌شود. با این همه چاله و چاه زندگی از خانه و لباس بگیر تا غذا و تفریح و سینما، انسان جدید برای کسب پول و پر کردن چاله‌ها و چاه‌ها باید فکری کند.

بی‌اطلاعی از جریان کار و در آمد 
خرج پول بدون توجه به منبع تأمین آن، برای همه شیرین و جذاب است. یک کارت و یک رمز برای لذت بردن از زندگی کافیست؛ حتی اگر آن رمز، رمز پویای پردردسر باشد. اما واقعیت چیز دیگری است که بچه‌ها از آن اطلاعی ندارند. بسیاری از کودکان با جریان کار، درآمد و خرج آشنا نیستند و بیشتر توجه‌شان به بخش آخر، یعنی خرج است. درک کامل این جریان باعث می‌شود کودکان ارزش بیشتری برای پول قائل باشند. همچنین تلاش و زحمت والدین معنا و مفهوم دیگری برای آن‌ها پیدا می‌کند و سپاسگزار زحمات آن‌ها خواهند بود.
داستان «زندگی خرج دارد» خلاصه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را در قالب رفتارهای یک گربۀ باهوش به تصویر می‌کشد. گربه در طول داستان متوجه می‌شود که برای داشتن سقف بالای سر و جایی برای خواب و سه وعده غذا در روز، باید درآمد داشت و برای درآمد، باید شغل داشت. گر چه راهکار این گربۀ باهوش برای رهایی از جریان درآمدزایی کارآمد است؛ اما خود را «به نفهمی زدن» برای آدم‌ها، برعکس عمل می‌کند.

تمرکز بر مدیریت درآمد
البته پذیرفتنی نیست کودکان در خط تولید کارخانه‌ها مشغول به کار شوند، ساعت بزنند و مثل الیور توئیست دستمزد کمی بگیرند. تنها کافیست درک کنند هزینه‌های زندگی از چه راهی تأمین می‌شود؛ چه روش‌هایی برای کسب درآمد وجود دارد و پول به‌دست‌آمده باید صرف چه اموری شود. «زندگی خرج دارد» به این سؤال‌ها پاسخ داده و ذهن کودکان را با مفهوم شغل، درآمد و مصارف آن آشنا می‌کند. کتاب «زندگی خرج دارد» از مجموعه کتاب‌های آموزش سواد مالی به کودکان توسط آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی چاپ و روانه بازار شده است. 

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

اسکوئیدگیم‌های مالی؛ طرح‌های پانزی و هرمی

اسکوئیدگیم‌های مالی؛ طرح‌های پانزی و هرمی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

15 3 دقیقه 1402/09/18
خوشبختی به میزان ثروت و دارایی نیست

خوشبختی به میزان ثروت و دارایی نیست

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

22 3 دقیقه 1401/11/23

مطالب پیشنهادی