بزی که قالیچه شد

کتاب داستانی که به بچه‌ها «تولید یک محصول» را آموزش می‌دهد

یشکی دوشکی سنجتی پیش رَف

دوشکی قهوه‌­ای دِتا بیدمشکی

پشتش دارچینی شیش تو قهوه­‌ای پیش رَف

چارشکی پیش رَف سفی جاخُ

این، شعری است که زنان کرمانی پشتِ دار قالی می­‌خوانند و نخ­‌های رنگی را دانه­‌دانه به تارها گره می‌­زنند. داستانی که نه فقط در کرمان، که هر کجا قالی و قالیبافی هست، جریان دارد. از هندی‌­ها گرفته تا سرخپوست­‌های امریکا، همه­‌شان به همین شکل روزهای خود را پشت دار قالی شب می‌­کنند. همگی می‌­دانیم حرفه خاصی مثل قالیبافی و تولید محصولی زیبا از مواد اولیه طبیعی، از قدیمی‌­ترین شغل­‌های آدم روی این کره خاکی است. حرفه یا شغل چیزی است که برای پاسخگویی به نیازها و خواسته­‌ها به وجود آمد و عاملی شد برای تولد مبادله، خرید و فروش و کسب درآمد.

در هر شغل و حرفه‌­ای برای رسیدن به محصول نهایی باید کارهای زیادی انجام شود. اما شاید نتوانیم به راحتی بچه­‌های پرجنب‌­وجوش و بیش فعال امروزی را پای توضیح این کارها بنشانیم. مخصوصا توضیح کار ظریف و زمانبری مثل قالیبافی. ولی اگر این­‌ها را یک بز برای بچه­‌ها تعریف کند چه؟

داستانی که با متنی روان، بچه‌­ها را با نحوه تبدیل پشم­‌های بز به قالیچه­‌ای پر از نقش و نگار و اهمیت انجام کارهای دستی آشنا می‌کند. بچه‌­ها در این کتاب با مفاهیم دیگری مانند منابع انسانی، منابع طبیعی، منابع سرمایه‌ای و همچنین کالای واسطه­‌ای آشنا می­‌شوند و اهمیت همکاری با دوستان را درک می‌­کنند.

کتاب «بزی که قالیچه شد» از مجموعه داستان‌های سواد مالی برای کودکان است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی چاپ و روانه بازار شده است. 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی