خلاف با عزت و با سواد مالی

سه پیرمرد حقوقشان قطع شده و چاره‌ای جز سرقت از بانک نمی‌بینند...

داستان فیلم

سه پیرمرد بازنشسته با موقعیت مالی سختی روبرو هستند. شرکت آنها به دلیل مشکلات مالی، مستمری بازنشستگی‌ را قطع کرده است. آنها به فکر چاره می‌­افتند؛ رفتار نامناسب بانک و همکاری آن با شرکت در پرداخت بدهی‌ها از محل حساب سرمایه بازنشستگان، آنها را به فکر می‌اندازد که به اندازه طلب خود، از بانک سرقت کنند. در این راه با چالش­‌هایی روبرو شده و با تلاش بسیار و همکاری با یکدیگر می‌­توانند مبلغ مورد نظرشان را از بانک بدزدند و ماجرا را طوری پیش می­‌برند تا پلیس نتواند مدرکی علیه‌­شان پیدا کند و در نهایت، دستگیر نمی­‌شوند!

عینک سواد مالی

1.‌ شرایط خاص دوران بازنشستگی

دوران پیری و بازنشستگی شرایط خاصی دارد که لازم است افراد از قبل خود را برای آن آماده کنند. در آن دوران هزینه­‌ها رو به افزایش می⁠‌گذارد؛ هزینه‌­های درمانی، خانواده گسترده‌⁠تر، مسافرت و تفریح و ... . بیمه‌­های با پوشش بالا و بیمه عمر دو ابزار قدرتمند هستند که می­‌توانند بار هزینه‌­های آن دوران را کمتر کنند. استفاده از این دو ابزار به شرط آگاهی کامل از شرایط آنها کمک بزرگی در دوره بازنشستگی است. وابستگی کامل این سه پیرمرد به مستمری، آنها را در مدیریت هزینه‌⁠های روزانه نیز با مشکل روبرو می­‌کند.

سرمایه‌گذاری یکی دیگر از ابزارهای مفید برای این دوران است. اگر آنها در جوانی پول­شان را در کسب‌­وکارهای پربازده قرار داده بودند، بهتر می­‌توانستند هزینه­‌های زندگی­شان را مدیریت کنند. آنها سال‌­های باقیمانده عمرشان و پول مورد نیاز برای آن را محاسبه کردند تا به همان مبلغ از بانک سرقت کنند. این کار (برنامه‌­ریزی برای سال‌­های باقیمانده زندگی) بهتر است از دوران جوانی صورت پذیرد تا در پیری به حسرت دچار نشوند.

2.‌ آگاهی کامل از مفاد قراردادها

معمولاً مفاد قراردادها با جزئیات کامل توضیح داده نمی‌­شود و فقط بر موارد جذاب برای مشتری تأکید می­‌شود. با این روش او را به امضای قرارداد ترغیب می‌­کنند. یکی از پیرمردها (جو) اخطاریه­‌ای از بانک دریافت کرده که نشان می­‌دهد نرخ بازگشت پول به بانک بیشتر شده و اگر باز هم قادر به بازپرداخت نباشد، مجبور است هزینه بیشتری بپردازد. او با مراجعه به بانک متوجه می­‌شود راهنمایی کارمند بانک کامل نبوده، بر موارد جذاب برای مشتری تأکید شده  و موارد استثنا را سطحی و کوتاه توضیح داده‌ است. عدم توجه به این دست موارد موجب مشکلات زیادی برای او شد. بهتر است قبل از امضای قراردادهای مالی فرد به همه جزئیات قراردادها آگاهی داشته باشد و شرایط خاص درج شده در آن را جدی بگیرد.

3.‌تدارک صندوق اضطراری

آموزه­‌های سواد مالی تأکید دارند هر فرد باید برای سه تا نه ماه آینده خود پولی در صندوق اضطراری داشته باشد تا در صورت از دست دادن درآمد یا پیش‌آمد هزینه‌­های غیرقابل پیش­‌بینی، بتواند از آن استفاده کند. قطع درآمد ماهانه رویدادی غیرقابل پیش‌⁠بینی برای آنها بود، اما برای چنین موقعیتی پولی کنار نگذاشته بودند. نداشتن چنین پشتوانه­‌ای، مشکلاتی به بار آورد؛ گرچه استانداردهای زندگیشان را پایین می‌­آوردند و برای مثال، شیرینی مورد علاقه‌­شان را نمی‌­خریدند؛ ولی تأثیر چندانی نداشت.

4.‌ برخورداری از مهارت چندگانه شغلی

آموزه‌­های سواد مالی بر برخورداری از مهارت شغلی گوناگون تأکید دارد تا فرد در صورت از دست دادن شغل، بتواند از دیگر مهارت­‌های خود درآمد کسب کند. اما تنها منبع درآمد این سه پیرمرد، مستمری دوران بازنسشتگی است. البته یکی از آنها  از جوانی در کنار شغلش و بنا به علاقه به آموزش موسیقی می‌­پرداخت؛ اگر او تسلط بیشتری بر موسیقی داشت و حرفه‌­ای‌­تر این مسیر را دنبال کرده بود، می­‌توانست درآمد بیشتری از این کار (علاقه به عنوان شغل دوم) کسب کند.

5.‌ مراجعه به متخصص برای موفقیت در هر کار

برای بالا بردن احتمال موفقیت در هر کاری به کارشناس آن مراجعه شود؛ حتی دزدی! تردیدی نیست که سرقت از بانک خلاف قانون و کار اشتباهی است؛ ولی آنها که می­‌خواهند حتمأ موفق شوند و می‌­دانند مهارت این کار را ندارند، به فردی سابقه‌­دار رجوع می‌­کنند و از راهنمایی‌­های او استفاده می‌کنند تا به هدفشان دست یابند. بهتر است در کارهای درست از این قاعده -مراجعه به متخصص- استفاده شود.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی