حساب و کتاب جیب من

جلد 4 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان

بچه‌ها با ورود به مدرسه و آشنایی بیشتر با پول، می‌فهمند که دستیابی به بسیاری از نیازها و خواسته‌هایشان با پول فراهم می‌شود. آن‌ها با خود می‌گویند،"پول دست بابا و مامان است و آن‌ها هم که مرا دوست دارند و همه چیز برای دریافت یک پول حسابی مهیا است." این بهترین فرصت برای پدر و مادر جهت آموزش مدیریت پول و تربیت مالی فرزندان است تا آن‌ها را مسئولیت‌پذیر و یک مدیر مالی کوچک بار بیاورند. پول‌توجیبی، کار و فعالیت، بودجه‌بندی، پس‌انداز کوتاه‌مدت یا بلندمدت، پایبندی به برنامه از مفاهیم اولیه مدیریت پول است. این همه مفاهیم خشک و بی‌روح مالی در فرآیند یک داستان برای بچه‌ها سرگرم‌کننده و دل‌نشین خواهد بود. 

«حساب‌وکتاب جیب من» داستانِ روان و باورپذیری دارد. چون بچه‌ها بارها در این شرایط قرار گرفته‌­اند. داستان کودکی که برای اولین بار پول‌توجیبی می‌گیرد و باید بین خرید آبنبات و پس‌انداز پولش برای هدفی گران‌تر، دست به انتخاب بزند.

کتاب در کنار مفهوم هزینه‌فرصت و انتخاب، به معرفی دو نوع پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت، مسئولیت‌پذیری مالی و بودجه‌بندی می‌پردازد. بچه‌های ما معمولاً پس‌انداز را بی‌هدف یا به خاطر لذت پر شدن قلک انجام می‌دهند و از آنجایی که پشتشان به بانک همیشگیِ خانواده گرم است، به سال‌های دورتر و دوران جوانی فکر نمی‌کنند. از همه مهم‌تر اینکه از نظر آن‌ها پول‌توجیبی روزانه، پول کمی است که برای گذران همان روز به آن‌ها داده شده و نیازی نیست برایش برنامه‌ریزی کنند و نسبت به این مبلغ ناچیز مسئولیت‌پذیر باشند. داستان «حساب‌وکتاب جیب من» به آن‌ها می‌آموزد آنچه اهمیت دارد مقدار پول‌توجیبی نیست، بلکه داشتن هدفی برای پس‌انداز، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی و در نهایت پایبندی به برنامه است.

اگر احساس می‌کنید برای آموزش برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری مالی به فرزند خود، به کمک نیاز دارید، سری به پنج صفحه آخر کتاب بزنید. در انتهای کتاب یک روش برای پدر و مادرها ارائه شده و شما می‌توانید با کمک آن و با توجه به شرایط خانوادگی خودتان برنامه‌ای برای پرداخت پول‌توجیبی به فرزندان و همچنین تشویق آن‌ها به پس‌انداز طراحی کنید.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی