نحوۀ ثبت شکایت در جایگاه مصرف‌کننده

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/08/13

18 3 دقیقه

تمام افراد جامعه در جایگاه مصرف‌کننده، حقوقی دارند که طی لایحه‌ای در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.اگر عرضه‌کنندۀ کالاها و خدمات حقوق شما را در جایگاه مصرف‌کننده رعایت نکند، می‌توانید از طریق یکی از مسیرهای زیر برای ثبت شکایت و حل مشکل اقدام کنید:

  1. به انجمن‌ حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و شعب استانی آن مراجعه کنید. این انجمن‌ شکایت‌های دریافتی از افراد حقیقی و حقوقی را بررسی می‌کند و در صورت به توافق نرسیدن طرفین یا برای رسیدگی قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهد. سازمان تعزیرات موظف است در صورتی که شکایت‌ها عناوین مجرمانه نداشته باشند، بر اساس قانون به آن‌ها رسیدگی کرده و حکم لازم را صادر و اجرا کند. ثبت شکایت با مراجعۀ حضوری، ارسال نامه به آدرسی که در وب‌سایت انجمن هر استان درج شده یا به صورت آنلاین در درگاه ثبت شکایت انجام می‌شود.
  2. به اتحادیه‌های صنفی مرتبط مراجعه کنید. اتحادیه‌ها موظف‌اند شکایت‌های مربوط به تخلف‌های واحدهای صنفی مشمول نظام صنفی را بررسی کرده و برای حل و فصل آن اقدام کنند یا شکایت‌ها را برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی بفرستند.
  3. در سازمان تعزیرات حکومتی ثبت شکایت کنید. این سازمان وظیفۀ بررسی تخلف‌های اقتصادی و صنفی مذکور در قانون تعزیرات حکومتی را به عهده دارد. اگر شکایت شما شامل شکایت از گران‌فروشی، کم‌فروشی، درج نکردن قیمت، تقلب در کسب‌وکار و صادر نکردن صورت‌حساب است، به یکی از سه روش زیر قادر به ثبت شکایت خواهید بود:
  • تماس با شمارۀ135
  • ارسال پیامک به سامانۀ پیامکی 300000135
  • ثبت و پیگیری آنلاین شکایت در سامانۀ میز خدمت الکترونیک سازمان تعزیرات حکومتی

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

تدابیری برای رهایی از بدهی

تدابیری برای رهایی از بدهی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

243 3 دقیقه 1399/10/20
کسب درآمد به سبک کلیله و دمنه

کسب درآمد به سبک کلیله و دمنه

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

389 3 دقیقه 1399/07/27

مطالب پیشنهادی