«مانی‌وایز» الگوی ارتقای سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1398/10/14

279 3 دقیقه

هلند نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، برای ارتقای سواد مالی مردم اقدام به طراحی و اجرای راهبرد ملی برای آموزش سواد مالی کرد. این برنامۀ عملیاتی که مانی‌وایز نام دارد در سال 2008 تدوین و برای سال‌های 2014 تا 2018 بازبینی شده که با همت وزارت اقتصاد و هدایت یک گروه راهبری پیگیری می‌شود. گروه راهبری مانی‌و ایز شامل بانک مرکزی، نهاد بازار سرمایه، انجمن بانکداری، انجمن بیمه‌گران، اتحادیۀ بازنشستگی و مؤسسۀ ملی اطلاعات مالی خانواده (نیبود) است. وزارت آموزش و امور اجتماعی، ادارۀ حمایت از مصرف کنندگان، انجمن مشاوران مالی و دانشگاه تیلبورگ، اعضای هیأت اجرایی مانی‌وایز هستند. مانی‌وایز شامل 40 عضو از بخش مالی، ادارۀ آمار سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده و سایر بخش‌های علمی است. مرور مجموعه اقدامات اجرایی این کارگروه ها در راستای استراتژی مانی‌وایز مد نظر قرار می‌گیرد.

  • ارائۀ ابزارهای تدریس در پایگاه اینترنتی: معلم‌ها و مربیان برای تدریس مفاهیم مالی به ابزارهایی نیاز دارند که مانی‌وایز، این ابزارها را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد.
  • برگزاری روز ملی بازنشستگی: این برنامه به مدت سه روز و با مشارکت 250 سازمان برگزار می‌شود. هدف این رویداد، افزایش آگاهی کارفرمایان، کارمندان و بنگاه‌های کوچک و متوسط از مسائل مربوط به بازنشستگی است.
  • برگزاری هفتۀ ملی پول: مخاطبان هفتۀ ملی پول، کودکان دبستانی و والدین آن‌ها هستند. در این هفته صدها سازمان با همکاری یکدیگر، کلاس‌های آموزشی با موضوع شایستگی‌های پایه‌ای مالی برگزار می‌کنند.
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: مانی‌وایز در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب حساب کاربری دارد. این اقدام برای دسترسی بهتر جوانان به برنامه های مانی‌وایز صورت گرفته است.
  • برنامۀ برخط What does it mean for me: این برنامه تأثیر اقدامات دولت بر وضعیت شخصی مردم را برای‌شان شرح می‌دهد. استفاده‌کنندگان با تکمیل کاربرگ مخصوصی از اطلاعاتی که دانستن آن‌ها برای‌شان مهم است، آگاهی پیدا می‌کنند.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید. 


هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

سواد مالی، رفاه خانواده و ایجاد نیروی کار

سواد مالی، رفاه خانواده و ایجاد نیروی کار

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

11 3 دقیقه 1402/04/10
الزام مدیریت پول توسط کودکان

الزام مدیریت پول توسط کودکان

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

2682 3 دقیقه 1400/03/22
نبود قمار در ابزارها و بازارهای مالی

نبود قمار در ابزارها و بازارهای مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

386 3 دقیقه 1399/11/04

مطالب پیشنهادی