توانمندسازی زنان و جوانان، محور آموزش سواد مالی در امارات

شیلا ممبوگا، مشاور و کارشناس سواد مالی، در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

سواد مالی مقوله‌ای ضروری برای مردم همۀ کشورهاست؛ اما جوامع مختلف رویکرد متفاوتی به آن دارند و مردم در مسیر کسب آگاهی‌های مالی با موانعی دست به گریبان‌اند. از این رو، آکادمی هوش مالی در مجموعه گفت‌وگوهایی اختصاصی با صاحب‌نظران کشورهای مختلف، شروع به بررسی رویکردها به این موضوع و مسائل موجود در دیگر نقاط جهان کرده است. در این قسمت، شیلا ممبوگا، مشاور و کارشناس «مرکز سلامت مالی»، که شناخت کافی از مردم و ساختار حاکمیتی امارات متحدۀ عربی دارد، از سواد مالی در این کشور می‌گوید. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالی با این کارشناس سواد مالی است.

سواد مالی مردم امارات متحدۀ عربی در چه سطحی است؟

بسیاری از بازنشسته‌ها حتی برای مخارج روزانه‌ به فرزندان‌شان تکیه می‌کنند.

بر اساس ارزیابی‌های من، بیشتر مردم از نظر مالی بی‌سوادند. طبق آمار و ارقام مربوط به نابسامانی‌های مالی، بیشتر مردم، چه در امارات و چه در کشور زادگاه‌شان، درگیر بدهی‌های کلان هستند. آن‌ها پس‌اندازی ندارند و کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. همۀ این‌ها نتیجۀ نبود آموزش‌های مالی است. اگر به طور تصادفی از بعضی افراد بپرسید: «آیا تا به حال دربارۀ مدیریت پول آموزش دیده‌اید؟»، پاسخ می‌دهند: «ای کاش آموزش دیده بودم و اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، مطمئناً الآن در این وضعیت نبودم.»

افزایش سواد مالی چطور کمک می‌کند مردم زندگی بهتری داشته باشند؟

سواد مالی در امارات موضوعی شخصی است و مدارس چندان روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. حتی بعضی از مدارس چیزی دربارۀ سواد مالی نمی‌دانند. بنابراین، سواد مالی موضوعی نیست که مانند علوم یا فناوری در مدارس ترویج شود.

معرفی سواد مالی در اقتصاد و کشورها، به افراد و خانواده‌ها کمک می‌کند تصمیم‌های مالی خردمندانه بگیرند. همان ‌طور که می‌دانید، مردم تصمیم‌های مالی زیادی می‌گیرند که عموماً خردمندانه نیست و منجر به نابسامانی‌های مالی، مثل بدهی‌های کلان می‌شود.

  •  اول از همه، به نظر من داشتن سواد مالی به مردم کمک می‌کند از گرفتاری‌های مالی طولانی‌مدت در امان بمانند و تصمیم‌های مالی درست بگیرند.
  • دومین مزیت این است که مردم از اشتباه‌های مالی، از جمله بدهکار کردن خود برای خرید کالاهای مصرفی جلوگیری می‌کنند. اگر کسی خود را بدهکار کند که غذا بخرد یا صورت‌حساب‌هایش را بپردازد، در واقع خودش را برای کالاهای مصرفی بدهکار کرده، بدون اینکه به نرخ سودی که باید بپردازد، فکر کند.
  • سوم اینکه سواد مالی فرهنگ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را ترویج می‌کند. بیشتر مردم نمی‌دانند چطور پس‌انداز کنند و از فرهنگ سرمایه‌گذاری آگاه نیستند، نه به این دلیل که نمی‎‌توانند، بلکه نمی‌دانند چطور این کار را به صورت مستمر انجام دهند. ممکن است شخصی در طول سال، در ماه ژانویه پس‌انداز کند و پس‌انداز بعدی او در ماه نوامبر باشد. بنابراین، فرهنگ پس‌انداز مستمر و سرمایه‌گذاری وجود ندارد.
  • نکتۀ پایانی اینکه سواد مالی به مردم کمک می‌کند سبک زندگی مالی سالم را برگزینند. آن‌ها می‌آموزند با توجه به داشته‌های‌شان زندگی کنند و خرج‌های افراطی را کنار بگذارند. این فرایند قطعاً منجر به سلامت روان و رفاه اقتصادی می‌شود.

آیا سواد مالی در مدارس امارات متحدۀ عربی اجباری است؟

سواد مالی در امارات موضوعی شخصی است و مدارس چندان روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. حتی بعضی از مدارس چیزی دربارۀ سواد مالی نمی‌دانند. بنابراین، سواد مالی موضوعی نیست که مانند علوم یا فناوری در مدارس ترویج شود. بعضی از مردم در تلاشند آموزش‌های مالی بیابند. از این رو، مؤسسه‌هایی مانند «مرکز سلامت مالی» وارد عمل می‌شوند تا با ارائۀ اطلاعاتی که در مدرسه در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد، به آن‌ها کمک کنند. هدف این مؤسسه‌ها این است که افراد، دانش و اطلاعات مالی آموخته‌شده را به خانواده‌های‌شان منتقل کنند.

در مقایسۀ زنان و مردان، کدام گروه از نظر مالی باسوادترند؟

متأسفانه در امارات متحدۀ عربی رویدادهایی مانند روز پس‌انداز، سرمایه‌گذاری یا بودجه‌بندی نداریم. همین موضوع نشان می‌دهد که سواد مالی هیچ گاه در این کشور در اولویت نبوده است.

اخیراً تعداد گروه‌های حمایتی که توانمندسازی زنان را تشویق می‌کنند، رو به افزایش است. این گروه‌ها از آموزه‌های توانمندسازی مالی متأثرند و به همین دلیل، می‌شود گفت زنان نسبت به مردان از نظر مالی باسوادترند؛ چون فضایی ایجاد شده که زن‌ها کنار هم جمع شوند و دربارۀ پول یاد بگیرند. از سوی دیگر، آن‌ها به دلیل سرشت اجتماعی‌شان، می‌توانند مسائل و موضوع‌هایی از جمله چگونگی و نحوۀ پس‌انداز را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ اما مردها دربارۀ پول و امور مالی کم‌حرف هستند. آن‌ها دوست ندارند دربارۀ این موضوع با دیگران صحبت کنند. همچنین انجمن‌های توانمندسازی که مردها را تشویق کند دور میزی بنشینند و دربارۀ سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کنند، وجود ندارد. بنابراین، باید بگویم زنان اماراتی از نظر مالی نسبت به مردان باسوادترند.

ماه گذشته مطالعه‌ای انجام دادم و متوجه شدم در بیشتر خانه‌ها، زن‌ها هستند که بودجه‌بندی را انجام می‌دهند. آن‌ها به نوعی مدیران مالی خانواده هستند؛ خریدهای بزرگی مثل خرید مسکن و اتومبیل را به مردها‌ می‌سپارند؛ اما رسیدگی به امور مالی روزانه، که رفاه اقتصادی خانواده را شامل می‌شود، به عهدۀ زن‌هاست.

کدام گروه از مردم امارات باید مخاطبان اصلی سواد مالی باشند؟

ماه گذشته مطالعه‌ای انجام دادم و متوجه شدم در بیشتر خانه‌ها، زن‌ها هستند که بودجه‌بندی را انجام می‌دهند. آن‌ها به نوعی مدیران مالی خانواده هستند.

قطعاً جوان‌ها در اولویت‌اند. همان‌ طور که می‌دانید، با نسلی بسیار منحصربه‌فرد مواجهیم که به آن نسل هزاره یا نسل اینترنت می‌گویند. این گروه، قرار است والدین نسل آینده باشند. اگر جوانی در حال حاضر در زمینۀ سواد مالی توانمند باشد، اطمینان داریم که در زندگی کنونی‌اش، برای خود، خانواده و فرزندانی که به دنیا می‌آورد، پس‌انداز می‌کند. در عین حال، جوانان بخش بزرگی از جمعیت را شامل می‌شوند. افراد میانسال، یا در آستانۀ بازنشستگی قرار دارند، یا چندان فعال نیستند که بتوانند مفاهیم مالی زیادی را فرا بگیرند. پس باید سراغ نسل جوان برویم و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. قطعاً نتیجۀ این سرمایه‌گذاری را طی ده تا بیست سال آینده خواهیم دید.

به علاوه، فکر می‌کنم باید ساختار فکری لازم دربارۀ پس‌انداز و امور مالی را، از مهد کودک تا کلاس دوازدهم در کودکان ایجاد کرد. درست است که این گروه درآمدی ندارند؛ اما وقتی دوران دبیرستان را به پایان می‌رسانند و وارد دانشگاه می‌شوند، با این ساختار ذهنی آشنا هستند که باید پس‌انداز داشته باشند، سرمایه‌گذاری کنند و به بخش کمتری از درآمدشان دست بزنند.

میزان امنیت مالی مردم امارات در دوران بازنشستگی چقدر است؟

دولت تلاش کرده طرح‌هایی ارائه دهد که مردم را به برنامه‌های پس‌انداز تشویق می‌کند. در این برنامه‌ها افراد در طول سال‌های کاری و با همکاری کارفرما، بخشی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند. این طرح‌ها اخیراً ارائه شده و هنوز نتیجۀ آن را ندیده‌ایم. بسیاری از بازنشسته‌ها حتی برای مخارج روزانه‌ به فرزندان‌شان تکیه می‌کنند. بنابراین، باید بگویم استقبال چندانی از این طرح‌ها نشده؛ اما همچنان روزنه‌های امید وجود دارد. ما در حال افزایش آگاهی مالی مردم هستیم و البته کارفرماها هم با دولت و نهادهای دیگر همکاری می‌کنند تا شاغلان، حتماً بخشی از درآمدشان را برای بازنشستگی کنار بگذارند. فکر می‌کنم طی ده تا بیست سال آینده تغییراتی حاصل شود.

آیا در کشور امارات رویدادهایی مانند روز پس‌انداز یا هفتۀ پول وجود دارد؟

سواد مالی فرهنگ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را ترویج می‌کند.

متأسفانه در امارات متحدۀ عربی رویدادهایی مانند روز پس‌انداز، سرمایه‌گذاری یا بودجه‌بندی نداریم. همین موضوع نشان می‌دهد که سواد مالی هیچ گاه در این کشور در اولویت نبوده است. اما واقعیت این است که حتی در سطح جهان هم این رویدادها به تازگی شروع شده و ماه آوریل، ماه آگاهی از سواد مالی انتخاب شده است. امیدوارم در «مرکز سلامت مالی» و البته در سطح ملی، روزی را با نام روز پس‌انداز برگزینیم که مخاطبان‌مان همیشه آن را به خاطر بسپارند.

در این ویدئو، فیلم کامل گفت‌وگوی آکادمی هوش مالی با شیلا ممبوگا، مشاور و کارشناس سواد مالی در «مرکز سلامت مالی» امارات، را مشاهده می‌کنید:

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی