هفتۀ جهانی پول در ایران

پولی‌ترین هفتۀ جهانی و اقدامات نهادهای ایرانی برای آشنایی کودکان با پول

تردیدی نیست، کودکان آینده‌سازان کشور هستند و سرمایه‌گذاری بر آموزش درست آن‌ها می‌تواند تضمینی بر وجود جامعه‌ای موفق در آینده باشد. در این بین، آموزش‌ مفاهیم مالی و اقتصادی، اهمیتی دو صد چندان دارد؛ زیرا با مهم‌ترین جنبه‌های زندگی پیوند خورده و به سایر جنبه‌ها نیز سرکی کشیده و ردپایی از خود به‌جا می‌گذارد. تبدیل کودکان امروز به کنشگران آگاه اقتصادی فردا موضوعی است که نه به یک روز بلکه به یک هفته جهانی نیاز دارد.

هفته جهانی پول، نام یک پویش سالانه آگاهی مالی است که با ابتکار صندوق بین‌المللی کودکان و جوانان شکل گرفت تا الهام‌بخش آن‌ها در یادگیری مسائل پولی، معیشت و کارآفرینی باشد. اولین هفته در مارس سال 2012 با مشارکت 21 کشور و با شعار رسمی «یاد بگیرید، پس‌انداز کنید، درآمد داشته باشید» آغاز به کار کرد. شعار پویش چنان انتخاب شده است تا نشان‌دهنده پیام‌های کلیدی این هفته باشد و همچنین سازمان‌های شرکت‌کننده، رویدادها و فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کنند که به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد:

  • حقوق و مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی‌شان چیست؟
  • چگونه پولشان را مدیریت کنند و تصمیم‌های اقتصادی هوشمندانه بگیرند؟
  • چرا باید برای آینده‌شان پس‌انداز کنند؟
  • چگونه باید مهارت‌های کسب درآمد را در خود پرورش دهند و یک کارآفرین باشند؟

 

در طول این هفته، نهادهای دولتی، مؤسسات مالی، بانک‌های مرکزی و ... در کنار سازمان‌های غیردولتی، کسب‌وکارهای محلی، دانشگاه‌ها و مدارس با یکدیگر همکاری می‌کنند و انواع گوناگونی از فعالیت‌ها را با هدف ایجاد علاقه در کودکان و نوجوانان نسبت به مسائل مالی و آموزش به آن‌ها سازماندهی می‌کنند.

بازدید از بانک‌ها، بانک‌ مرکزی، بورس اوراق بهادار، موزه‌های پول، کسب‌وکارهای محلی، شرکت‌های بزرگ جهانی، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، انجام بازی‌های آموزش مالی، مسابقه پس‌انداز، مسابقه فوتبال مالی، نقاشی و ... بخشی از فعالیت‌های این هفته است؛ فعالیت‌هایی که نه‌ تنها در میان کودکان که حتی در میان خانواده‌ها و کل جامعه موج مثبتی ایجاد می‌کند. در سال 2018 تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این رویداد به 151 رسید.

کودکان ایرانی در هفته جهانی پول

ایران در سال 2015 برای اولین بار با همکاری بانک اقتصاد نوین، شرکت تأمین سرمایه نوین، موزه پول تهران و مشهد، چند مدرسه و با حضور 1000 کودک در این رویداد شرکت داشت؛ این حضور در سال 2016 جدی‌تر شد. این بار، برنامه به رهبری بانک اقتصاد نوین و با مشارکت بانک مرکزی و تمام 250 شعبه بانک اقتصاد نوین و با حضور تعداد دانش‌آموزان بیشتری برگزار شد. در طول این هفته دانش‌آموزان از بیش از 85 شعبه بانکی بازدید و طی آن با اهمیت پس‌انداز و چگونگی استفاده از حساب‌های پس‌انداز آشنا شدند. برای خودشان حساب پس‌انداز افتتاح و کارت نقدی ویژه کودکان را دریافت کردند. همچنین در مسابقات عکس، فیلم و رقابت‌های نوشتاری با موضوعاتی مانند بانک‌، پول و پس‌انداز شرکت کردند.

در سال 2018 هفته جهانی پول به رهبری بانک ملی و با مشارکت باشگاه کودکان و موزه این بانک برای 10،200 دانش‌آموز در 50 مدرسه برگزار شد. هدف از فعالیت‌های این هفته، افزایش دانش و آگاهی اقتصادی و مالی و همچنین آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی کودکان بود. این فعالیت‌ها به صورت بازدید از موزه، کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی طراحی شدند.

هنگام بازدید از موزه، دانش‌آموزان با تاریخچه بانک، تاریخچه پول، انواع روش‌های پرداخت و انواع پول‌های قومی و ملی در گذشته آشنا شدند. با برنامه‌های متنوعی از جمله بازی و داستان‌سرایی درباره روش‌های گوناگون پس‌انداز و عادت‌های خرج یاد گرفتند.

سرانجام آن‌ها از بانک‌ها و ادارات دیگر بازدید کردند تا با نحوه کار بانک‌ها و کارمندان شغل‌های گوناگون، مالیات، اعتبار و بدهی، مهارت‌های بودجه‌بندی آشنا شوند و در نهایت حسابی باز کردند که ویژه کودکان طراحی شده بود تا بتوانند پس‌انداز کرده و برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی