تبلیغات؛ شر ناگزیر یا خیر کثیر

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1401/06/05

1127 3 دقیقه

از نگاه عده‌ای، تبلیغات امری است مذموم و ریشۀ اصلی گرفتاری‌هایی مثل مصرف‌گرایی و آسیب به محیط زیست و حتی انسانیت. عده‌ای دیگر اما آن را روی دیگر سکۀ کار و اشتغال و تولید می‌دانند. آن‌ها معتقدند افراد جامعه نیازها و خواسته‌های گوناگونی دارند که کسب‌وکارها تلاش می‌‎کنند با تولید کالاها و خدمات، آن‌ها را برطرف کنند. اکنون با آماده شدن این محصولات، باید مردم را از وجود آن‌ها آگاه کرد و این اصلاً چیز بدی نیست. 

ماجرا اما از آن‌جا شکل دیگری به خود می‌گیرد که انبوهی از کسب‌وکارها برای اطلاع‌رسانی محصولات خود و پیشی گرفتن در رقابت فروش، شروع به تولید محتوا و آگهی تبلیغات می‌کنند و یک‌باره دور و بر ما پر می‌شود از تبلیغات. این‌گونه، همۀ این چیزهایی که دیده می‌بیند، راهی به دل و بعداً جیب باز می‌کند؛ تا آن‌جا که با فشار سنگین این تبلیغات، بدون این محصولات رنگارنگ، زندگی به نظرمان غیرممکن می‌رسد. 

تبلیغات و سواد مالی

سواد مالی با آموزه‌های خود در حوزه‌هایی چون خرج، پس‌انداز و تصمیم‌گیری مالی به ما کمک می‌کند زمام امور مالی در دست خودمان باشد و این تصمیم‌ها، نه از سر عادت و عرف جامعه، که آگاهانه و مسئولانه گرفته شود. یکی از مهم‌ترین آموزه‌های سواد مالی در این حوزه، جلب توجه افراد به نیازها و خواسته‌هاست. از آنجا که عمر و دارایی انسان، یعنی سرمایۀ زمانی و مالی او، محدود و تمایلات او نامحدود است، اولویت‌بندی آن‌ها ضرورت پیدا می‌‎کند. از نگاه سواد مالی، انسان دارای دو دسته احتیاجات است: نیاز و خواسته. 
درک و آگاهی درست از نیازها و خواسته‌ها، به تصمیم‌های مالی فرد جهت می‌دهد. اینگونه، تأمین نیازها فارغ از جذابیت‌های بیرونی و تبلیغاتی در اولویت قرار می‌گیرد و سرمایۀ زمانی و مالی، صرف خواسته‌ها می‌شود.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

قرض گرفتن و فروش اموال ضروری ممنوع

قرض گرفتن و فروش اموال ضروری ممنوع

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

468 2 دقیقه 1399/06/29
راهکارهایی برای ایجاد درآمد غیرفعال

راهکارهایی برای ایجاد درآمد غیرفعال

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

272 3 دقیقه 1401/04/25
درک مفهوم برنامه‌ریزی مالی شخصی

درک مفهوم برنامه‌ریزی مالی شخصی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

405 4 دقیقه 1398/09/02

مطالب پیشنهادی