مانی‌مَن و مانی‌تو؛ مجموعه‌های تلویزیونی سواد مالی برای دانش‌آموزان

راهکار ایتالیا برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با پول

شبکۀ رادیو تلویزیونی رای در ایتالیا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بانک ایتالیا (بانک مرکزی)، سریال‌های تلویزیونی «مانی‌مَن» و «مانی‌تو» را با هدف آموزش سواد مالی تولید کرده‌ است. در این پروژه، مفاهیم پایه‌ای دربارۀ پول و ابزارهای پرداخت از طریق داستان‌های روزمره به دانش‌آموزان دبستان و دبیرستان آموزش داده می‌شود.

مانی‌مَن؛ آموزش سواد مالی از طریق وقایع روزمره

مانی‌مَن؛ آموزش سواد مالی از طریق وقایع روزمره

اِستفانو ریبالدی فیلمنامه‌نویس و  دِیوید اِمِر کارگردان سریال مانی‌من است. این سریال سرگرم‌کننده و کمدی در 9 قسمت 15دقیقه‌ای ساخته شده و آخرین قسمت آن با عنوان «مانی‌مَن در یک روز» طنز کوتاهی است که به شیوه‌ای جذاب موضوع‌های مالی قسمت‌های پیشین را جمع‌بندی کرده است.

هر قسمت سریال از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش اول داستانی طنز و کوتاه با بازی بازیگران واقعی و شخصیت‌های کارتونی است که موضوع را معرفی می‌کند. بخش دوم، به تحلیل عمیق‌تری از موضوع می‌پردازد و مفاهیم به طور شفاف و کامل با کمک تصاویر گرافیکی و فیلم‌ها شرح داده می‌شوند.

تاریخچۀ پول، نقش بانک مرکزی، یورو و منطقۀ یورو، مدیریت حساب و پس‌انداز، تنها بخشی از موضوع‌هایی است که در سریال‌ پوشش داده شده است. جوانان در زندگی روزمرۀ خود با این موضوع‌ها سر و کار دارند. بنابراین، با کسب دانش دربارۀ آن‌ها قادر خواهند بود تصمیم‌های درستی بگیرند و منابع اقتصادی خود را هوشمندانه و مسئولانه مدیریت کنند.

شخصیت اصلی سریال، لوئیجی، کارمند خجالتی بانک است که در رؤیاهایش خود را قهرمانی قانون‌مند، باهوش، مصمم و مدافع پول و پس‌اندازها تصور می‌کند. 

در این سریال اطلاعات کاربردی دیگری از جمله، چطور اسکناس تقلبی را تشخیص دهیم، چگونه قسمت‌های مختلف چک را درست پر کنیم، در صورت مفقود یا دزدیده شدن کارت اعتباری چه کاری انجام دهیم، زمانی که عملیات بانکی آنلاین انجام می‌دهیم چه اقدامات احتیاطی را مدنظر داشته باشیم، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

شخصیت اصلی سریال، لوئیجی، کارمند خجالتی بانک است که در رؤیاهایش خود را قهرمانی قانون‌مند، باهوش، مصمم و مدافع پول و پس‌اندازها تصور می‌کند. تصورات خیالی او، که به موقعیت‌های غیرمنتظره و کمدی تبدیل می‌شود، در سریال به شکل کارتون نمایش داده می‌شود.

موضوع هر قسمت این سریال به شرح زیر است:

  • قسمت اول: بهای شکست
    موضوع بخش کمدی: عملکردهای پول
    بخش دوم: پول چیست؟ واحد پول، ارزش
  • قسمت دوم: پول چقدر مهم است؟ 
    موضوع بخش کمدی: ریشۀ پول
    بخش دوم: از سکه تا اسکناس. ریشه‌های پول، مروری تاریخی بر سکه‌های فلزی ارزشمند و تولد اسکناس
  • قسمت سوم: اعتماد خوب است اما...
    موضوع بخش کمدی: بانک مرکزی و اعتماد به پول 
    بخش دوم: سیستم یورو. بانک مرکزی اروپا، بانک‌های مرکزی
  • قسمت چهارم: جاعلان واقعی
    موضوع بخش کمدی: اسکناس‌های یورو 
    بخش دوم: پول قانونی و یورو. واحدهای پول قانونی و بانک‌های مرکزی، سکه‌های یورو و اسکناس‌ها
  • قسمت پنجم: نکته به نکته 
    موضوع بخش کمدی: حساب جاری و صورت‌حساب بانک
    بخش دوم: حساب بانکی. از پول نقد تا پول در بانک. مزایای پرداخت غیرنقدی، حساب جاری و صورت‌حساب بانک
  • قسمت ششم: اعتبار من چقدر است؟ 
    موضوع بخش کمدی: چک
    بخش دوم: برخی ابزارهای پرداخت به جز پول نقد. چک، انتقال، حق برداشت از حساب دیگران.
  • قسمت هفتم: پیچیدگی‌های غیرضروری
    موضوع بخش کمدی: کارت‌های پرداخت
    بخش دوم: کارت‌های پرداخت. کارت هدیه و کارت نقدی.
  • قسمت هشتم: هدفی برای دو نفر 
    موضوع بخش کمدی: پس‌انداز را یاد بگیریم.
    بخش دوم: کارت‌های پرداخت و پس‌انداز. کارت اعتباری، پرداخت از طریق اینترنت، پول روی درخت سبز نمی‌شود، پس‌انداز را یاد بگیریم.
  • قسمت نهم: مانی‌مَن در یک روز

مانی‌تو؛ پول در دوران اینترنت

مانی‌تو مجموعه‌ای هفت‌قسمتی است که هدف از ساخت آن آموزش سواد مالی است. این برنامۀ تلویزیونی نگاه ویژه‌ای به موضوع استفاده از پول و دیگر ابزارهای مالی دارد و فرصتی برای پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان فراهم می‌آورد. 

مانی‌تو مجموعه‌ای هفت‌قسمتی است که هدف از ساخت آن آموزش سواد مالی است. این برنامۀ تلویزیونی نگاه ویژه‌ای به موضوع استفاده از پول و دیگر ابزارهای مالی دارد و فرصتی برای پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان فراهم می‌آورد. مجری، فرانسِسکا فیالدینی، دو مکان نمادین دنیا را به بینندگان معرفی می‌کند: کاخ پالاتزو کوخ، محل استقرار بانک مرکزی ایتالیا و کارخانۀ تولید کارت‌های بانکی. در هر قسمت، مجری به همراه مهمان برنامه، یکی از موضوع‌های مربوط به پول و ابزارهای پرداخت جایگزین را معرفی می‌کنند.

در طول هفت قسمت، همۀ موضوع‌های مهم مربوط به پول به طور مفصل بررسی می‌شود. مجری مفاهیم را به شکل ساده و شفاف منتقل می‌کند و بخشی از فیلم در هر قسمت، به سؤالات متداول اختصاص می‌یابد. دانش‌آموزان دبیرستانی در مصاحبۀ تصویری با گزارشگر، سؤالات مرتبط با موضوع را مطرح می‌کنند و یک دانش‌آموز در برنامه به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

تحولات اخیر، کارت‌های پرداخت، انتقال اینترنتی و بدهی و حق برداشت از حساب دیگران، چک، حساب جاری، پول در حساب بانکی و پول قانونی موضوع‌های هر قسمت است.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • سجاد موسوی پاسخ 20 بهمن 1400 در ساعت 10:28

    سلام و وقت بخیر متن جالبی بود من جستجو کردم تو نت پیدا نکردم این سریال ها را از کجا میتونم در اخیتار داشته باشم و ببینمشون ؟

مطالب پیشنهادی