پول درمی‌آورم، پس‌انداز می‌کنم، خرج می‌کنم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/05/22

298 3 دقیقه

بچه‌ها تا قبل از اینکه حساب و کتاب یاد بگیرند، چیزی از ارزش پول نمی‌دانند و برای همین، پدر و مادرها همۀ مخارج‌ آن‌ها را مدیریت می‌کنند. کمی که بزرگ‌تر شدند و شمردن پول را یاد گرفتند، وقتش است که به آن‌ها پول‌توجیبی بدهیم تا کم‌کم فرمان امور مالی‌شان را به دست بگیرند.

کودکی مرحلۀ فوق‌العاده‌ای برای رؤیاپردازی و تحقق آن‌هاست. رؤیای خرید وسیله‌ای دوست‌داشتنی، آن‌ها را به تکاپو می‌اندازد تا فکری برای داشتن پول بیشتر کنند. این تکاپوی درست و شوق فراوان برای پول بیشتر، به پدر و مادر اجازه می‌دهد آن‌ها را قدم به قدم با چگونگی پول درآوردن آشنا کنند تا یاد بگیرند پول با تلاش و ارائۀ کالا یا خدمتی به دیگران به دست می‌آید.

معمولاً بچه‌ها خیلی زود پول‌شان را برای خرید تنقلات و اسباب‌بازی خرج ‌می‌کنند. آن‌ها از بین تمام کاربرد‌های پول، فقط به خرج کردن علاقه دارند. اما باید بدانند در مقابل خواسته‌های نامحدود، درآمد محدودی دارند؛ درآمدی که با زحمت به دست آمده است. پول علف خرس نیست و باید به درستی خرج شود. همچنین باید بدانند که از پس امروز، فردایی هم هست و برای اینکه بتوانند در آینده هم به خواسته‌های‌شان برسند، گاهی لازم است خرج کردن را به تأخیر بیندازند و پس‌انداز کنند. 

کتاب‌های «پول درمی‌آورم»، «خرج می‌کنم» و «پس‌انداز می‌کنم» با توجه به مقطع سنی بچه‌ها قالب داستانی ندارد و مفاهیم مرتبط با درآمد، پس‌انداز و خرج را کامل و با مثال‌های جذاب توضیح می‌دهد. در پایان هر کتاب نیز، فهرستی از این مفاهیم و تعریف دقیق هر یک به همراه تمرین‌های عملی آمده است. 

این سه کتاب، از کتاب‌های مجموعۀ «آموزش سواد مالی به کودکان» است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی روانۀ بازار شده است. 

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

مشارکت روسیه و بانک جهانی

مشارکت روسیه و بانک جهانی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

508 2 دقیقه 1399/08/24
تنها راه‌حل برای مردم لبنان افزایش سواد مالی است

تنها راه‌حل برای مردم لبنان افزایش سواد مالی است

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

244 3 دقیقه 1401/05/29
مدرسه، دانشگاه و خانواده مقصران کم‌سوادی مالی مردم

مدرسه، دانشگاه و خانواده مقصران کم‌سوادی مالی مردم

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

20 3 دقیقه 1401/10/10

مطالب پیشنهادی