سواد مالی دیجیتال و تأثیر آن بر تصمیمگیری مالی زنان
سواد دیجیتال توانایی دسترسی، درک و استفادۀ مؤثر از فناوریهای دیجیتال است و سواد مالی دیجیتال را میتوان توانایی دسترسی، درک و استفادۀ مؤثر از ابزار مالی دیجیتال تعریف کرد. در شرایطی که محبوبیت روزافزون اینترنت و تلفنهای همراه، خدمات مالی در بستر موبایل را به یک کاتالیزور حیاتی برای افزایش مشارکت مالی و پیشرفت و توسعۀ اجتماعی تبدیل کرده، مطالعۀ کانت و همکارانش در سال 2018 حاکی از آن است که حدود 1/7 میلیارد نفر در دنیا، هنوز از هیچ بانکی استفاده نمیکنند و بیش از 56 درصد این جمعیت را زنان تشکیل میدهند.
با وجود دسترسی روزافزون به ابزارهای مالی دیجیتال در سطح جهان، مطالعات بسیاری نشان میدهد شکاف جنسیتی چشمگیری در دسترسی به خدمات مالی در بسیاری کشورهای جهان وجود دارد و بخش زیادی از آن ناشی از تفاوت در میزان استفاده از فینتکها میان مردان و زنان است.
مطالعهای در هند
پژوهشگران مطالعهای در این زمینه در هند انجام دادند. از مجموع 385 نفر نمونۀ آماری این پژوهش در هند، 81 درصد متأهل بوده و حدود 30 تا 35 سال سن داشتهاند. 29 درصد از این افرد کارگر کشاورزی، 20 درصد کارگر روزمزد، 33 درصد کارمند و 18 درصد صاحب کسبوکار هستند.
خلاصهای از نتایج پژوهش
- سواد مالی ناکافی، علت اصلی آن است که زنان کمتر از مردان از پیشرفت فناوری بهره میبرند.
- حمایت فعالان سواد مالی از برگزاری طرحهای آموزشیی سواد مالی دیجیتال برای زنان، زمینه را برای دسترسی بیشتر آنها به خدمات مالی در بستر دیجیتال فراهم میکند.
- تمرکز بیشتر بر آموزش سواد مالی زنان، تصمیمگیری مالی آنها را بهبود بخشیده و منجر به کاهش فقر، توسعۀ اقتصادی و برابری اجتماعی خواهد شد.
- زنان با فراگیری سواد مالی دیجیتال، میتوانند با تصمیمگیری مالی مستقل، به استقلال مالی نزدیک شوند.
این مطلب را در هفتهنامۀ اطلاعات بورس بخوانید.
هشتگهای مرتبط
مطالب پیشنهادی
-
«پول، پول میآورد» اما چگونه؟
سوال مهم این است که پول را در کجا به کار اندازیم
-
«آیندۀ کاری از آنِ من است»؛ پویشی که صدای جوانها را به گوش سیاستگذاران میرساند
راهکار اُایسیدی برای ترسیم آیندۀ کاری جوانان پس از بحران کرونا
-
سواد مالی و داستان
گفتگو با خانم سارا عرفانی، نویسنده و برنده جوایز ادبی متعدد در برنامه چهلستون؛ رادیو گفتگو