سواد مالی دختری به نام وجده

وجده دخترکی در عربستان است و متفاوت با بیشتر دختران و زنان آن دیار

داستان فیلم

وجده دانش‌­آموز است، او با وجود سن کم، آرزوهای بزرگی دارد. وجده با دخترهای هم­سن خود متفاوت است، او جسور و بازیگوش است. تسلیم قواعد حاکم بر جامعه نیست و می‌خواهد مسیر خودش را در زندگی تجربه کند. با اینکه رفت و آمد با پسران و راندن دوچرخه در جامعه­ وجده برای دختران ناپسند است؛ ولی او می⁠‌خواهد دوچرخه­‌ای بخرد تا پسر همسایه را در مسابقه شکست دهد. او پول لازم برای خرید آن را ندارد؛ ولی از راه‌­های گوناگون در تلاش برای به دست آوردن آن است. او با فروش دستبندهای دست­‌ساز خود مقداری از پول دوچرخه را جمع می‌­کند. در مسابقه قرآن شرکت می­‌کند که جایزه‌­اش دقیقاً برابر با باقیمانده پول دوچرخه است. وجده برای برنده شدن بسیار زحمت می­‌کشد و نفر اول می‌­شود؛ ولی مدرسه بر اساس همان قواعد اجتماعی حاکم، جایزه‌­اش را نمی‌­دهد؛ او بسیار خسته و ناراحت از به ثمر نرسیدن تلاش­‌هایش به خانه برمی­‌گردد. اما داستان او، پر احساس و موفقیت‌⁠آمیز به پایان می‌رسد.

عینک سواد مالی

عینک سواد مالی

1.‌ عملکرد مناسب برای رسیدن به هدف

  • صرف هزینه برای رسیدن به هدف

وجده دختر باهوشی است و در ریاضی شاگرد ممتاز است، او حساب فروش دستبندها را دارد و می‌­داند برای خرید آن دوچرخه دقیقاً چه مبلغی هنوز نیاز است. با وجود همه این­‌ها، برای رسیدن به خواسته­‌اش هزینه­‌ای را قبول می­‌کند. او برای موفق شدن در مسابقه، نرم‌­افزار آموزش قرآن می­‌خرد تا احتمال برنده شدنش را بالا ببرد.

ولی می‌­بینیم در دنیای واقعی بسیاری از بزرگترها این حسابگری و بینش وجده را ندارند، افراد بسیاری به اشتباه از انجام هر هزینه­‌ای هراس دارند و هر خرجی را تهدیدی تلقی می‌­کنند؛ ولی برای بعضی موقعیت­‌ها باید پول­‌هایی خرج شود تا هدفی بزرگتر محقق گردد.

  • کسب درآمد برای رسیدن به هدف

کودکان از سنین پایین با انواع مشاغل و چگونگی کسب درآمد هر یک آشنا می­‌شوند و کم‌­کم می‌­توانند کسب درآمد را در محیط­‌های امن و با نظارت خانواده تجربه کنند. با این روش اعتماد به نفس آنها افزایش می‌­یابد؛ از آنجا که خود را در کسب پول به زحمت انداخته‌اند، بهتر ارزش پول را می‌­دانند و کمتر به خرج­‌های هیجانی رو می‌آورند.

وجده که دختری پرتلاش است برای تأمین پول دوچرخه دستبند­هایی در خانه درست می‌­کند و به همکلاسی­‌ها و دوستانش در مدرسه می­‌فروشد. او حتی در مرکز خرید با فروشنده‌ه­ای زیورآلات وارد مذاکره شده و از او می­‌پرسد اگر به قیمت مناسب‌­تر بتواند دستنبد درست کند، آیا می‌­تواند آنها را به او بفروشد یا خیر. این نشان می­‌دهد وجده تفکر پولسازی دارد. چه بهتر است این نوع رفتار در کودکان تشویق شود؛ زیرا برای آینده آنها بسیار مفید خواهد بود.

  • تصویر واقعی از دست­یابی به هدف

وجده فقط بر جمع‌­­آوری پول تمرکز ندارد؛ بلکه با تمرین بسیار راندن دوچرخه را نیز یاد می­‌گیرد. تصور و تلاش برای عملیاتی شدن آرزویش او را به هدف نهایی نزدیک‌­تر می­‌کند.

 

2.‌ شاغل بودن زنان زمینه‌­ای برای تربیت بهتر فرزندان

اگر مادر وجده شاغل نبود و درآمدی نداشت، نمی­‌توانست پول دوچرخه را جمع کرده و آن را برایش بخرد، این‌­چنین همه تلاش‌­های وجده بی­‌پاسخ می‌­ماند. زنان با حضور فعال در عرصه کار و اشتغال نه تنها برای جامعه مفید هستند؛ بلکه در خانواده نیز نقش مفیدتری خواهند داشت. زیرا آنها با شرایط اقتصادی آشنایی بیشتری پیدا می­‌کنند، درآمدی دارند و در تلاش هستند بهتر از آن استفاده کنند ولی اگر خودشان درآمدی نداشته باشند شاید کمتر به حساب و کتاب خو بگیرند و نتوانند امور مالی خانه را به خوبی پیش ببرند.

3.‌ آموزه­‌های نادرست سواد مالی کودکان

  • استفاده از هر راهی برای رسیدن به هدف

    وجده در ازای کمک به دوستش برای رساندن نامه پول می­‌گیرد و از دریافت‌­کننده آن نیز پول طلب می­‌کند و به او نمی‌­گوید قبلا پول این کار را دریافت کرده است. یا در زمان تمرین راندن دوچرخه از بسته شدن چرخ کمکی به دوچرخه ناراحت شده و قهر می­‌کند، دوست او که می­‌خواهد وضعیت را بهتر کند، چرخ­‌های کمکی را جدا می­‌کند تا او را به ادامه تمرین تشویق کند ولی وجده فقط در صورتی قبول می‌­کند تمرین را ادامه دهد که دوستش به او پول بدهد. این آموزه نادرستی است. 

کودکان نباید برای هر کاری پول دریافت کنند. آموزه‌­های سواد مالی از کودکی نهادینه می­‌شوند و در بزرگسالی تغییر باورهای مالی سخت است. رفتارهای ناپسند در این حوزه در دراز مدت نتایج نامطلوبی برای فرد به بار می‌­آورند.

  • نداشتن پول توجیبی

پول توجیبی ابزار ارزشمندی برای آموزش سواد مالی به کودکان است. آنها کم­‌کم یاد می­‌گیرند برای پولشان کاربردهای متفاوتی در نظر بگیرند و آن را به خوبی مدیریت کنند. اگر وجده پول توجیبی می­‌گرفت، بهتر می‌­توانست پول دوچرخه را جمع کند و برای رسیدن به هدفش در ازای کارهایی که نوعی همکاری با دیگران به حساب می‌­آید، پول طلب نمی­‌کرد. 

4.‌ مهارت مذاکره

وجده هوشمندی خوبی در مذاکره با دیگران دارد و این مهارت را در چند جا به نمایش می‌گذارد.

برخی از آنها جنبه منفی دارند؛ مانند  پول گرفتن برای ادامه دوچرخه سواری، پول گرفتن برای رد و بدل کردن پیام. برخی از آنها نیز جنبه مثبت دارند؛ مانند مذاکره با فروشنده زیورآلات برای تأمین دستبند و مذاکره با فروشنده دوچرخه برای رزرو آن یا گرفتن تخفیف برای نرم‌افزار آموزش قرآن. اولی ناموفق و دو مورد دوم موفقیت‌آمیز بود.

همیشه مذاکره موفقیت‌⁠آمیز نیست اما این مهارت جدای از تسهیل و تعادل در روابط، در امور مالی بسیار ضروری است.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • مختارزاده پاسخ 5 خرداد 1399 در ساعت 03:03

    موضوع جذاب، فیلم جذاب، روایت جذاب اما روایت پراکنده بود. بهتر و منسجم تر میشد آن را نوشت. بعضی جاها هم فهماندیدن متن فدای خلاصه نویسی شده بود. 16 از 20

مطالب پیشنهادی