سواد مالی دختری به نام وجده

وجده دخترکی در عربستان است و متفاوت با بیشتر دختران و زنان آن دیار

داستان فیلم

وجده دانش‌­آموز است، او با وجود سن کم، آرزوهای بزرگی دارد. وجده با دخترهای هم­سن خود متفاوت است، او جسور و بازیگوش است. تسلیم قواعد حاکم بر جامعه نیست و می‌خواهد مسیر خودش را در زندگی تجربه کند. با اینکه رفت و آمد با پسران و راندن دوچرخه در جامعه­ وجده برای دختران ناپسند است؛ ولی او می⁠‌خواهد دوچرخه­‌ای بخرد تا پسر همسایه را در مسابقه شکست دهد. او پول لازم برای خرید آن را ندارد؛ ولی از راه‌­های گوناگون در تلاش برای به دست آوردن آن است. او با فروش دستبندهای دست­‌ساز خود مقداری از پول دوچرخه را جمع می‌­کند. در مسابقه قرآن شرکت می­‌کند که جایزه‌­اش دقیقاً برابر با باقیمانده پول دوچرخه است. وجده برای برنده شدن بسیار زحمت می­‌کشد و نفر اول می‌­شود؛ ولی مدرسه بر اساس همان قواعد اجتماعی حاکم، جایزه‌­اش را نمی‌­دهد؛ او بسیار خسته و ناراحت از به ثمر نرسیدن تلاش­‌هایش به خانه برمی­‌گردد. اما داستان او، پر احساس و موفقیت‌⁠آمیز به پایان می‌رسد.

عینک سواد مالی

عینک سواد مالی

1.‌ عملکرد مناسب برای رسیدن به هدف

  • صرف هزینه برای رسیدن به هدف

وجده دختر باهوشی است و در ریاضی شاگرد ممتاز است، او حساب فروش دستبندها را دارد و می‌­داند برای خرید آن دوچرخه دقیقاً چه مبلغی هنوز نیاز است. با وجود همه این­‌ها، برای رسیدن به خواسته­‌اش هزینه­‌ای را قبول می­‌کند. او برای موفق شدن در مسابقه، نرم‌­افزار آموزش قرآن می­‌خرد تا احتمال برنده شدنش را بالا ببرد.

ولی می‌­بینیم در دنیای واقعی بسیاری از بزرگترها این حسابگری و بینش وجده را ندارند، افراد بسیاری به اشتباه از انجام هر هزینه­‌ای هراس دارند و هر خرجی را تهدیدی تلقی می‌­کنند؛ ولی برای بعضی موقعیت­‌ها باید پول­‌هایی خرج شود تا هدفی بزرگتر محقق گردد.

  • کسب درآمد برای رسیدن به هدف

کودکان از سنین پایین با انواع مشاغل و چگونگی کسب درآمد هر یک آشنا می­‌شوند و کم‌­کم می‌­توانند کسب درآمد را در محیط­‌های امن و با نظارت خانواده تجربه کنند. با این روش اعتماد به نفس آنها افزایش می‌­یابد؛ از آنجا که خود را در کسب پول به زحمت انداخته‌اند، بهتر ارزش پول را می‌­دانند و کمتر به خرج­‌های هیجانی رو می‌آورند.

وجده که دختری پرتلاش است برای تأمین پول دوچرخه دستبند­هایی در خانه درست می‌­کند و به همکلاسی­‌ها و دوستانش در مدرسه می­‌فروشد. او حتی در مرکز خرید با فروشنده‌ه­ای زیورآلات وارد مذاکره شده و از او می­‌پرسد اگر به قیمت مناسب‌­تر بتواند دستنبد درست کند، آیا می‌­تواند آنها را به او بفروشد یا خیر. این نشان می­‌دهد وجده تفکر پولسازی دارد. چه بهتر است این نوع رفتار در کودکان تشویق شود؛ زیرا برای آینده آنها بسیار مفید خواهد بود.

  • تصویر واقعی از دست­یابی به هدف

وجده فقط بر جمع‌­­آوری پول تمرکز ندارد؛ بلکه با تمرین بسیار راندن دوچرخه را نیز یاد می­‌گیرد. تصور و تلاش برای عملیاتی شدن آرزویش او را به هدف نهایی نزدیک‌­تر می­‌کند.

 

2.‌ شاغل بودن زنان زمینه‌­ای برای تربیت بهتر فرزندان

اگر مادر وجده شاغل نبود و درآمدی نداشت، نمی­‌توانست پول دوچرخه را جمع کرده و آن را برایش بخرد، این‌­چنین همه تلاش‌­های وجده بی­‌پاسخ می‌­ماند. زنان با حضور فعال در عرصه کار و اشتغال نه تنها برای جامعه مفید هستند؛ بلکه در خانواده نیز نقش مفیدتری خواهند داشت. زیرا آنها با شرایط اقتصادی آشنایی بیشتری پیدا می­‌کنند، درآمدی دارند و در تلاش هستند بهتر از آن استفاده کنند ولی اگر خودشان درآمدی نداشته باشند شاید کمتر به حساب و کتاب خو بگیرند و نتوانند امور مالی خانه را به خوبی پیش ببرند.

3.‌ آموزه­‌های نادرست سواد مالی کودکان

  • استفاده از هر راهی برای رسیدن به هدف

    وجده در ازای کمک به دوستش برای رساندن نامه پول می­‌گیرد و از دریافت‌­کننده آن نیز پول طلب می­‌کند و به او نمی‌­گوید قبلا پول این کار را دریافت کرده است. یا در زمان تمرین راندن دوچرخه از بسته شدن چرخ کمکی به دوچرخه ناراحت شده و قهر می­‌کند، دوست او که می­‌خواهد وضعیت را بهتر کند، چرخ­‌های کمکی را جدا می­‌کند تا او را به ادامه تمرین تشویق کند ولی وجده فقط در صورتی قبول می‌­کند تمرین را ادامه دهد که دوستش به او پول بدهد. این آموزه نادرستی است. 

کودکان نباید برای هر کاری پول دریافت کنند. آموزه‌­های سواد مالی از کودکی نهادینه می­‌شوند و در بزرگسالی تغییر باورهای مالی سخت است. رفتارهای ناپسند در این حوزه در دراز مدت نتایج نامطلوبی برای فرد به بار می‌­آورند.

  • نداشتن پول توجیبی

پول توجیبی ابزار ارزشمندی برای آموزش سواد مالی به کودکان است. آنها کم­‌کم یاد می­‌گیرند برای پولشان کاربردهای متفاوتی در نظر بگیرند و آن را به خوبی مدیریت کنند. اگر وجده پول توجیبی می­‌گرفت، بهتر می‌­توانست پول دوچرخه را جمع کند و برای رسیدن به هدفش در ازای کارهایی که نوعی همکاری با دیگران به حساب می‌­آید، پول طلب نمی­‌کرد. 

4.‌ مهارت مذاکره

وجده هوشمندی خوبی در مذاکره با دیگران دارد و این مهارت را در چند جا به نمایش می‌گذارد.

برخی از آنها جنبه منفی دارند؛ مانند  پول گرفتن برای ادامه دوچرخه سواری، پول گرفتن برای رد و بدل کردن پیام. برخی از آنها نیز جنبه مثبت دارند؛ مانند مذاکره با فروشنده زیورآلات برای تأمین دستبند و مذاکره با فروشنده دوچرخه برای رزرو آن یا گرفتن تخفیف برای نرم‌افزار آموزش قرآن. اولی ناموفق و دو مورد دوم موفقیت‌آمیز بود.

همیشه مذاکره موفقیت‌⁠آمیز نیست اما این مهارت جدای از تسهیل و تعادل در روابط، در امور مالی بسیار ضروری است.

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • مختارزاده پاسخ 5 خرداد 1399 در ساعت 03:03

    موضوع جذاب، فیلم جذاب، روایت جذاب اما روایت پراکنده بود. بهتر و منسجم تر میشد آن را نوشت. بعضی جاها هم فهماندیدن متن فدای خلاصه نویسی شده بود. 16 از 20

  • زهره اصغرپوران پاسخ 10 آذر 1401 در ساعت 05:18

    جقدر خوب است بتوان با تجربه هایی به این شکل اشنا بود وبا هدایت کودکان به این سمت انها را ابتدا با استعدادهای خود آشنا نموده وبا راهنمایی مناسب برای استفاده این توانایی ها راه کسب درامد را یاد بگیرند وبتوانند در رسیدن به هدف خود موفق باشند ..

مطالب پیشنهادی