آموزه‌های سواد مالی در ادبیات کهن ایران

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1399/06/22

422 4 دقیقه

«قابوسنامه» کتابی به نثر کهن پارسی و دربردارندۀ پندها و اندرزهای «عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر» خطاب به پسرش «گیلانشاه» است. «عنصر‌المعالی»، داماد «سلطان محمود غزنوی» و از نظامیان و صاحب‌منصبان دربار او بوده است. این کتاب در قرن پنجم هجری و در چهل و چهار فصل نگارش یافته و راهکارهایی برای انجام بهتر و شایسته‌تر امور گوناگون فردی و اجتماعی ارائه می‌دهد؛ راهکارهایی که با زندگی مدرن و پرشتاب امروزی تناسب دارد و به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند سطح کیفیت زندگی افراد را ارتقا دهد. از جمله این راهکارها، آموزه‌های سواد مالی در موضوعاتی چون پس‌انداز، کسب درآمد، دخل و خرج، قرض، خرید و فروش، مشارکت و... است. در اینجا برخی نکات مهم و قابل توجه از این راهکارها ارائه می‌شود.

  • پسرم! از کسب درآمد و به دست آوردن مال، غافل نشو؛ اما فقط به خاطر به دست آوردن پول، خودت را به خطر نینداز. همۀ تلاشت این باشد که مالت را به بهترین و مناسب‌ترین شکل و از راه حلال و درست به دست بیاوری، تا با لذت و اطمینان کافی از آن استفاده کنی.
  • وقتی پولی به دست آوردی، بی‌قاعده خرجش نکن؛ چون نگهداری از پول و ثروت به مراتب دشوارتر از به دست آوردن آن است.
  • چنانچه، بخشی از ثروت را خرج کردی، تلاش کن تا دوباره پولی به دست آورده و جایش بگذاری، و گرنه، به اندازۀ گنج قارون هم ثروت داشته باشی، روزی تمام خواهد شد. با وجود زیادی ثروتت، باز هم با حساب و کتاب و با تدبیر خرجش کن؛ چون مال کمی که حساب و کتاب دارد از مال فراوانی که بی‌حساب و کتاب خرج می‌شود، ارزشمندتر و ماندگارتر است.
  • تدبیر درآمد قابل توجه است و در آمدت را به شش بخش تقسیم کن. دو بخش از آن را به هزینه‌های ضروری زندگی‌ات اختصاص بده؛ حتی اگر ضرورت خاصی پیش آمد و سخت نیازمند شدی، بیش از این مقدار را برای این بخش از زندگی مقرر نکن.
  • دو بخش دیگر را برای روز مبادا، پس‌انداز کن و به آن بی‌اعتنا باش و به سراغش نرو؛ بگذار بعدها به ورثه‌ات برسد، یا برای روزگار پیری و ازکارافتادگی‌ات نگاهش دار. 
  • دو بخش آخر را هم در یک مسیر امن و قابل اعتماد سرمایه‌گذاری کن. بهترین کار، خرید چیزی است که با گذشت زمان ارزشش از دست نمی‌رود و کهنه و فرسوده نمی‌شود؛ مانند فلزات گرانبهایی چون طلا، نقره و مس یا هر چیز ارزشمند و ماندگار دیگر. اگر بیش از این، پولی برایت ماند، خوب است به سراغ کشاورزی بروی. زمین برکت دارد و هر چه به او بدهی، به شکلی پربار و حلال به تو باز پس میدهد. اگر زمین بخری که بسیار عالی است، چون نتیجه‌اش سراسر نفع و سود خواهد بود.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

چرا آشنایی کودکان با موضوع‌های اقتصادی-اجتماعی مهم است؟

چرا آشنایی کودکان با موضوع‌های اقتصادی-اجتماعی مهم است؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

9 3 دقیقه 1402/06/11
«فنجان‌های سفارشی»؛ کار، خلاقیت، پیروزی

«فنجان‌های سفارشی»؛ کار، خلاقیت، پیروزی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1263 3 دقیقه 1401/06/19
کسب درآمد از دیدگاه اقتصاد و مذهب

کسب درآمد از دیدگاه اقتصاد و مذهب

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

296 3 دقیقه 1399/02/06

مطالب پیشنهادی