مواظب خرسم هستم

مدیریت ریسک عروسک؛ جلد 19 از مجموعۀ 22جلدی کتاب داستان‌های سواد مالی برای کودکان 6 تا 9ساله

زندگی یک جورهایی مثل بازی است و هر بازی، اِشکَنک و سرشکستنک دارد. همیشه خطرهای زیادی ما و دارایی‌های‌مان را تهدید می‌کند؛ از آتش‌سوزی و سیل و زلزله گرفته تا آسیب دیدن و دزدیده شدن و گم شدن. گاه در این اتفاق‌ها نه تقصیری داریم و نه می‌توانیم از آن‌ها پیشگیری کنیم؛ اما می‌توانیم آن‌ها را پیش‌بینی کنیم و برای‌شان آمادگی داشته باشیم. گاهی هم به دلیل سر به هوا بودن خودمان است که توی چاله می‌افتیم، مثل وقتی که در دیزی را نمی‌بندیم و گربۀ بی‌حیا گوشت را از توی آن کش می‌رود یا در روزهای برفی، از زنجیر چرخ استفاده نمی‌کنیم و ماشین یک‌دفعه لیز می‌خورد و بُکسوات می‌کند.

با شناسایی عوامل خطرساز در زندگی و پیدا کردن راه‌هایی برای پیشگیری از آن‌ها، میزان بروز آسیب‌های احتمالی به حداقل می‌رسد؛ کاری که در سواد مالی به آن مدیریت ریسک می‌گوییم. باید این مفهوم را از دوران کودکی به فرزندان‌مان هم آموزش دهیم تا مراقبت از دارایی‌ها برای‌شان تبدیل به عادت شود و آمادهٔ مدیریت ریسک‌های بزرگ‌تر در بزرگسالی باشند.

«مواظب خرسم هستم» در قالب داستانی ساده و شیرین، اهمیت نگهداری از وسایل ارزشمند در برابر خطرهای احتمالی را به کودکان می‌آموزد. این کتاب، ماجرای خرسی دوست‌داشتنی و بازیگوش ‌به اسم مخمل است که صاحبش، لیزا، آن را همیشه و همه جا با خود می‌برد. روزی لیزا همراه مادرش به مغازۀ خشک‌شویی می‌رود تا در شستن لباس‌ها به او کمک کند؛ اما غفلت و بی‌احتیاطی کار دستش می‌دهد و مخمل را گم می‌کند. بالاخره سر و کلۀ این خرس بازیگوش پیدا می‌شود و لیزا چاره‌ای می‌اندیشد تا دیگر این دوست و اسباب‌بازی محبوبش را گم نکند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی