در کنیا زن‌ها مدیر مالی خانواده‌اند

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/03/20

12 4 دقیقه

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند. 

ایوب سلیمان تیمه، بنیان‌گذار شرکت تعاونی پس‌انداز «موموینگ» در کنیا، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی دربارۀ سواد مالی در این کشور می‌گوید: «مدارس و مؤسسه‌ها توجه چندانی به آموزش سواد مالی ندارند؛ اما بعضی مؤسسه‌ها با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و اجتماع‌محور، در زمینۀ آموزش سواد مالی به مردم تلاش می‌کنند و تا اندازه‌ای نیز این نیاز را برآورده کرده‌اند. البته در کشور ما، بانک‌ها هم بودجه‌بندی و نحوۀ مدیریت امور مالی را به افراد فقیر و کم‌درآمد آموزش می‌دهند. با تلاش‌های این سازمان‌ها، سطح سواد مالی مردم تا اندازه‌ای ارتقا یافته است.

او دربارۀ تفاوت سطح سواد مالی مردان و زنان این کشور می‌گوید: مردان از نظر مالی باسوادترند؛ اما زنان هم خیلی پرقدرت در این مسیر حرکت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها در حال حاضر در نقش عضوی از سازمان‌های اجتماع‌محور فعالیت می‌کنند. مرد کنیایی به صورت پیش‌فرض با بسیاری از امور مالی آشناست؛ اما زن در کشور ما باید برای کسب اطلاعات مالی تلاش کند. بیشتر آن‌ها در کنیا، البته نه همۀ آن‌ها، در خانه می‌مانند و در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت نمی‌کنند. مردها نان‌آورند و دستمزد روزانه‌شان را به زن‌ها تحویل می‌دهند. این زن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند با آن پول چه کار کنند.

سلیمان تیمه معتقد است طبقۀ فقیر به محصولات مالی شرکت‌های بیمه و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری دسترسی ندارند و دربارۀ حساب‌های بانکی می‌گوید: بیشتر مردم، به ویژه مسلمان‌ها، به دلیل حرام بودن بهره و ربا حساب بانکی ندارند و از دریافت وام از ارائه‌دهندگان خدمات مالی غیراسلامی خودداری می‌کنند. به همین دلیل، با تأسیس مؤسسه‌هایی مانند مومینگ این خلأ را پر کرده‌ایم.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

مسئولیت‌های اجتماعی در حمایت اقتصادی کودکان بهزیستی

مسئولیت‌های اجتماعی در حمایت اقتصادی کودکان بهزیستی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

220 3 دقیقه 1400/04/12
چرا آموزش آینده‌نگری و مدیریت پول به کودکان ضرورت دارد؟

چرا آموزش آینده‌نگری و مدیریت پول به کودکان ضرورت دارد؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

292 3 دقیقه 1401/05/08

مطالب پیشنهادی