چقدر از حقوق قانونی خود آگاهیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/07/08

8 3 دقیقه

تمام افراد جامعه در جایگاه مصرف‌کننده، حقوقی دارند که طی لایحه‌ای در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. از لحاظ آموزه‌های سواد مالی، همۀ مصرف‌کنندگان باید کاملاً از حقوق خود آگاه باشند و مسیر پیگیری مطالبات‌شان را بشناسند.

1. عرضه‌کننده مسئول صحت و سلامت کالا یا خدمت مطابق با ضوابط قانونی یا عرف معاملات است.

  • اگر کالا یا خدمت، کلی و تعویض‌شدنی باشد، حق دارید کالای سالم را از فروشنده مطالبه کنید.
  • اگر کالا یا خدمت جزئی و معین باشد، می‌توانید معامله را فسخ کنید یا مابه‌التفاوت کالای سالم و معیوب را از فروشنده دریافت کنید. اگر معامله را فسخ کنید، دیگر فروشنده ملزم به پرداخت خسارت به شما نیست.

2. عرضه‌کننده مکلف است:

  • ضمانت‌نامه‌ای را شامل مدت و نوع ضمانت همراه با صورت‌حساب فروش، که در آن قیمت کالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده باشد، به شما بدهد.
  • هنگام خرید اطلاعات لازم مانند نوع، کیفیت، کمیت، پیش‌نیازهای ضروری برای مصرف آن کالا یا خدمت، تاریخ تولید و انقضای مصرف را در اختیار شما قرار دهد.
  • نمونه کالای موجود در انبار را برای فروش در معرض دید مصرف‌کننده بگذارد و اگر امکان نمایش آن در فروشگاه نیست، مشخصات کامل کالا را به اطلاع شما برساند.

3. تمام عرضه‌کنندگان، اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش هستند.

4. تمام عرضه‌کنندگان باید با برچسب زدن یا نصب تابلو، قیمت کالا یا خدمات را به شکل روشن و مکتوب به گونه‌ای که همه آن را ببینند، اعلام کنند.

5. تبلیغات خلاف واقع و دادن اطلاعات نادرست از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده شود، ممنوع است.

6. تبانی و تحمیل شرایطی از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه، کیفیت محصول یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می‌شود.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.



هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

آموزه‌های سواد مالی در کتاب «آن کفش‌ها»

آموزه‌های سواد مالی در کتاب «آن کفش‌ها»

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

13 3 دقیقه 1401/10/24
شغل‌های جورواجور برادر بزرگ‌تر

شغل‌های جورواجور برادر بزرگ‌تر

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

14 3 دقیقه 1402/08/27

مطالب پیشنهادی