انجمن هیولاها

هیولاها به سواد مالی نیاز دارند؛ جلد 11 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

بچه‌ها دوست دارند با هم‌سن و سالان خود هم‌بازی شوند و تجربه‌های مشترک داشته باشند. این تجربۀ مشترک، به جز سرگرمی، مهارت‌های زندگی جمعی و کار گروهی را نیز در آن‌ها پرورش می‌دهد. آن‌ها توانایی‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و در جریان کار گروهی، هماهنگی و همکاری را می‌آموزند. با ورود به دورۀ نوجوانی، کار گروهی جدی‌تر و عضویت در گروه‌های علمی و پیشاهنگی برای بچه‌ها جذاب‌تر می‌شود. این گروه‌ها برای انجام کار یا رسیدن به هدف مشخصی تلاش می‌کنند و برای پیشبرد فعالیت‌های خود، به پول احتیاج دارند. نحوۀ جمع‌آوری و نگهداری و بودجه‌ریزی برای خرج پول، یکی از مسائل مهم این گروه‌هاست. آن‌ها می‌توانند از حق عضویت درآمد کسب کنند و با پس‌انداز آن، به اهداف آینده برسند یا با سرمایه‌گذاری بخشی از آن، در آینده سود بیشتری به دست آورند. کودکان در انجمن‌های متنوع، علاوه بر فعالیت در حوزۀ موضوعی انجمن مانند هنر، ورزش، علوم، روبات، ریاضی، کار تیمی و نحوۀ مدیریت پول را نیز به صورت غیرمستقیم یاد می‌گیرند.

«انجمن هیولاها» داستان جذاب ورود به گروهی ویژه و آشنایی با فعالیت‌های آن است. داستان از آن‌جا آغاز می‌شود که گراب‌کوچولو و سارا دوست دارند به انجمن هیولاها ملحق شوند. آن‌ها برای عضویت در انجمن باید حق عضویت بپردازند؛ اما گراب همۀ پول توجیبی‌هایش را خرج کرده است. به همین دلیل، تصمیم می‌گیرد با فروش ساندویچ‌های‌ خانگی، پول حق عضویت انجمن را جور کند. اعضای انجمن باید پول‌هایی را که از این حق عضویت‌ها جمع می‌شود، به خوبی مدیریت کنند. سارا به هیولاها یاد می‌دهد بخشی از آن پول را خرج کارهایی مانند کمک به دیگران کرده و بخشی را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ‌کنند. هیولاها از سارا می‌آموزند برای کنترل هزینه‌ها برنامه داشته باشند تا هزینه‌ها را بهتر مدیریت کنند و پول‌شان را درست خرج کنند؛ کاری که به آن «بودجه‌بندی» می‌گویند. علاوه بر بودجه‌بندی، با بانک، حساب سپرده و جاری، کارت نقدی، چک نیز آشنا می‌شوند.

کودکان با مطالعۀ این داستان، همۀ آن چه را سارا به هیولاها آموزش می‌دهد، یاد می‌گیرند؛ از پس‌انداز و حساب و کتاب و بودجه‌بندی گرفته تا نوشتن چک و استفاده از کارت نقدی.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی