رابطۀ بهتر کودکان با پول، چگونه ورود به دنیای بزرگسالی را ساده‌تر می‌کند

ننسی شا، نویسندۀ کتاب‌های سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

ننسی شا، نویسندۀ پانزدهمین جلد از مجموعۀ 22جلدی داستان‌های سواد مالی است؛ مجموعه‌ کتاب‌هایی که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. او در آمریکا زندگی می‌کند و در سال 1991 کتاب «سه کیسه پشم به جای پول» را با هدف آموزش مهارت‌های مالی به کودکان نوشته است. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالی با این نویسنده است.

کودکان از کتاب «سه کیسه پشم به جای پول» چه درس‌هایی می‌آموزند؟

این کتاب بر دو موضوع مهم تصمیم‌گیری‌های مالی در مواجهه با انتخاب‌های فراوان و تقویت مهارت حل مشکل تأکید دارد. پنج گوسفند می‌خواهند برای تولد یکی از دوستان‌شان هدیه بخرند و با گزینه‌های زیادی مواجه‌اند. آن‌ها با مقایسۀ تمام گزینه‌ها و در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت هر کدام، در نهایت به توافق می‌رسند؛ اما چون پول کافی ندارند، به مشکل برمی‌خورند. راه‌حلی که به ذهن آن‌ها می‌رسد، مبادلۀ پایاپای است.

کودکان از کتاب «سه کیسه پشم به جای پول» چه درس‌هایی می‌آموزند؟

هر چه کودکان زودتر با پول، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری آشنا شوند، در آینده مدیران مالی بهتری خواهند بود.

در زندگی واقعی هم کودکان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که با انتخاب‌های زیادی مواجه‌اند و تصمیم‌‌گیری برای‌شان سخت و پیچیده است. فرایند مقایسۀ قیمت‌ها و کیفیت کالاها با یکدیگر، به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از مسائل اقتصادی پیدا کنند و متوجه شوند چطور منابع درآمدی و پول‌توجیبی‌شان را با نیازهای خود تطبیق دهند. کودکان با خواندن این کتاب، با ارزش پول و چگونگی مدیریت آن آشنا می‌شوند.

از سوی دیگر، کودکان به طور طبیعی معامله‌گران خوبی هستند. درست مانند شخصیت‌های این داستان، آن‌ها نیز برای رسیدن به خواسته‌های‌شان میل طبیعی به انجام معامله و تجارت با یکدیگر دارند. فکر می‌کنم مشارکت دادن کودکان در فرایند خرید و فروش تأثیر بسزایی در رشد شخصیت آن‌ها دارد. آشنایی با پول، پس‌انداز، هزینه‌کرد و مدیریت پول از مهم‌ترین مفاهیم سواد مالی است که کتاب «سه کیسه پشم به جای پول» به کودکان می‌آموزد.

چرا آموزش مهارت‌های مالی به کودکان مهم است؟

آشنایی با پول و امور مالی یکی از دغدغه‌های کودکان است. متأسفانه آموزش سواد مالی در بسیاری از مدارس اجباری نیست و به همین دلیل، نقش پدر و مادرها در آموزش این مهارت‌های مهم درخور توجه است.

هر چه کودکان زودتر با پول، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری آشنا شوند، در آینده مدیران مالی بهتری خواهند بود. آن‌ها باید ارزش پول را درک کنند، تفاوت هزینه و درآمد را بفهمند و به جای هدر دادن پول برای خواسته‌های نابجا، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند. مدیریت پول یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هاست که تقویت آن باعث می‌شود کودکان تصمیم‌های مالی درست‌تری بگیرند.

آخرین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد کودکان تا پیش از سه‌سالگی مفاهیم مالی را می‌فهمند و عادت‌های مربوط به پول و مدیریت آن تا هفت‌سالگی در آن‌ها شکل می‌گیرد. گفت‌وگو با کودکان دربارۀ امور مالی، اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد. وقتی کودکان ترغیب شوند دربارۀ پول صحبت کنند، درک بهتری از مسئولیت‌های زندگی خواهند داشت و در بزرگسالی رابطۀ بهتری با پول پیدا می‌کنند.

به ‌نظر شما بزرگسالان و به ویژه والدین چه نقشی در افزایش آگاهی‌های مالی دارند؟

در زندگی واقعی کودکان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که با انتخاب‌های زیادی مواجه‌اند و تصمیم‌‌گیری برای‌شان سخت و پیچیده است. فرایند مقایسۀ قیمت‌ها و کیفیت کالاها با یکدیگر، به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از مسائل اقتصادی پیدا کنند و متوجه شوند چطور منابع درآمدی و پول‌توجیبی‌شان را با نیازهای خود تطبیق دهند.

کودکان خیلی زود شروع به الگوبرداری از والدین‌شان می‌کنند. اینکه والدین چه می‌خرند، هر چند وقت یک ‌بار خرید می‌کنند، نوع خرید و مقایسۀ قیمت‌ها، همه و همه از جمله‌ موضوع‌هایی است که کودکان با دقت دنبال می‌کنند؛ بدون آن که پدر و مادرها متوجه باشند. بسیاری از کارشناسان مالی معتقدند رفتارهای مالی و نگرش به پول در کودکی شکل می‌گیرد.

یکی از فعالیت‌های من حضور در مدارس و صحبت کردن با دانش‌آموزان دربارۀ نویسندگی و چگونگی خلق داستان‌هاست. به خوبی متوجه شده‌ام آشنایی با پول و امور مالی یکی از دغدغه‌های کودکان است. متأسفانه آموزش سواد مالی در بسیاری از مدارس اجباری نیست و به همین دلیل، نقش پدر و مادرها در آموزش این مهارت‌های مهم درخور توجه است.

چهار قانون مهم مالی شخصی خرج بجا، پس‌انداز کافی، سرمایه‌گذاری هوشمندانه و بخشش است. توصیۀ من به والدین این است که پیش از هر اقدامی، الگوی مناسبی برای فرزندان‌شان در امور مالی باشند. کودکان با دقت آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند و تماشا می‌کنند. علاوه بر خرید و مطالعۀ کتاب‌ داستان‌های سواد مالی، خوب است کودکان با فرایند کسب درآمد نیز آشنا شوند و در مرحلۀ بعد، خرج، پس‌انداز و تصمیم‌گیری‌های مالی به آن‌ها آموزش داده شود. بودجه‌بندی، تهیۀ فهرستی برای خواسته‌ها و نیازها و هدف‌گذاری، از جمله مفاهیمی است که ورود به دنیای بزرگسالی را به مراتب ساده‌تر می‌کند. البته بخشش و سخاوت موضوع کلیدی دیگری است که آموزش آن به کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است.


هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی