تبلیغات؛ شر ناگزیر یا خیر کثیر
هفتهنامۀ اطلاعات بورس - 1401/06/05
از نگاه عدهای، تبلیغات امری است مذموم و ریشۀ اصلی گرفتاریهایی مثل مصرفگرایی و آسیب به محیط زیست و حتی انسانیت. عدهای دیگر اما آن را روی دیگر سکۀ کار و اشتغال و تولید میدانند. آنها معتقدند افراد جامعه نیازها و خواستههای گوناگونی دارند که کسبوکارها تلاش میکنند با تولید کالاها و خدمات، آنها را برطرف کنند. اکنون با آماده شدن این محصولات، باید مردم را از وجود آنها آگاه کرد و این اصلاً چیز بدی نیست.
ماجرا اما از آنجا شکل دیگری به خود میگیرد که انبوهی از کسبوکارها برای اطلاعرسانی محصولات خود و پیشی گرفتن در رقابت فروش، شروع به تولید محتوا و آگهی تبلیغات میکنند و یکباره دور و بر ما پر میشود از تبلیغات. اینگونه، همۀ این چیزهایی که دیده میبیند، راهی به دل و بعداً جیب باز میکند؛ تا آنجا که با فشار سنگین این تبلیغات، بدون این محصولات رنگارنگ، زندگی به نظرمان غیرممکن میرسد.
تبلیغات و سواد مالی
سواد مالی با آموزههای خود در حوزههایی چون خرج، پسانداز و تصمیمگیری مالی به ما کمک میکند زمام امور مالی در دست خودمان باشد و این تصمیمها، نه از سر عادت و عرف جامعه، که آگاهانه و مسئولانه گرفته شود. یکی از مهمترین آموزههای سواد مالی در این حوزه، جلب توجه افراد به نیازها و خواستههاست. از آنجا که عمر و دارایی انسان، یعنی سرمایۀ زمانی و مالی او، محدود و تمایلات او نامحدود است، اولویتبندی آنها ضرورت پیدا میکند. از نگاه سواد مالی، انسان دارای دو دسته احتیاجات است: نیاز و خواسته.
درک و آگاهی درست از نیازها و خواستهها، به تصمیمهای مالی فرد جهت میدهد. اینگونه، تأمین نیازها فارغ از جذابیتهای بیرونی و تبلیغاتی در اولویت قرار میگیرد و سرمایۀ زمانی و مالی، صرف خواستهها میشود.
این مطلب را در هفتهنامۀ اطلاعات بورس بخوانید.
هشتگهای مرتبط
سایر عناوین

دورههای سواد مالی باید مانند هر درس دیگری اجباری باشد
هفتهنامۀ اطلاعات بورس

آشنایی با رایجترین کلاهبرداریها در خرید و فروش مسکن (بخش اول)
هفتهنامۀ اطلاعات بورس
مطالب پیشنهادی
-
ابزارهای سواد مالی
گفتگو با دکتر علی رسولیزاده، مدیرعامل شرکت دانشبنیان پارت در برنامه چهلستون؛ رادیو گفتگو
-
کلاهبرداریهای مالی
آشنایی با رایجترین کلاهبرداریهای معاملات سکه: کلاهبرداری در خرید و فروش انواع سکه
-
سه ویژگی شغل رضایتبخش
گفتگوی دکتر کمیل رودی و فرهاد جم در برنامه خانه تو؛ شبکه چهارم سیما؛ قسمت هشتم
-
آموزش سواد مالی در اروپا
تحلیلی بر راهبردهای 48 دولت اروپایی در آموزش سواد مالی