چرا سواد مالی زنان کمتر است؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/02/31

417 3 دقیقه

در اغلب پژوهش‌ها و آزمون‌های سنجش سواد مالی، زنان نسبت به مردان سطح سواد مالی پایین‌تری دارند؛ اما مشخص نیست این تفاوت به دلیل کمبود دانش است یا کمبود اعتماد به نفس. از این رو، مدیر مرکز جهانی تعالی سواد مالی (جی‌فِلِک) با همکاری سه پژوهشگر دیگر از کشورهای آلمان و هلند در سال 2021، پژوهشی دربارۀ دلایل اصلی سواد مالی پایین‌تر زنان انجام دادند. 

اهمیت پژوهش؛ آیا زنان از دانش مالی خود مطمئن هستند؟

دو واقعیت، انگیزه‌بخشِ پژوهشگران در انجام این کار بود؛ اول اینکه تفاوت جنسیتی معناداری در شمول مالی وجود دارد. زنان در کشورهای مختلف دسترسی کمتری به خدمات اعتباری دارند، از پس‌انداز اضطراری کمتری برخوردارند و به شکنندگی مالی بیشتری دچارند. دوم اینکه، در سطح سواد مالی نیز شکاف جنسیتی جهانی وجود دارد. در بسیاری کشورها زنان تمایل دارند در پاسخ به سؤالات سواد مالی، گزینۀ «نمی‌دانم» را انتخاب کنند. 
برای انجام پژوهش، پیمایشی در دو بخش طراحی شد؛ به این ترتیب که در بخش دوم، گزینۀ «نمی‌دانم» حذف شد و پاسخ‌دهندگان مجبور بودند از میان مجموعه‌ای از پاسخ‌‎ها انتخاب کنند. 

نتایج پژوهش: ارتقای دانش تنها راه افزایش سواد مالی زنان نیست

نتایج پژوهش نشان داد بیش از 33 درصد شکاف جنسیتی در سواد مالی، به تفاوت در سطح اعتماد به نفس و مابقی به تفاوت در سطح دانش مربوط است. زمانی که صحبت از سواد مالی می‌شود، زنان کمتر از مردان می‌دانند؛ اما در واقع سواد مالی آن‌ها، بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنند. بنابراین، تا زمانی که اعتماد به نفس زنان نسبت به مردان بهبود داده نشود، ارتقای دانش به تنهایی کافی نیست. از همین رو، ضروری است برنامه‌های آموزش سواد مالی به گونه‌ای طراحی شود که به طور هم‌زمان، دانش و اعتماد به نفس زنان را افزایش دهد. 

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

چگونه کمتر نگران پول باشیم؟

چگونه کمتر نگران پول باشیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

6 3 دقیقه 1401/07/04
رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

863 0 دقیقه 1400/08/15
نحوۀ ثبت شکایت در جایگاه مصرف‌کننده

نحوۀ ثبت شکایت در جایگاه مصرف‌کننده

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

11 3 دقیقه 1402/08/13

مطالب پیشنهادی